وحید شقاقی کارشناس اقتصادی گفت: گام اول در مقابله با خروج سرمایه، شفاف سازی اطلاعات گردش مالی است و تا این مسئله رخ ندهد نه نظام مالیاتی ما سامان پیدا می‌کند، نه مبارزه با فساد به سرمنزل مقصود خواهد رسید و نه نه می‌توان جلو فرار سرمایه و قاچاق را گرفت؛ بدون شفاف سازی اطلاعات گردش مالی جلوگیری از فرار سرمایه یک خیال باطل است.

بدون شفاف‌سازی اطلاعات گردش مالی، جلوگیری از فرار سرمایه یک خیال باطل است

قدس آنلاین؛ در شرایطی که کشورمان در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و فشار تحریم‌های ضالمانه بیش از پیش احساس می شود خروج سرمایه از کشور به یکی از معضلات بزرگ اقتصادی کشور بدل شده است؛ هیچ کس نمی‌داند دقیقا چه میزان سرمایه به مقصد کدام کشورها از ایران خارج می‌شود؛ این در حالی است که به گفته کارشناسان می‌توان با ایجاد زیرساخت‌هایی ضمن شناسایی سرمایه خروجی ، با دریافت مالیات و ... با این وضعیت به مقابله پرداخت.

«وحید شقاقی شهری»، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو باقدس آنلاین با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل خروج سرمایه از کشورها، بحث امنیت سرمایه‌گذاری در آن کشور است، گفت: معمولا در اقتصادهایی که عوامل داخلی و خارجی امنیت سرمایه گذاری را با خطر مواجه می‌کنند، روند خروج سرمایه شدت می‌گیرد اما در اغلب موارد کشورها در صدد یافتن راهکاری برای پیشگیری از این ماجرا هستند.

به گفته این کارشناس اقتصادی بعد دیگر این داستان نبود ابزار نظارتی است. متأسفانه ما در هر دو بعد با مشکل مواجه هستیم. در وهله اول با کاهش امنیت سرمایه‌گذاری ، سرمایه‌ها، علی الخصوص سرمایه‌های قشر مرفه، تمایل به خارج شدن پیدا کرده است و از سوی دیگر نبود ابزار نظارتی سبب شده است، هزینه خروج این سرمایه‌ها به اقتصاد کشور وارد شود و در عین حال حاشیه امنیتی برای افرادی که اقدام به خارج کردن سرمایه‌هایشان می کنند ایجاد شود.

شقاقی در رابطه با وضع مالیات برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور نیز گفت: مسئله این است که در اقتصاد ایران چون ما بانک اطلاعاتی نداریم طبیعتا خروج سرمایه از کشور اغلب به صورت غیرقانونی رخ می‌دهد. وقتی چنین اطلاعاتی در اختیار مراجع قانونی کشور نیست و این مراکز از میزان ثروت، درآمد و گردش مالی که در کشور رخ می‌دهد اطلاع دقیقی ندارند نمی‌توان ساز و کاری برای پیشگیری از فرار و خروج سرمایه از کشور تدارک دید.

در این رابطه بخوانید: شفاف‌سازی اطلاعات و گردش مالی گام اول در پیشگیری از فرار سرمایه

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: تمام مسائل و مشکلات ما سر این است که کشور ما بهشت سوداگری شده است. ما برای پیشگیری از خروج سرمایه نیازمند زیرساخت هایی نظیر بانک اطلاعاتی جامع و متصل به سازمان مالیاتی هستیم که تمام گردش های مالی و مبادلات پولی کنترل شود. به عنوان مثال بنده به عنوان کسی که میخواهم از کشور مهاجرت کنم تصمیم به فروش خانه، زمین، خودرو و کارخانه و کارگاه می‌گیرم و در ادامه ریال خودم را به دلار تبدیل کنم.ریال را باید به صرافی ها ببرم و این صرافی ها باید به یکدیگر و صدالبته به بانک مرکزی متصل باشد تا از گردش مالی بنده و دیگران مطلع باشند و این تراکنش‌ها تحت کنترل آنها باشد.

به گفته شقاقی نکته اینجاست که وقتی شما گردش مبادلات مالی را کنترل کنید مثل همین کاری که اخیرا بانک مرکزی هم شروع کرده است ولی باید با قدرت این طرح پیش ببرد. در حال حاضر شما برای حواله مبلغی بالای ۲۰۰ میلیون سند مثبته ارائه کنید و منشا این پول مشخص باشد؛ در تمام دنیا مقرارات سفت و سختی برای بازار آزاد درنظر می گیرند. از این منظر در دنیا کسی جرات ندارد که دست به پول شویی و ایجاد بازار سیاه بزند چرا که به سرعت از سوی دست گاه های مالیاتی و مبارزه با پولشویی رصد می شود و با این افراد برخورد خواهد شد. اگر شما در یک کشور خارجی به مغازه ای برای خرید جنسی واحد پول آن کشور را بدهی و از او به عنوان باقی مانده پولت درخواست دلار کنی کسی چنین کاری نمی کند چرا که اگر این کار را بکند این پول روی دست او باقی خواهند ماند چرا که این اقدام مصداق پولشویی تلقی خواهد شد

وی افزود: در کشور ما هم  اگر این نظام گردش مالی کنترل شود،بازار سیاه خودبه خود از بین خواهد رفت؛ پیشگیری از خروج سرمایه که با حرف کنترل نخواهد شد بلکه باید از طریق کنترل گردش مالی برطرف شود. محلی که ما در حال حاضر در آن ضعف داریم؛ اخیرا اخباری در رابطه با اینکه بخشی از مردم ایران در ترکیه و گرجستان ملک خریده اند منتشر شده است؛ این برای کشور یک خسارت سنگین و ضربه مهلکی به نظام مالی و اقتصادی کشور محسوب می شود.

شقاقی تاکید کرد: گام اول در مقابله با خروج سرمایه، شفاف سازی اطلاعات گردش مالی است و تا این مسئله رخ ندهد نه نظام مالیاتی ما سامان پیدا می‌کند، نه مبارزه با فساد به سرمنزل مقصود خواهد رسید و نه شفافیت حاکم خواهد شد و نه می‌توان جلوی فرار سرمایه و قاچاق را می‌توانیم بگیریم؛ بدون شفاف سازی اطلاعات گردش مالی جلوگیری از فرار سرمایه یک خیال باطل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها