دستچین، سبدی یا درهم، اصطلاحاتی مرسوم در بازار میوه‌فروشان است که به وسیله آن مشتری مختار است نحوه خریدش را مشخص کند.

مشکلات پنهان خرید میوه سبدی!

هاشم رسائی‌فر/

دستچین، سبدی یا درهم، اصطلاحاتی مرسوم در بازار میوه‌فروشان است که به وسیله آن مشتری مختار است نحوه خریدش را مشخص کند.

البته برای انتخاب هر مورد از موارد ذکر شده قیمت متفاوت از بقیه است. اما نکته‌ای که همیشه مورد توجه بوده و هست اینکه میوه‌فروشان به هیچ عنوان نمی‌توانند و اجازه ندارند میوه‌ای که خراب و پوسیده شده را در زمره فروش قرار دهند. هر نوع میوه شرط اولیه فروشش سالم بودن آن است. با این وجود گاهی دیده می‌شود برخی میوه‌فروشان در مورد فروش سبدی میوه‌ها از اعتماد یا بی‌اطلاعی مشتریان سوءاستفاده کرده و سبد میوه‌ای را به آن‌ها می‌فروشند که میوهای قابل رؤیت آن سالم بوده و زیر آن پوسیده و خراب شده است! این درحالی است که پس از مراجعه مشتری و اعتراض به فروش این چنین میوه‌هایی، میوه فروش توجیهش این است که ما همین گونه میوه را خریده‌ایم و به همین صورت هم می‌فروشیم!

•       فروش سبد میوه خراب شده

یکی از شهروندان با ابراز گلایه از نحوه فروش میوه‌ها به ویژه به صورت سبدی در برخی میوه‌فروشی‌ها سطح شهر مشهد به قدس می‌گوید: چندی پیش به میوه فروشی نزدیک منزلم برای خرید میوه مراجعه کردم چون میهمان داشتیم به جای اینکه چند کیلو میوه بخرم تصمیم گرفتم یک سبد کامل خرید کرده و به خانه ببرم.

وی ادامه می‌دهد: میوه‌ای که می‌خواستم را انتخاب کردم و به خانه بردم اما متأسفانه وقتی همسرم میوه‌ها را از سبد خارج کرد جز میوه‌هایی که روی سبد بود مابقی خراب و پوسیده بود.

وی می‌افزاید: تصمیم گرفتم میوه‌ها را به میوه‌فروشی برده و جریان را برای میوه‌فروش بازگو کنم، اما در کمال تعجب وقتی موضوع را به متصدی میوه‌فروشی گفتم نه تنها حاضر نشد میوه خراب را پس بگیرد، بلکه با برخوردی ناشایست رو به من کرد و گفت می‌خواستی نخری ما هم میوه را به همین شکل خریدیم و به شما فروختیم و پس نمی‌گیریم!

•       درخواست نظارت بیشتر بر میوه‌فروشی‌ها

شهروند دیگری نیز با انتقاد از این ترفند برخی میوه‌فروش‌ها می‌گوید: با این قیمت‌های سرسام‌آور میوه واقعاً این موضوع جفا در حق مردم است که پول بدهند و میوه خراب به آن‌ها فروخته شود. باید دوستانی که در واحد نظارت فعالیت دارند در این خصوص بیشتر به فکر باشند و اجازه ندهند میوه‌فروشانی که قصد زیاده‌خواهی دارند موجب نارضایتی مردم و بدبینی آن‌ها نسبت به این صنف شوند.

شهروندی دیگر با ابراز گلایه اینچنینی می‌گوید: همه می‌دانیم قیمت تمام میوه‌های موجود در بازار افزایش زیادی داشته و این موجب شده تا قدرت خرید مردم برای میوه کمتر شود. در چنین شرایطی همان مقدار کم میوه‌ای که می‌شود خرید؛ انتظار مردم این است میوه فروش میوه خوب و سالمی ارائه کند. در حالی که متأسفانه دیده می‌شود همین میوه‌ها با قیمت‌های آنچنانی درصد قابل توجهی از آن‌ها خراب‌شده به دست مشتری می‌رسد به‌خصوص آن‌هایی که میوه را سبدی خرید می‌کنند. باید برای این موضوع فکری برداشته شود میوه‌فروش اگر ناخواسته میوه خراب به مشتری می‌فروشد بعد از مشخص شدن اینکه میوه‌اش خراب بوده باید آن را پس بگیرد که این داستان هنوز جا نیفتاده است.

•       ممنوعیت فروش میوه خراب

واکنش رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار مشهد به این موضوع قابل توجه است. حسین مصدق در این خصوص به قدس می‌گوید: متأسفانه به دلیل نبود سازو کار درست در بحث جداسازی میوه‌ها و درجه‌بندی آن‌ها معمولاً برخی افراد به طمع سود بیشتر میوه‌های خوب را روی سبد و میوه‌های درجه دو یا سه را زیر سبد می‌چینند و در میادین بار عرضه می‌کنند. میوه‌فروش هم همین میوه را خرید کرده و در مغازه‌اش  می‌فروشد. فروش میوه به صورت خراب در حالت دستچین اتفاق نمی‌افتد، اما وقتی مشتری سبدی میوه خرید می‌کند معمولاً داستان خرابی میوه‌های زیرین خودنمایی می‌کند.

وی اظهار می‌کند: فروش میوه در هر شرایطی باید به صورت سالم انجام شود چنانچه میوه‌فروشی میوه خراب دست مشتری بدهد مشتری می‌تواند خیلی سریع آن را برگشت داده و پولش را بگیرد. اما اگر میوه خراب در زمان کوتاه برگشت داده شد و میوه فروش آن را پس نگرفت مشتری می‌تواند با مراجعه به اتحادیه شکایت‌نامه‌ای را تنظیم و درخواست رسیدگی کند. ما و همکارانمان در اتحادیه این آمادگی را داریم که درخواست همشهریان را پیگیری کنیم و ضمن برخورد با افراد متخلف به شکایت مردم رسیدگی کرده و پولشان را به آن‌ها برگردانیم.

برچسب‌ها