تقریباً همه ما حداقل یک بار در طول زندگی به «آنفلوانزا» مبتلا شده‌ایم. بیماری‌ای که تا همین یک سال پیش هیچ‌کداممان نگرانی بابت آن نداشتیم و به خوبی می‌دانستیم که در صورت ابتلا به آن، پس از گذراندن دوره کوتاه درمان، به زودی سرپا خواهیم شد.

همه چیز درباره واکسن آنفلوانزا

قدس آنلاین: تقریباً همه ما حداقل یک بار در طول زندگی به «آنفلوانزا» مبتلا شده‌ایم. بیماری‌ای که تا همین یک سال پیش هیچ‌کداممان نگرانی بابت آن نداشتیم و به خوبی می‌دانستیم که در صورت ابتلا به آن، پس از گذراندن دوره کوتاه درمان، به زودی سرپا خواهیم شد. در این روزهای کرونایی و در آستانه فصل پاییز که پیک اصلی ابتلا به آنفلوانزا در اقصی نقاط جهان محسوب می‌شود، اما نه فقط دانشمندان و کادر درمان، بلکه مردم عادی هم نگرانی‌های جدی در ارتباط با ابتلا به آنفلوانزا پیدا کرده‌اند. دلیل این نگرانی هم آن است که محققان تا این لحظه نتوانسته‌اند تحقیقاتشان را در ارتباط با تأثیر آنفلوانزا بر کرونا کامل کنند. یعنی هیچ‌کس نمی‌داند که ابتلا به آنفلوانزا در بحبوحه شیوع کرونا، تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد. در نتیجه شایعه‌ها و اظهارنظرهای نه چندان درست درباره این ماجرا هم به شدت در فضای مجازی بالا گرفته است و خیلی‌ها بنا بر توصیه کاربران فضای مجازی، دوره افتاده‌اند در داروخانه‌ها تا هرطور شده برای خود و خانواده‌شان واکسن آنفلوانزا تهیه کنند. برای آنکه شماهم مثل برخی افراد بازیچه دست «فیک نیوز» ‌های مجازی نشوید، ادامه مطلب که برگرفته از آخرین تحقیقات جهانی در ارتباط با آنفلوانزای پاییزی و رابطه‌اش با کروناست را بخوانید.

یک بیماری خطرناک

اول از همه این را بدانید که آنفلوانزا برخلاف تصور خیلی‌هایمان، اصلاً بیماری ساده و آسانی نیست و سالانه صدها هزارنفر در جهان بر اثر ابتلا به آنفلوانزاهای مختلف جانشان‌ را از دست می‌دهند. در این میان یکی از نگرانی‌ها در مورد حجم کاری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. کادر درمان در این چندماه حسابی در خط مقدم مبارزه با کرونا خسته شده‌اند و آغاز پیک بعدی کرونا همزمان با پیک اصلی آنفلوانزا می‌تواند تبعات وحشتناکی داشته باشد.

اما متأسفانه این اصلی‌ترین نگرانی در مورد آنفلوانزا نیست! محققان می‌گویند پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی هنوز به دانش و درک درستی نرسیده‌اند که بدانند ابتلای همزمان به ویروس‌های آنفلوانزا و کرونا چه تأثیراتی می‌تواند بر بدن انسان‌ها داشته باشد یا اینکه آیا ابتلا به آنفلوانزا ریسک ابتلا به کرونا را هم افزایش می‌دهد یا خیر.

چرا باید واکسن بزنید؟

احتمالاً شماهم با یک دو دوتا چهارتای ساده به این نتیجه رسیده‌اید که آنفلوانزا دخلی به کرونا ندارد و علاوه بر آن مراجعه به مراکز درمانی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. در نتیجه قید واکسیناسیون را زده‌اید و ترجیح داده‌اید بیشتر مراقب خودتان باشید.

اما باید بدانید که این نتیجه‌گیری کاملاً اشتباه است. محققان می‌گویند اهمیت تزریق واکسن آنفلوانزا در سال جاری، به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است. ویروس‌های کرونا و آنفلوانزا، هر دو بیماری‌های اپیدمیک تنفسی هستند که علایم مشابهی نیز دارند. هر دو ویروس می‌توانند زندگی و حیات سالخوردگان و همچنین آن‌هایی که بیماری‌های مزمن (نظیر بیماری‌های قلبی و تنفسی) دارند را به بدترین شیوه ممکن تهدید کنند.

