بر اساس گفته مدیران شهری لایحه دریافت کرایه از مسافران قطار شهری مشهد بر اساس مسافت پس از ماه‌ها بررسی به زودی در صحن علنی  شورای شهر مطرح خواهد شد.

لایحه دریافت کرایه قطار شهری بر اساس مسافت همچنان در دست بررسی!

محمدزاده/

بر اساس گفته مدیران شهری لایحه دریافت کرایه از مسافران قطار شهری مشهد بر اساس مسافت پس از ماه‌ها بررسی به زودی در صحن علنی  شورای شهر مطرح خواهد شد.

با نگاهی به سابقه این موضوع شاید بتوان گفت از اواخر سال ۹۷ مباحث مرتبط با این ایده مطرح شد و فروردین ۹۸ بود که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص لایحه پرداخت کرایه براساس زمان و مسافت طی شده، گفت: این لایحه به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه می‌شود و ما امیدواریم در بهار سال جاری (بهار سال ۹۸) این طرح عملیاتی شود.

مبین مقدم تأکید کرد: لایحه دیگری نیز در دست تدوین است تا تخفیف‌هایی برای اقشار مختلف مثل دانش‌آموزان و دانشجویان در پرداخت کرایه داده شود که این طرح نیز در دست تدوین است و گام‌های اولیه آن برداشته شده است ولی اولویت بر اجرای لایحه عدالت در پرداخت کرایه براساس مسافت و زمان است؛ چرا که همه اقشار جامعه را در بر می‌گیرد.

•       بررسی که یکساله شد

بهار سال گذشته هم به پایان رسید و خبری از سرنوشت این لایحه نشد. تابستان سال ۹۸ هم در حال اتمام بود که رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: لایحه شهرداری مشهد در خصوص تعیین هزینه حمل و نقل عمومی بر اساس مسافت طی شده در حال بررسی است.

مجتبی بهاروند با بیان اینکه این لایحه قرار بود بر اساس رابطه بین کرایه و مسافتی که طی می‌شود، محاسبه شود، افزود: قرار بود شهرداری این لایحه را هم برای قطار شهری و هم برای اتوبوسرانی اجرا کند.

در حال حاضر لایحه قطار شهری و اتوبوسرانی هر دو آماده است و برای بررسی بیشتر در حال بررسی در کمیسیون بودجه شورای شهر است.

پس از این اظهارنظرها به نظر می‌رسید در مدت چند هفته این لایحه آماده ارائه به صحن علنی شورا برای رأی‌گیری خواهد بود اما پاییز و زمستان سال ۹۸ هم هیچ خبری از این لایحه نبود و سال ۹۹ از راه رسید.

•       ادامه وعده‌ها

ابتدای سال ۹۹ بود که مدیران شهری در پاسخ به پیگیری‌های رسانه‌ها مدعی شدند لایحه مورد نظر برای برخی اصلاحات به شهرداری بازگردانده شده و به زودی به شورا ارائه خواهد شد.

خرداد ماه امسال هم معاون عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: لایحه دریافت کرایه بر اساس مسافت و زمان از مسافران قطار شهری پس از اصلاحاتی به شورای شهر داده شده و در آینده نزدیک در صحن علنی به رأی گذاشته خواهد شد.

•       وعده تحقق یک ماه دیگر

با تمام این اوصاف وعده فروردین ماه سال ۹۸ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری که ادعا داشت از بهار سال ۹۸ مسافران قطار شهری به نسبت زمان و مسافت طی شده کرایه پرداخت خواهند کرد عملی نشد بنابراین در تماس تلفنی با رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر دلایل این تأخیر را پرسیدیم.

مجتبی بهاروند گفت: لایحه اولیه ارائه شده از سوی شهرداری شامل قطار شهری و اتوبوسرانی بود که پس از بررسی‌های اولیه بنا به دلایل فنی شهرداری تصمیم به حذف اتوبوسرانی از این لایحه گرفت.

وی ادامه داد: لذا لایحه اولیه برای انجام اصلاحات به شهرداری برگردانده شد و بر همین اساس مدتی صرف این رفت و برگشت لایحه به شهرداری شد و پس از ارائه مجدد لایحه در خرداد سال جاری هرچند کلیات آن در کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون حمل و نقل شورا بررسی و تأیید شده اما لازم است در کمیسیون‌های فرعی از قبیل برنامه و بودجه هم مورد بررسی قرار گیرد.

بهاروند افزود: بر اساس آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده بررسی این لایحه در کمیسیون‌های فرعی به پایان رسیده و تا یک یا دو هفته دیگر آخرین بررسی‌ها و آماده‌سازی برای ارائه لایحه در صحن علنی در کمیسیون حمل و نقل انجام خواهد شد و اگر مشکل خاصی پیش نیاید کمتر از یک ماه دیگر شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی خواهیم بود.

برچسب‌ها