بوشهر- کویت، قطر،امارات و عربستان از بزرگ‌ترین واردکنندگان قاچاق پرندگان شکاری هستند و حالا ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت شمال به جنوب پرندگان شکاری و هم‌چنین مسیر ترانزیت پرندگان قاچاق از سایر کشورها مانند هند، افغانستان، پاکستان و چین درگیر و دار مبارزه با این موضوع است.

پرندگان ایرانی بازیچه شیوخ عرب؛ ایران در مسیر ترانزیت قاچاق پرنده قرار دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: کشورهای ثروتمند عربی و شیوخ عرب علاقه وافری به پرندگان شکاری دارند و ازآنجاکه پول خوبی بابت این پرندگان می‌پردازند لذا افراد بسیاری به‌ویژه در استان‌های جنوبی به شغل قاچاق پرنده اشتغال دارند.

با ورود به شهریورماه و آخرین ماه فصل تابستان بسیاری از کشاورزان بوشهر و استان‌های هرمزگان پس از رهایی از کشت و کار به شغل دیگری به نام کوخه نشینی روی می‌آورند.

اگرچه  سال‌هاست که به دلیل آگاهی و حفاظت از محیط‌زیست بسیاری از روستائیان این شغل را کنار گذاشته و خود به حافظان محیط‌زیست تبدیل شدند اما هنوز عده‌ای برای اینکه از راه صید پرندگان پولی به جیب بزنند این شغل را رها نکرده و به قول محلی‌ها دمار از روزگار محیط‌زیست و هم‌چنین محیط‌بانان درآورده‌اند!

«چرخ» عاملی برای چرخش زندگی صیادان

حمزه یکی از بومیان جنوب کشور که تمایل چندانی برای معرفی خود  و توضیح در خصوص این موضوع ندارد بااین‌حال به ما می‌گوید: به بالابان در این منطقه و به زبان محلی«چرخ» هم می‌گویند و لذا همین صید «چرخ»هاست که چرخ زندگی خیلی از افراد بومی را می‌چرخاند!

وی به ما می‌گوید: در این منطقه پرندگان شکاری ازجمله «بحری»، «شاهین» و بالابان های بومی یافت می‌شود که صید آن‌ها می‌تواند زندگی یک خانواده را متحول کند.

وی اذعان می‌کند: اگر یک «شاهین بحری» و یا «بالابان» در تور شما بیفتد از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان مشتری دارد و این یعنی رهایی از مشکلات مالی برای همین هم خیلی از افراد حتی جریمه و دستگیری را به جان می‌خرند چون با صید یکی از این پرندگان می‌توانند تا ماه‌ها بلکه یک سال خرج زندگی خود را تأمین کنند.

وی می‌افزاید: صید این پرندگان نان بسیاری از خانواده‌ها ازجمله صیاد، راننده‌های وانت، قایق‌های موتوری که این محموله را به لنچ ها می‌رسانند و حتی برخی لنج داران را تأمین می‌کند و لذا افراد بسیاری از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

وی اظهار می‌کند:  قطر بازار بزرگ صیدهای کوخه‌داران ایرانی است و  بندر عسلویه، دیر و کنگان به دلیل نزدیکی به قطر به بارانداز قاچاقچیان پرنده حتی از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند تبدیل‌شده است.

پرندگان ایرانی دست‌آویزی برای تفریح

صیادان به‌ویژه اتباع کشورهای عربی علاقه‌مند به صید این پرنده هستند و به ایران می‌آیند، چادر می‌زنند، شاهین و دیگر پرندگان شکاری‌شان که اغلب این پرندگان نیز به‌صورت قاچاق از ایران برای آن‌ها برده شده را نیز با خود می‌آورند.

اگر یک شاهین بحری و یا بالابان در تور شما بیفتد از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان مشتری دارد و این یعنی رهایی از مشکلات مالی برای همین هم خیلی از افراد حتی جریمه و دستگیری را به جان می‌خرند چون با صید یکی از این پرندگان می‌توانند تا ماه‌ها بلکه یک سال خرج زندگی خود را تأمین کنند

آن‌ها شاهین‌هایشان را که با روش‌های مختلف مانند دوختن چشم دست‌آموز کرده‌اند؛ پرواز می‌دهند تا بالای سر هوبره در حال پرواز در آسمان پرواز کند؛ سپس شاهین روی هوبره می‌نشیند و درحالی‌که هوبره جثه‌ای حدود ۶ برابر شاهین دارد، شاهین شروع به کندن پرهای هوبره می‌کند و این پرنده را مجبور می‌کند که بر روی زمین بنشیند و این‌گونه صیادان هوبره را شکار می‌کنند.

البته هوبره با توجه به سیستم دفاعی که دارد، شاهین را در آسمان می‌بیند و با پرتاب کردن فضله‌های گرد و چسبناکش سعی می‌کند به او آسیب بزند اما این سیستم دفاعی خیلی کارساز نیست.

همه داستان شکار هوبره این است که اگر شاهین نتواند؛ هوبره را شکار کند؛ باعث سرشکستگی صاحبش می‌شود و باقی صیادان به او می‌خندند و تحقیرش می‌کنند، اما شاهینی که توانسته هوبره را به زمین بیاورد؛ باعث افتخار صاحبش می‌شود و این‌گونه این بازی برای صیادان جذاب است و از این کار لذت می‌برند و تفریحی برای آن‌ها به‌حساب می‌آید.

درنهایت نیز هوبره شکار شده را می‌خورند و باوجودآنکه این تفریح هزینه گزافی برای آن‌ها داشته باشد، اما حاضرند این هزینه را بپردازند تا با از بین بردن و آسیب زدن به این‌گونه در معرض انقراض و همچنین پرندگان شکاری تفریح کنند.

قاچاق سازمان‌یافته

احسان موسوی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست بوشهر بابیان اینکه قاچاق پرندگان به‌صورت سازمان‌یافته است بیان می‌کند:آن‌ها ابزارهای قوی، امکانات خوب و نفرات بسیاری در سراسر کشور دارند که برای جابه‌جایی پرنده‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

پرنده‌های مهاجری که در ایران به دام کوخه‌دارها می‌افتند و سر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس درمی‌آورند در کشورهای عربی آموزش شکار آهوبره می‌بینند و دوباره از راه قاچاق وارد ایران می‌شوند تا این بار شیوخ عرب به کمین هوبره‌های ایران در مناطق بیابانی بنشینند

وی ابراز می‌کند: قاچاقچیان به‌طور مستمر شماره تلفن‌هایشان را تغییر می‌دهند تا امکان ردیابی را از مأموران نیروی انتظامی بگیرند و به‌محض آنکه توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شود نامشان از لیست این شبکه خط می‌خورد و شخص دیگری جای او را می‌گیرد.

وی در خصوص سرنوشت این پرندگان می‌گوید: پرنده‌های مهاجری که در ایران به دام کوخه‌دارها می‌افتند و سر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس درمی‌آورند در کشورهای عربی آموزش شکار آهوبره می‌بینند و دوباره از راه قاچاق وارد ایران می‌شوند تا این بار شیوخ عرب به کمین هوبره‌های ایران در مناطق بیابانی بنشینند.

وی می‌گوید: ورود اتباع عربی به همراه پرندگان شکاری به ایران ممنوع است اما آن‌ها اما راهش را یافته‌اند پرنده‌ها را به لنج‌های ایرانی می‌سپارند و خود به اسم تاجر و گردشگر وارد ایران می‌شوند.

برچسب‌ها