امیر هوشنگ بی‌رشک دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی گفت: واردات روغن در ۶ ماهه اخیر تحت تأثیر بحث تخصیص ارز حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ در این رابطه افزایش قیمت روغن جامد بستگی به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی دارد.

واردات روغن خام در ۶ ماهه اخیر ۵۰ درصد کاهش داشته است/افزایش قیمت «روغن جامد» بستگی به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی دارد

قدس آنلاین؛  روز چهارشنبه بود که «سعید درخشانی» رئیس اتحادیه سوپر مارکت‌ها در گفت‌وگو با قدس آنلاین با اشاره به کمبود روغن جامد در بازار گفت: قیمت کره پس از یک هفته عدم عرضه، از دو روز گذشته حدود ۹۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته درخشانی، قیمت کره ۱۰۰ گرمی از ۴۵۰۰ تومان به ۸ هزار تومان و کره ۵۰ گرمی از ۲۳۰۰ تومن به ۴۱۰۰ تومان افزایش یافته است و اینکه مجوزی برای افزایش قیمت گرفته شده یا خیر نیز اطلاعاتی ندارم ولی به هر حال این گرانی‌ها وجود دارد.

وی در رابطه با اینکه در برخی فروشگاه‌ها فروش کره به صورت چند قالب محدود بوده است هم گفت: احتمالا این فروشگاه‌ها کره پاستوریزه به قیمت قبل عرضه می‌کردند و به همین دلیل این اتفاق رخ داده است وگرنه در حال حاضر کره با قیمت جدید فراوان است و توزیع شده است.

«امیر هوشنگ بی‌رشک» دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی در باره علت کمبود و افزایش قیمت روغن جامد و کره حیوانی به قدس آنلاین گفت: چالش اصلی ما در رابطه با روغن یا سایر کالاهای اساسی که در آنها ما وابستگی به واردات داریم و کشور ما نیز تحت فشار تحریم‌های ظالمانه قرار دارد بحث ارز و تخصیص ارز است.

وی با اشاره به اینکه ما هم از مشکلات بانک مرکزی و محدودیت‌هایی که در رابطه با تخصیص ارز باخبر هستیم اما نتیجه این می‌شود که نمودار واردات روغن در ۶ ماهه اخیر کاهشی بوده است و ماده اولیه کارخانجات روغن نباتی که روغن خام است با کاهش حدود ۵۰ درصدی نسبت به پارسال مواجه شده است و وقتی مواد اولیه دچار کاهش می‌شود به تبع آن محصول نیز در بازار کمتر عرضه خواهد شد. درواقع دلیل اصلی کمبود روغن جامد و کره بخث تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است روغن جامد نیز همچون کره دچار افزایش قیمت شود، گفت: همه چیز به سیاست‌های بانک مرکزی بستگی دارد.

لازم به ذکر است که نرخ کره پاستوریزه ۱۰۰گرمی از ۴۵۰۰ تومان به ۸ هزار تومان و کره ۵۰گرمی از ۲۳۰۰ تومن به ۴۱۰۰ تومان افزایش یافته است و طبق بررسی‌ها کره عرضه‌شده در بازار از ابتدای شهریور ماه کره حیوانی تولید داخل است و از ارز ۴۲۰۰ برخوردار نبوده است و بر اساس سیاست‌های بانک مرکزی ارز مرجع جدیدی برای واردات کره حیوانی تخصیص نیافته لذا از این تاریخ به بعد صرفاً کره تولید داخل در بازار عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها