وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام برقراری روابط دیپلماتیک بین منامه و تل‌آویو را اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین خواند و آن را شدیدا محکوم و اعلام کرد: حاکمان بحرین از این پس شریک جنایات این رژیم خواهند بود.

ایران اعلام برقراری روابط دیپلماتیک بین منامه و تل‌آویو را اقدامی ننگین و خفت‌بار خواند

قدس آنلاین؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (شنبه) با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اعلام برقراری روابط دیپلماتیک بین بحرین و رژیم صهیونیستی، آن را اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین خواند که آرمان فلسطین و چندین دهه مبارزات و تحمل رنج و مصیبت مردم فلسطین را در قربان گاه انتخابات آمریکا ذبح می‌کند.

در این بیانیه آمده است: بدون تردید مردم مظلوم  و حق طلب فلسطین و مسلمانان آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و یاغی اسرائیل را نخواهند پذیرفت و این اقدام ننگین در حافظه تاریخی ملت مظلوم و ستمدیده  فلسطین و ملت‌های آزاده جهان تا ابد باقی خواهد ماند. 

*دولت بحرین آرمان فلسطین را قربانی انتخابات داخلی آمریکا کرده
این بیانیه می‌افزاید: دولت بحرین در خطایی بنیادین به جای کسب مشروعیت از مردم خود متاسفانه با پشت کردن به آنان و با اقدامی خفت بار  به دامن رژیم اشغالگر قدس پناه آورده و آرمان فلسطین شریف را قربانی انتخابات داخلی آمریکا کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه آورده است: حاکمان بحرین از این پس شریک جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان منبع تهدید دائمی امنیت در منطقه و جهان اسلام و ریشه دهه‌ها خشونت، کشتار، جنگ، ترور و خونریزی در فلسطین مظلوم و منطقه خواهند بود. 

این بیانیه می‌افزاید: قطعا نتیجه این اقدام دولت بحرین  تنها خشم فزاینده و نفرت ماندگار  مردم مظلوم فلسطین، مسلمانان و ملل آزاده جهان خواهد بود.

در بند پایانی این بیانیه ضمن هشدار به هرگونه ایجاد ناامنی رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج‌فارس، مسئولیت تمامی عواقب هرگونه اقدامی در این ارتباط متوجه دولت بحرین و دیگر دولت‌های همراه شده است.

*بیانیه آمریکا، رژیم صهیونیستی و بحرین

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه (۲۱ شهریور/۱۱ سپتامبر) خبر عادی‌سازی روابط بین رژیم‌های اسرائیل و بحرین را اعلام کرد. 

او در توئیتر نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما یعنی اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند- بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند.»

در همین خصوص، آمریکا، رژیم صهیونیستی و بحرین بیانیه مشترکی در این خصوص منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: «این، گشایشی تاریخی برای پیشبرد صلح در خاورمیانه است. آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین این دو جامعه پویا و اقتصاد پیشرفته، تحول مثبت خاورمیانه را تداوم بخشیده و به افزایش ثبات، امنیت و رونق در منطقه منجر خواهد شد. ایالات متحده از بحرین بابت میزبانی کارگاه "صلح برای رفاه" که  به منظور پیشبرد آرمان صلح، عزت و فرصت‌های اقتصادی برای فلسطینی‌ها روز ۲۵ ژوئن  ۲۰۱۹ در منامه برگزار شد، قدردانی می‌کند.»

در ادامه این بیانیه عنوان شده است: «اسرائیل تصریح کرد مطابق مفاد "چشم‌انداز صلح"، تمامی مسلمان‌هایی که در راه صلح قدم می‌گذارند می‌توانند از مسجد الاقصی بازدید به عمل آورده و در آن نماز بخوانند؛ ضمن آنکه سایر اماکن مقدس اورشلیم (بیت‌المقدس) به روی عبادت‌کنندگان صلح‌جوی تمامی ادیان باز خواهد بود.»

ترامپ در یک کنفرانس خبری پنجشنبه شب گفته بود که پس از امارات به زودی یک کشور دیگر عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام خواهد کرد. او نام این کشور را اعلام نکرده بود. 

اعلام عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه به فاصله کمتر از یک ماه از توافق امارات -رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد.  آن توافق نیز به گفته ترامپ، با وساطت آمریکا حاصل شده بود. این توافق روز ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) اعلام شد.

قرار است سه‌شنبه این هفته توافق بین امارات و رژیم صهیونیستی که نام «توافق صلح ابراهیم» برای آن انتخاب شده، طی مراسمی در کاخ سفید، مورد امضا قرار بگیرد. وزیر خارجه بحرین نیز در این مراسم حضور خواهد یافت.

جنبش‌های مقاومت فلسطین از جمله جهاد اسلامی و حماس این توافق را محکوم کرده و آن را در راستای اجرای طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن آمریکا خواندند.

 وزارت خارجه ترکیه بامداد امروز شنبه به اقدام بحرین در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

برچسب‌ها