تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان تایر در روزهای جاری از شرایط حاکم بر بازار گلایه دارند؛ گلایه‌هایی که عمدتاً به ناکارآمدی سامانه توزیع تایر وزارت صمت و حذف ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی برای این محصول برمی‌گردد.

دست‌اندازهای بازار لاستیک

قدس آنلاین: عدم‌توزیع سامانه‌ای تایر، تقویت بازارسیاه، افزایش شدید قیمت و دلال‌زدگی روزافزون این بازار را عناصر سه‌گانه و تأثیرگذار در این حوزه تأیید می‌کنند و این تأیید همه‌جانبه، خود از یکسو بیانگر تأثیر بالای تحریم‌ها بر صنعتی است که در تأمین مواداولیه حدود ۴۰درصد به واردات وابسته است و از دیگر سو ناتوانی دولت را در ساماندهی بازار نشان می‌دهد تا بدینوسیله بازار تایر و لاستیک هم عرصه‌ای برای سوداگران و مأمنی برای سرمایه‌های سرگردانی باشد که همچون دانه‌های برف در برابر تابش نور تند آفتاب، هر لحظه در حال بخار شدن هستند و به دنبال راه فراری برای حفظ  قدرت می‌گردند.

**** حال تولید خوب است، اگر دلالان بگذارند

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود وابستگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواد اولیه صنعت تایر به واردات، وجود مشکلات متعدد در انتقال پول به خارج از کشور، تأثیر بالای نوسان‌های ارزی بر کسب وکار و قیمت تمام‌شده، تولیدکنندگان  این صنعت را سر پا نگه داشته و حتی در راستای شعار جهش تولید در پنج ماه امسال به‌ویژه در لاستیک‌ سواری که مشکل روز بازار است، حدود ۲۵ درصد افزایش تولید داشته‌اند.

مصطفی تنها تأکید می‌کند: حتی چینی‌ها هم حاضر نیستند با ما کار کنند، اما تکنولوژی تولید بسیاری از تایرها مانند تایر خودروهای شاسی بلند را با بالاترین استانداردهای اروپایی، بومی‌سازی کرده‌ایم. متأسفانه این تولیدات وقتی به بازار عرضه می‌شوند بحران‌های موجود در حوزه اقتصاد کلان، وضعیتی را رقم می‌زند که نه کنترلش دست تولیدکننده است و نه می‌شود انکارش کرد. امروز دلالی، بسیار پرسود است و انتظار مردم از سود معاملات و بازرگانی به شدت بالا رفته و این در شرایطی است که سیستم توزیع کشور همچنان سنتی است و سرمایه‌های سرگردان زیادی وارد عرصه خریدوفروش لاستیک و تایر شده است.

وی ادامه می‌دهد: دو سال پیش و با اینکه تولید کمتری داشتیم با التماس و با چک‌های سه ماهه کالا می‌فروختیم، اما امروز سوداگری در حوزه لاستیک به شدت افزایش یافته است.  

تنها، به نارسایی‌ها و نابسامانی‌های موجود در سامانه توزیع تایر که رانندگان را ناگزیر به پرداخت پول اضافه برای دریافت حواله می‌کند و رسوب تایر در برخی نمایندگی‌های فروش و زیان‌دهی این واحدها نیز اشاره می‌کند.

وی می‌گوید: مشکلات سامانه بسیار زیاد است که ما در نامه‌ای خواستار حل آن شده‌ایم. واقعیت این است که فقط خود آقایان دولتی از سامانه راضی هستند، اما قطعاً همیشه نمی‌توان با اهرم قدرت حکومتی، مسائل اقتصادی را حل کرد. میزان تولید ما در سایت بهین‌یاب ثبت می‌شود، اما مشکل این است که همان تایر وقتی به خرده‌فروش می‌رسد باید تأییدیه‌ای از سوی همان واحد در سیستم ثبت شود وگرنه حساب تولیدکنندگان بدهکار می‌شود و او را به احتکار و مضایقه در عرضه متهم می‌کنند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران ادامه می‌دهد: چند پنچرگیری در سراسر کشور به کامپیوتر مجهز است و آیا همه این واحدها کار با کامپیوتر را بلدند!؟ مشکل دیگر این است که تولیدات ما متنوع و با اندازه‌های مختلف است و مثلاً سالی ۱۹ میلیون حلقه تایر سواری تولید می‌کنیم، اما سامانه وزارت صمت امکان پذیرش تمام این‌ها را ندارد و اطلاعاتش با صنعت ما متناسب نیست.

وی تأکید می‌کند: از شب عید تاکنون خواستار حل این مشکلات سیستمی هستیم و اعلام کرده‌ایم مصرّ به استفاده از سامانه هستیم تا حرف و حدیثی پشت سر تولیدکننده نباشد.