شاید برخی فکر کنند که نرخ اثربخشی واکسن ویروس آنفلوانزا بسیار پایین است. با این حال، واکسیناسیون آنفلوانزا یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شیوه‌هایی است که از طریق آن می‌توان از ابتلا به ویروس آنفلوانزا در امان ماند. برای مثال، در جریان فصل آنفلوانزا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، آمارها حاکی از این هستند که واکسیناسیون آنفلوانزا، از ابتلای حدود ۴.۴ میلیون نفر به ویروس آنفلوانزا و بستری شدن ۵۸هزار نفر و مرگ نزدیک به ۳هزار و ۵۰۰ نفر جلوگیری کرده است. از این رو، هر چه در سال جاری که با شیوع گسترده ویروس کرونا نیز روبه‌رو هستیم، بر میزان واکیسناسیون آنفلوانزا افزوده شود، هم از میزان مرگ و میرها کاسته می‌شود و هم بیمارستان‌ها توان بیشتری را برای مقابله جدی‌تر و بهتر با شیوع ویروس کرونا کسب خواهند کرد. علاوه بر این نباید فراموش کنید که مدارس بازگشایی شده‌اند و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی نیز از سر گرفته شده‌اند. در این شرایط تزریق گسترده واکسن آنفلوانزا تا حد زیادی به ما کمک خواهد کرد تا اجازه ندهیم مسئله اپیدمی ویروس‌های کرونا و آنفلوانزا، از کنترل خارج شود و در نوع خود به یک فاجعه تمام عیار ختم شود.

سامانه جعلی فروش واکسن

حالا که با قاطعیت به این نتیجه رسیده‌اید باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنید، لابد در اولین گام سراغ داروخانه‌ها می‌روید یا سعی می‌کنید از طریق فضای مجازی، یک واکسن آنفلوانزا برای خودتان دست و پا کنید. اما در جریان باشید که واکسن‌های آنفلوانزای دولتی هنوز وارد بازار نشده‌اند و برای استفاده از آن‌ها احتمالاً باید تا آخر همین ماه صبر کنید.

اما در این میان عده‌ای در فضای مجازی اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای جعلی برای پیش‌ثبت‌نام واکسن آنفلوانزا کرده و مردم را تیغ می‌زنند!

برخی داروخانه‌ها هم با دریافت مبالغی بین ۳۰ تا ۳۰۰ هزار تومان واکسن را به مشتریان پیش‌فروش می‌کنند. اما براساس گفته مسئولان تمام این موارد کلاهبرداری است و لازم است مردم تا زمان توزیع رسمی واکسن‌ها در سرتاسر کشور صبر کنند.

مراقب کلاهبردارها باشید

برپایه آخرین اطلاعات منتشر شده، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن برای گروه‌های در معرض خطر مثل مادران باردار و بیماران خاص توزیع خواهد شد و این گروه رایگان واکسینه خواهند شد.

برای سایر مردم هم حدود ۵/۸ میلیون دوز واکسن در نظر گرفته شده که در روزهای آتی در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد.

دکتر عباس علیمرادیان، معاون غذا و دارو روش فروش این واکسن‌ها را این گونه توضیح داده است: «برای توزیع این واکسن‌ها به مردم، فعلاً قرار بر این است که با کد ملی باشد و به هر کد ملی یک واکسن فروخته شود، نیازی به نام‌نویسی نیست و مردم با مراجعه به داروخانه و ارائه کارت ملی و پس از ثبت کد ملی آن‌ها در سیستم، می‌توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند البته به شرط اینکه این تصمیم تغییری نکند».

در مورد قیمت این واکسن‌ها هم مسئولان اعلام کرده‌اند که قیمت نوع داخلی آن بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهد بود، اما قیمت نوع خارجی آن هنوز اعلام نشده است.

با این حال مسئولان توصیه کرده‌اند که مردم همچنان منتظر اخبار رسمی از رسانه‌های داخلی باشند و به هیچ عنوان برای تهیه واکسن گول تبلیغات در فضای مجازی و برخی داروخانه‌ها را نخورند.

برچسب‌ها