بخشدار مرکزی مشهد گفت: با توجه به تقاضای انبوه برای ساخت باغ ویلا در اطراف مشهد پیشنهاد می‌شود ساخت دهکده‌های تفریحی و گردشگری در مناطق خوش آب و هوای این شهرستان جایگزین ویلاسازی های غیرمجاز شود.

دهکده‌های تفریحی باید جایگزین ویلاسازی در اطراف مشهد شوند

به گزارش قدس آنلاین، ابوطالب سرابیان اظهار کرد : مردم شهرستان ۳.۵ میلیون نفری مشهد که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده، نیاز به تفرجگاه دارند و می‌خواهند دمی آسوده اوقات خود را در این گونه مکانها سپری کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از هموطنان به دلیل فراهم نبودن این نوع مکانها در کشور، سرمایه خود را در کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه صرف خرید این نوع اقامتگاه‌ها می‌کنند این در حالی است که مناطق گردشگری، تفریحی و خوش آب و هوایی در اطراف مشهد وجود دارد که میتوان طرح دهکده های تفریحی و گردشگری را در آنها اجرا نمود.

بخشدار مرکزی مشهد گفت: به عنوان مثال مناطقی در دهستان درزاب، محدوده روستاهای امرودک و تبادکان و ارتفاعات این مناطق و همچنین اطراف جاده مشهد- کلات و محدوده کارده در بخش مرکزی وجود دارد که از آب وهوا و طبیعت مناسبی برخوردار است از طرفی برای احداث دهکده‌های تفریحی یاد شده در این مناطق نیاز به تصاحب زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری‌های مخرب نیز وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر جهاد کشاورزی و فرمانداری مشهد با چند نیرو، توانی برای مقابله و نظارت بر موج فزاینده ساخت ویلا و باغ ویلا در اطراف این کلانشهر و تغییر کاربری زمینهای کشاورزی ندارند و از سوی دیگر ساخت باغ ویلا، زمینهای کشاورزی این شهرستان را قطعه قطعه کرده و به کشاورزی مشهد آسیب جدی رسانده است لذا می‌توان میل روز افزون به ویلاسازی را با دهکده های تفریحی مهار و هدایت کرد.

سرابیان ادامه داد: شناسایی و ساخت دهکده‌های تفریحی نه تنها از تغییر کاربری مخرب محیط جلوگیری می‌کند بلکه برخلاف ساخت و سازهای غیرقانونی می‌توان با قیمت تمام شده به مالکان باغ ویلاها در دهکده‌های یاد شده انشعاب خدماتی مانند آب، برق و گاز ارائه داد و از طرفی به راحتی امنیت این واحدهای مجتمع را تامین کرد، موضوعی که برای ویلاهای پراکنده در بافت روستایی به سختی محقق می‌شود.

وی گفت: زمینهایی که می توان برای ساخت دهکده های تفریحی مورد استفاده قرار داد در خارج از محدوده بافت روستا و البته خارج از حریم کلانشهر مشهد به آسانی در دسترس هستند و مناطقی مانند امرودک یا کارده به ترتیب در ۴۰ و ۷۰ کیلومتری مشهد قرار دارند و مشکلی بابت ایجاد بافت حاشیه نشین جدید در اطراف این کلانشهر  ایجاد نمی‌کنند.

بخشدار مرکزی مشهد افزود: باید همزمان برخورد با تخلفات مربوط  به ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف مشهد را افزایش داد و آنقدر جریمه‌های سنگین بر تغییر کاربری‌های غیرمجاز وضع کرد که رغبت مردم از ساخت و ساز بی‌ضابطه به سوی احداث بنا در مجتمع‌های تفریحی مجاز، خوش آب و هوا و دارای انشعابات قانونی تغییر کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها