امروز بیست وششم شهریور روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی است، مهم‌ترین بخش بیمارستان‌ها که خدمات اولیه درمانی را به بیماران ارائه می‌دهد.

فوریت های پزشکی، نیازمند حمایت اورژانسی!

محبوبه علی‌پور/

 امروز بیست وششم شهریور روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی است، مهم‌ترین بخش بیمارستان‌ها که خدمات اولیه درمانی را به بیماران ارائه می‌دهد.

اورژانس و فوریت‌های پزشکی بخشی از خانواده دانشگاه علوم پزشکی است که در کوتاه‌ترین زمان باید سریع‌ترین خدمات درمانی و حیاتی را به بیماران ارائه کند.

نتایج زحمات کارکنان این بخش اگرچه از چشم مردم و مسئولان دور نیست، اما امروز بهانه خوبی برای خداقوتی به آنان است، شاید ندانید که هزار و۲۰۰ نیروی فوریت‌های پزشکی هرروزه آماده خدمت‌رسانی به بیش از ۵ میلیون نفر از هموطنان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. این درحالی است که به طور میانگین از مجموع تماس‌هایی که با این مرکز صورت می‌گیرد، تنها حدود یک چهارم موارد، نیازمند دریافت خدمات لازم هستند.

*شرایط کرونایی و تحمل وضعیت ناایمن

مسئول روابط عمومی فوریت‌های پزشکی علوم پزشکی مشهد درباره شرایط فعالیت این مجموعه در شرایط کرونایی می‌گوید: درحال حاضر نیروهای ما در ۲۲۲ پایگاه در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند که ازاین تعداد، ۷۳ پایگاه در شهر مشهد مستقر هستند.

محمدعلیشاهی می‌افزاید: این در شرایطی است که به دلیل محدودیت‌هایی همانند افزایش بهای زمین در شهر مشهد ناگزیر هستیم برخی پایگاه‌ها را در مناطق مرکزی و محدوده حرم مطهر در قالب کانکس اداره کنیم و به خدمات بپردازیم. به این ترتیب درهر شیفیت به طور میانگین سه نیروی فوریت‌های پزشکی در این کانکس‌ها حضور داشته و شرایط دشوار حرفه‌ای را تحمل می‌کنند. ازاین رو از خیران تقاضا داریم با مشارکت در ساخت پایگاه‌های ساختمانی و کمک به بهبود روند خدمت‌رسانی به شهروندان مشهدی، ما را یاری کنند.

وی تصریح می‌کند: درحال حاضر با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، چراکه از یک سو در ماه‌های اخیر به علت شیوع کرونا، با افزایش مأموریت‌ها مواجه شدیم و از سوی دیگر برخی نیروهای ما نیز به این بیماری دچار شده و به مرخصی درمانی رفته‌اند. درحالی که همواره تلاش کردیم با چنین محدودیت‌هایی کیفیت خدمات ما تغییری نداشته باشد. در شرایط شیوع کرونا، نیروهای ما ناگزیر بودند ضمن قرار گرفتن در شرایط ناایمن مأموریتی مرسوم؛ به مبتلایان این بیماری هم خدمت‌رسانی کنند درحالی که احتمال ابتلای همراهان این بیماران به کرونا با وجود نبود علائم وجود داشت.

 *اورژانس۱۱۵ یا ۱۱۸!

او می‌گوید: در ماه‌های اخیر تماس‌های تلفنی ما دو برابر افزایش داشته که بیشتر این تماس‌ها به دلیل ناآگاهی شهروندان از حوزه فعالیت و شرح وظایف ما، تماس‌های غیرمرتبط بوده است. برای نمونه تماس‌هایی از سوی برخی شهروندان برای درخواست‌ها و پرسش‌هایی نظیر نحوه مصرف دارو، حمل بیمار از بیمارستانی به بیمارستان دیگر و یا گرفتن فشارخون و دریافت خدماتی همانند چکاپ، تزریق آمپول و انجام تست کرونا داشتیم. درحالی که وظیفه ما در این زمان خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی با علائم حاد بوده و براساس شرح وظایف تعریف شده، بیماران را به نزدیک‌ترین مراکز درمانی برسانیم. البته در این دوره برای ارائه بهتر خدمات تعداد اپراتورهای پاسخگو در فوریت‌های پزشکی افزایش یافته است. همچنین از شهروندان می‌خواهیم به منظور دریافت پاسخ‌های دارویی و یا مسائل مرتبط به ویروس کرونا با سامانه‌های ۱۹۰ و ۴۰۳۰  تماس بگیرند.

*۶۵ هزار مورد مزاحمت تلفنی

علیشاهی در بیان نمونه آماری از مزاحمت‌های صورت گرفته می‌افزاید: سال گذشته یک میلیون و۶۸ هزار مورد تماس تلفنی در مشهد داشتیم که از این میزان ۲۵۳ هزار مورد مشاوره و ۲۷۵ هزار مورد منجر به انجام مأموریت شده است. تعداد ۴۷۳ هزار مورد تماس غیرمرتبط و ۶۵ هزار مورد مزاحمت‌های تلفنی بوده است.

وی در خاتمه تأکید می‌کند: کارکنان فوریت‌های پزشکی در خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم در حوزه سلامت و درمان قرار دارند، اما چون حضور آن‌ها در صحنه خدمت‌رسانی به نظر طولانی مدت نمی‌رسد؛ اهمیت چندانی برای بهبود شرایط حرفه‌ای و رفاهی فعالان در فوریت‌های پزشکی وجود ندارد. از همین رو از مسئولان انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به خواسته‌ها و نیازهای کارکنان حوزه فوریت‌های پزشکی داشته باشند.

برچسب‌ها