** واردات بدون وقفه در جریان است

دبیر انجمن واردکنندگان تایر هم به خبرنگار ما می‌گوید: ناکارآمدی سامانه بیداد می‌کند. وقتی این سامانه را ایجاد کردند پیش‌نیازهایش را نادیده گرفتند. یکی از این پیش‌نیازها در نظر گرفتن سود منطقی برای عمده‌فروش و خرده‌فروش است که این نرخ از ۳۰ سال پیش تاکنون تغییری نکرده است.

محمد میرعابدینی همچنین تغییر ارز تخصیصی به این حوزه از ۴هزارو۲۰۰تومانی به نیمایی را در گران شدن قیمت تایر مؤثر می‌داند و ادامه می‌دهد:  این تغییر، قیمت را ۵ تا ۶ برابر بالا می‌برد. واقعیت این است که آمار واردات نزد گمرک موجود و کاملاً شفاف است و ۷۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و امروز واردات در جریان است.

**** سامانه‌ مشکل‌دار برای صنوفی که سنتی هستند

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما بر این واقعیت تأکید می‌کند که نه تولید مشکلی دارد، نه توزیع و واردات بلکه سامانه وزارت صمت امکان خرید را به درستی فراهم نمی‌کند.

داوود سعادتی‌نژاد با اشاره به افزایش شدید قیمت از عمده‌فروش تا خرده‌فروش، می‌گوید: سال ۹۷ سامانه را راه‌اندازی کردند، اما رانندگان مشکل دسترسی و آشنایی با اینترنت دارند. متأسفانه وقتی چند نفر ثبت‌نام می‌کنند سامانه اعلام عدم‌موجودی می‌کند و همین وضعیت موجب شده برخی تایرهای وارداتی با ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی  را که مدت‌ها در انبار و مقابل آفتاب مانده و پوسیده‌اند، به رانندگان بفروشند.

وی معتقد است: حواله‌های تایر را باید در اختیار فروشندگان گذاشت تا بسیاری از این مشکلات حل شود؛ چرا که به گفته وی، اصناف ذی‌نفع به صورت سنتی کار می‌کنند و با سامانه آشنایی ندارند. سعادتی‌نژاد ادامه می‌دهد: در ایجاد سامانه، نظر عوامل توزیع را جویا نشده‌اند و علاوه بر کمبود عرضه از سوی سامانه، قطع و وصل‌های متعدد در آن هم آزاردهنده است، ضمن اینکه استخدام کاربر برای استفاده از سامانه برای ما هزینه‌بردار است.

**** بازار به‌زودی و موقتاً متعادل می‌شود

به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران با توجه به اینکه سازمان حمایت اجازه افزایش قیمت تولیدات داخلی را داده و واردات هم به شدت گران شده، بازار تایر به شدت آشفته و بی‌سامان شده است و لاستیک باکیفیتی که جفتی ۶-۵ میلیون تومان قیمت داشته و برخی ناوگان به دلیل نوع بار، باید از آن استفاده کند، به بالای ۲۵میلیون تومان رسیده است و سالانه باید برای تأمین این لاستیک ۵۰میلیون تومان هزینه شود.

احمد کریمی  به خبرنگار ما  می‌گوید: حدود یک‌میلیون حلقه تایر در داخل تولید می‌شود، ۵۰۰ هزار حلقه هم به طور رسمی و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک به صورت غیررسمی از طریق کولبران یا مناطق آزاد و یا به صورت واردات انبوه، بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد می‌شوند. ارز نیمایی صنف ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و ۴۵۶هزار حلقه لاستیکی که در گمرک مانده می‌تواند بازار را به صورت موقتی متعادل کند؛ چرا که این عدد ۱۰درصد نیاز سالانه کامیون‌داران را تأمین می‌کند.

وی اضافه می‌کند: به تازگی و با اجازه معاون اول رئیس‌جمهور قرار شده تایرهایی که تا یکم شهریور امسال اظهار شده‌اند، مشمول ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی شوند و در سامانه توزیع قرار گیرند. متأسفانه پیشتر لاستیک از طریق سامانه راهداری و متناسب با کارکرد، توزیع می‌شد، اما امروز یا سایت بسته است و یا امکان صدور حواله دولتی وجود ندارد.

وی پیش‌بینی می‌کند در صورت ترخیص و توزیع تایرهای در گمرک مانده، ظرف یک هفته مشکلات بازار کاهش خواهد یافت و آرامش نسبی و موقتی برقرار خواهد شد.

به گفته کریمی، با توجه به نقش ۲۲درصدی لاستیک در قیمت تمام شده حمل، باید ارز دولتی ۴هزارو۲۰۰تومانی مجدداً به این کالا تخصیص یابد و تخصیص ارز نیمایی به این کالای پرمصرف اشتباه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها