فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۷ هکتار از زمینهایی که در این استان تحت حفاظت این سازمان قرار دارند طعمه حریق شده و در آنها آتش‌سوزی رخ داده است.

۲۰۷ هکتار از زمینهای  محیط زیست خراسان رضوی دچار حریق شد

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ ابوالفضل شعبانی اظهار کرد : از ابتدای امسال تاکنون با وقوع ۳۳ فقره آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت و در حاشیه مناطق تحت حفاظت در مجموع ۲۰۷ هکتار از اراضی در آتش سوخت اما با اطفای به موقع حریق از خسارت و گستردگی آتش جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: این آتش‌سوزی‌ها با حضور تیم‌های عملیات واکنش سریع در کمترین زمان ممکن با کمک نیروهای اداره کل منابع طبیعی، هلال احمر و افراد بومی و محلی مهار شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های قوچان با ۱۲ مورد و درگز با چهار مورد از نظر تعداد و بیشترین سطح آتش‌سوزی در شهرستان سرخس با ۵۵ هکتار رخ داده است.

شعبانی افزود: بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی بوده است که به خاطر بی‌توجهی و سهل‌انگاری گردشگران و اغلب در روزهای تعطیل و جمعه رخ داده است.

وی با بیان این که امسال سطح آتش‌سوزی‌ها در مقایسه با پارسال کاهش یافته است ادامه داد: در نیمه اول سال گذشته ۷۰۰ هکتار از مناطق تحت حفاظت طعمه حریق شد که البته با توجه به این که در مناطق سردسیر شاهد خشکی علفها و افزایش احتمال آتش‌سوزی هستیم امیدواریم شاهد اتفاقی در این زمینه نباشیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آنها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

شعبانی با بیان این که گزارشی از تلفات گونه‌های جانوری در این تعداد آتش‌سوزی نداشته‌ایم و بیشتر سطوح مرتعی دچار حریق شده است افزود: در این آتش‌سوزی‌ها بالغ بر ۲۰ اصله درخت ارس و ۲۵۰ درختچه مرتعی نیز دچار حریق شده است.

وی از شهروندان و طبیعت‌گردان خواست در صورت ورود به عرصه‌های طبیعی استان، از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و اقدامات مشابه و خطرآفرین خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی و ۱۵۴۰ محیط زیست یا شماره ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ به اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آتش نشانی منطقه اطلاع دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها