سگ‌گردانی و همراه داشتن آن در خیابان و اماکن‌عمومی از جمله موارد مجرمانه است و مقام‌های قضایی در سال‌های اخیر دستور برخورد با افرادی را صادر کرده‌اند که به هر طریقی سگ را همراه خود کرده و در خیابان ظاهر می‌شوند.

۹۰ درصد گزیدگی ها متعلق به سگ های خانگی است

هاشم رسائی‌فر/

 سگ‌گردانی و همراه داشتن آن در خیابان و اماکن‌عمومی از جمله موارد مجرمانه است و مقام‌های قضایی در سال‌های اخیر دستور برخورد با افرادی را صادر کرده‌اند که به هر طریقی سگ را همراه خود کرده و در خیابان ظاهر می‌شوند.

 ۱۶ تیر ماه سال قبل بود که دادستان وقت عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی به صراحت دستور برخورد با این افراد را صادر کرد و از مأموران خواست با عاملان سگ‌گردانی در شهر برخورد شود و در صورت مشاهده این اقدام، سگ به مقر پلیس منتقل و با فرد خاطی برخورد قانونی شود.

با وجود اینکه دستور مقام‌قضایی در این فقره واضح و روشن بوده و نحوه برخورد نیز مشخص شده است، اما پس از بیشتر یک سال از این داستان، موضوع سگ‌گردانی و همراه داشتن سگ در کوچه و خیابان کمتر که نشده هیچ، در مواردی هم بیشتر از گذشته شده است! این افزایش همراهی سگ‌ها با عابران در کوچه و خیابان و نیز در اماکن‌عمومی، عواقب و خطراتی برای سایر شهروندان داشته و در بسیاری از موارد به نارضایتی و گلایه‌مندی آن‌ها منجر شده است.

•  همزیستی با سگ در خانه

شهروندی با اشاره به معضلات و مشکلاتی که نگهداری سگ در محیط زندگی برای انسان دارد، می‌گوید: سگ از جمله حیوانات وحشی است و به جز مواردی که انسان نیازمند حضور مقطعی این حیوان بوده، در طول تاریخ هیچ‌گاه به عنوان جزئی از زندگی انسان به شمار نیامده است.

وی در ادامه می‌افزاید: اینکه اکنون می‌بینیم سگ جدا از اینکه حیوانی اهلی شده حتی به محیط خانه و در مواردی به اتاق خواب برخی از افراد راه پیدا کرده و در کنار آن موضوع سگ‌گردانی در کوچه و خیابان نیز زیاد شده است؛ حضور این حیوان در بین مردم موجب بروز مشکلاتی برای خیلی از ما شده به نحوی که در مواردی امنیت و آسایش ما را با خطر مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: چندی قبل شاهد حادثه‌ای برای یک شهروند در اثر حمله سگی بودم که جوانی قلاده حیوان را به دست داشت و در خیابان آن را می‌چرخاند و این حادثه زمانی رخداد که مردی میانسال از کنار این فرد در حال عبور بود و مقداری وسیله در دست داشت. زمانی که سگ به این مرد رسید یکباره شروع به پارس کردن کرد و به این مرد حمله‌ور شد. عابر بخت برگشته نمی‌دانست از ترس چکار باید بکند در حالی که قسمتی از پای او توسط سگ گزیده شده بود و همه وسایلی که در دست داشت به اطراف پرت شد و به شدت درد می‌کشید. این اتفاق در حالی رخ داد که صاحب سگ خیلی خونسرد و حتی به آن عابر معترض شده بود که چرا حواسش نبوده و به سگش نزدیک شده تا سگ به او حمله‌ور شود!

•  جای خالی برخورد قاطع با گردانندگان سگ در معابر و اماکن

شهروند دیگری نیز از خودخواهی بعضی از افراد در نگهداری حیوانات به‌ خصوص سگ در محیط زندگی و آپارتمان‌هایی گلایه‌مند است که حتی برای خود انسان جای کافی ندارند و این افراد با نقض قوانین علاوه بر مشکلاتی که برای سایرین ایجاد می‌کنند، شهروندان را در مخاطراتی می‌اندازند که ممکن است به مرگ آن‌ها منتهی شود.

وی ادامه داد: بارها و بارها خیلی از ما شاهد حمله سگ‌هایی بودیم که صاحبانشان آن‌ها را با خود به کوچه و خیابان آورده‌اند؛ گاز گرفتگی‌هایی که این سگ‌ها دارند اگر منجر به انتقال بیماری هاری شود، احتمالاً آن فرد جانش را از دست خواهد داد. چرا برخوردی قاطع با آن‌هایی که اقدام به گردانندن این حیوان در ملأعام می‌کنند و موجب ترس و وحشت مردم می‌شوند، انجام نمی‌شود؛ به‌ خصوص با تأکیداتی که مقام‌های قضایی در این زمینه داشته‌اند؛ پرسشی است که خیلی از مردم در پی پاسخ آن هستند.

•  ۹۰ درصد گازگرفتگی‌ها متعلق به سگ‌های خانگی است

یک کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در خصوص میزان گازگرفتگی شهروندان در طول سال گفت: در سال نزدیک به ۱۲ هزار حیوان گزیدگی در سطح استان اتفاق می‌افتد که میزان قابل‌توجهی از آن متعلق به گازگرفتگی سگ است.

علی‌محمد صفری افزود: در این بین ۹۰ درصد از گاز گرفتگی‌هایی که از طریق سگ انجام می‌شود را سگ‌هایی مرتکب می‌شوند که در خانه نگهداری می‌شوند که این آمار قابل‌ ملاحظه و تأمل است. متأسفانه آمار نگهداری سگ‌ها در خانه افزایش قابل‌توجهی داشته است.

وی اظهار کرد: چنانچه گزش ناشی از سگ هار باشد، این بیماری از سگ به انسان منتقل شده و اگر واکسن هاری پیش از آن تزریق نشده باشد، به مرگ حتمی یک انسان منجر خواهد شد؛ چون این بیماری به هیچ وجه درمان ندارد. ضمن اینکه نگهداری این حیوان در محیط زندگی ممکن است موجب حساسیت‌های پوستی، آسم و بیماری‌های دیگر شود؛ جدا از اینکه حضور سگ در محل زندگی موجب ایجاد مزاحمت، ترس، وحشت و ناامنی برای خانواده‌ها و همسایگان نیز می‌شود. متأسفانه فرهنگ غلطی که از خارج از کشور وارد جامعه شده است، بدون اینکه جوانب آن در نظر گرفته شود و حتی دارندگان سگ از نحوه نگهداری آن اطلاع داشته باشند، آن‌ها را به محیط زندگی‌شان وارد و مشکلات زیادی را برای سایرین ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها