سخنران حرم مطهر رضوی گفت: واقعه کربلا یک خبرنگار معصوم داشت که ۳۴ سال جزئیات واقعه کربلا را برای مردم توضیح ‌داده است چرا که خود حاضر و ناظر بر این واقعه بوده است.

امام سجاد (ع) خبرنگار واقعه کربلا بود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی ‌شب گذشته در شب شهادت امام سجاد (ع) در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه دوران امام سجاد (ع) ۳۴ سال تحت سیطره حکومت بنی‌امیه بودند و امامت ایشان از سخت‌ترین دوران امامت ائمه است، گفت: امام سجاد (ع) ۳۴ سال بعد از حادثه کربلا در چنین شبی در مدینه به شهادت رسیدند، دوران ایشان دوران بسیار سختی بود، عبدالملک مروان آدم خبیثی بود و امام را شدیداً تحت کنترل قرار می‌داد به‌گونه‌ای که امام سجاد (ع) اجازه سخنرانی، برگزاری نماز جمعه و تدریس نداشتند.

 این کارشناس علوم دینی با اشاره به چهار اقدام مهم امام سجاد (ع) در دوران امامت، افزود: شهید مطهری فرموده بودند از گذشته امام سجاد (ع) را آن‌طور که باید به ما معرفی نکرده‌اند، امام زین‌العابدین را همیشه به‌عنوان یک بیمار به ما معرفی کرده‌اند، اقدامات مهمی در طول امامت ایشان انجام شده است.

وی در خصوص اولین نقش امام سجاد (ع) که زنده نگه‌داشتن حادثه عاشورا بود، بیان کرد: امام حسین (ع) را در کربلا شهید کردند و حادثه عاشورا با تبلیغات غلط علیه امام حسین (ع) و یاران ایشان که آن‌ها را افرادی کافر می‌خواندند به پایان رسید، حال باید به مردم گفته می‌شد که آن تبلیغات درباره امام حسین (ع) دروغ است، لذا امام سجاد (ع) طی ۳۴ سال هر کجا که می‌رفتند از واقعه کربلا یاد می‌کردند. ایشان حتی در روز عاشورا با اینکه اجازه یک جلسه سخنرانی و روضه برای پدر خود را نداشتند، اما هر بار به آب نگاه می‌کردند اشک فراوان بر چشم‌هایشان جاری می‌شد.

حجت‌الاسلام‌ رفیعی افزود: امام سجاد (ع) برای تبیین کردن روز عاشورا در هرکجا که می‌رفتند می‌فرمودند: «سه روز در تاریخ بر ما اهل‌بیت سخت گذشت، یک روز جنگ احد چون عموی پیامبر حمزه شهید شد و بدن ایشان قطعه‌قطعه شد، یک روز هم تاریخ شهادت جعفر بن ابیطالب عموی پدرم بود که  با زبان روزه شهید شد و روز سوم که روز پدر من بود ۳۰ هزار نفر پدرم را محاصره کردند و می‌خواستند با کشتن پدر من به خدا نزدیک شوند، من می‌سوزم برای اینکه به‌ بهانه عبادت پدر من را شهید کردند».

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه امام سجاد (ع) تمام جزئیات واقعه کربلا را به گوش مردم می‌رساندند، اظهار کرد: گاهی مردم از ما سؤال می‌کنند که جزئیات واقعه کربلا از کجا آمده است، واقعه کربلا یک خبرنگار معصوم داشت که ۳۴ سال جزئیات واقعه کربلا را برای مردم توضیح می‌داده است، چرا که خود حاضر و ناظر در حادثه کربلا بوده است. امام زین‌العابدین بر زیارت امام حسین (ع) و گریه برای ایشان تأکید می‌کردند تا واقعه کربلا برای همیشه زنده نگه‌داشته شود.

وی در ارتباط با دومین اقدام امام سجاد (ع)، گفت: جهاد همیشه الزاماً با شمشیر نیست، جهاد گاهی با زبان، قلم و مال است. دومین نقش امام سجاد (ع) این بود که در قالب دعا حرف‌های خود را بزنند و بدین ‌وسیله با مردم ارتباط برقرار می‌کردند. متأسفانه جامعه ما آن‌گونه که باید با صحیفه سجادیه آشنا نیست، حتی مسیحیان و افراد خارج از دین ما با کتاب صحیفه سجادیه آشنایی دارند و با آن با خدا ارتباط برقرار می‌کنند، اما در بعضی خانه‌های ما اصلاً این کتاب وجود ندارد.

حجت‌الاسلام‌  رفیعی با اشاره به سومین اقدام امام سجاد (ع) که طبق گفته مقام معظم رهبری کادر سازی بوده است، تصریح کرد: امام خمینی (ره) شهید مطهری را به‌گونه‌ای تربیت کرد که خود بعداً می‌تواند دانشگاهی باشد، این را کادرسازی می‌گویند امام سجاد (ع) ۱۷۳ نفر را در این ۳۴ سال تربیت کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زمان امام سجاد (ع) زمان بحران بود، افزود: در زمان امام سجاد (ع) بحران‌های زیادی مانند انقلاب، قیام، قحطی و غیره بود، بنابر این مدینه با یک فقر، قحطی و بحران اقتصادی شدید مواجه شد. چهارمین اقدام امام سجاد (ع) در طی سال‌ها سرپرستی فقرا بوده است،  خرج ۴۰۰ خانوار در مدینه به‌طور مستقیم توسط امام سجاد (ع) تأمین می‌شد، همچنین ۵۰ هزار برده توسط ایشان آزاد شد.

وی در آخر با اشاره به اینکه باید تاریخ اهل‌بیت را مطالعه کنیم، بیان کرد: امروز در فضاهای مجازی شبهه افکنی‌های زیادی می‌شود، اگر جوانی می‌خواهد در شبهات غرق نشود تنها راه آن مطالعه کردن است، نباید هر چیزی را زود باور کرد باید دید و مطالعه کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها