عطا بهرامی گفت: در اقتصاد و در بازار خودرو و ارز با یک عملکرد ثابت نمی‌توان نتیجه متفاوتی گرفت، مدت‌هاست یک کار ثابت را انجام می‌دهیم و انتظار داریم اتفاق دیگری در آن  بیفتد که چنین نمی‌شود.

بهانه‌های خودروسازان برای گران‌فروشی بیشتر، خنده‌دار است/افزایش نرخ ارز  از هیچ منطق  اقتصادی تبعیت نمی‌کند

عطا بهرامی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین در تحلیل گرانی‌های اخیر در بازارهای مختلف گفت : در مورد گرانی ارز، طلا و خودرو از چند زاویه موضوع را می‌توان تحلیل کرد. به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز  یک مسأله سیاسی امنیتی است و از هیچ منطق  اقتصادی تبعیت نمی‌کند، یعنی با همین قیمت‌ها هم امکان فروش ارز وجود ندارد، یعنی اگر بانک مرکزی با همین قیمت ها پنجاه میلیون دلار با بیست و هفت هزار تومان در بازار بخواهد بفروشد، برای بخش عمده‌ای از ارز با این قیمت خریداری پیدا نمی شود. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد :  همین الان هم خریدار کافی برای ارز با این قیمت وجود ندارد چرا که این قیمت بی منطقی است و با هیچکدام از مؤلفه‌های کلی مثل منطق پر کردن بودجه نه با منطق  ارزی که به بازار تزریق می شود همخوانی ندارد. 

استاد اقتصاد تصریح کرد : ضمن اینکه بخشی از گرانی ارز هم به عدم بازگشت ارزهای صادراتی نسبت می‌دهند که آن هم باز ارزی است که در دست شرکت‌های دولتی است و ربطی به مردم ندارد و چون مردم باید تولید کنند، حقوق بدهند و مواد اولیه بخرند ربطی به صادر کنندگان خرد ندارد، بنابراین فقط  خصولتی‌ها، پتروشیمی‌ها، معادن بزرگ و شرکت‌های دولتی هستند که رانت بسیار سنگینی هم از این مسأله کسب می‌کنند. 

عطا بهرامی خاطر نشان کرد: در مورد گرانی طلا می‌توان گفت با گران شدن ارز، طلا هم گران ضمن اینکه قیمت طلای جهانی هم در حال افزایش است ، به همین خاطر طلا یک سیستم متغیر وابسته است و  خودش به کنش گری مستقیم نیاز ندارد. 

استاد اقتصاد درباره گرانی خودرو اینگونه توضیح داد : در مورد گرانی خودرو دو  واقعیت وجود دارد.اول اینکه دولت مانع واردات خودرو به کشور شده است در حالی که تقاضا برای خودروهای با کیفیت و به روز جهانی در بازار وجود دارد، این باعث می‌شود که تقاضا زیاد باشد بنابراین در نبود عرضه افزایش قیمت‌ها طبیعی است. 

بهرامی توضیح داد : خودروسازان داخلی هم خودرویی به بازار عرضه نمی‌کنند و عملاً خودروهایشان به اسم کمبود قطعه دپو کردند، با بهانه‌های خنده داری مثل اینکه همه ماشین‌ها لاستیک دارند بعد می‌گویند زاپاسش را نداریم، در حالی که می‌توانند مثلاً  از آن صد هزار ماشین بیست هزار تا کم کنند به بقیه زاپاس اضافه کنند و هشتاد هزارتای باقیمانده را به بازار عرضه کنید! عدم عرضه خودروسازان برای گران فروشی بیشتر و استفاده بیشتر از بلبشوی بازار و اقتصاد است. متأسفانه مدیریت وحشتناک خودرو سازی ایران به دنبال این است که به صورت غیر واقعی خود را سود ده نشان دهد. قطعاً مدیریت این موضوع هم در دست دولت است چرا که ایران خودرو، سایپا دولتی هستند و آن ها هستند در واقع که بازار را قیمت گذاری می‌کنند، ضمن اینکه توقف واردات خودرو هم بی‌منطق است. 

وی در پایان گفت: ما تاکنون از انحصار در صنعت خودرو خیری ندیدیم، لذا ادامه انحصار چه کمکی می‌خواهد به این صنعت کند؟ با یک عملکرد ثابت نمی‌توان  نتیجه متفاوتی گرفت، مدت‌هاست یک کار ثابت را انجام می‌دهیم و انتظار داریم اتفاق دیگری در آن بیفتد که رخ نمی‌دهد. از این جهت انحصارهای سنگین صنعت خودرو روز به روز به بحرانی‌تر شدن این به وضعیت دامن می‌زند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها