اردبیل- قیمت سیب‌زمینی ماه‌هاست که بر روی کیلویی سه هزار تومان برای مصرف‌کننده ثابت مانده است اما این قیمت فقط برای مصرف‌کننده گران است و الا برای تولیدکننده با چنان نوساناتی روبرو است که به قول خودشان جانشان را به لبشان رسانده است.

سیب‌زمینی اردبیل خریدار ندارد؛ کشاورزان چشم‌انتظار حمایت دولت

قدس آنلاین-گروه استان ها: شاید باورتان نشود سیب‌زمینی تازه و زردی را که در حال حاضر از مغازه‌ها کیلویی سه تا پنج هزار تومان خریداری می‌کنید اما در استان اردبیل به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول ۱۲۰۰ تومان هم خریدار ندارد و همین موضوع داد کشاورزان را درآورده است!

درحالی‌که مصرف‌کنندگان هنوز موفق به خرید سیب‌زمینی زیر قیمت ۲۵۰۰ تومان نشدند اما از ابتدای سال تاکنون تولیدکنندگان این محصول ضررهای بسیاری را متقبل شدند.

نبود سیستم منسجم تنظیم بازار و توزیع محصولات کشاورزی موجب شده تا همیشه دلالان در این وسط بیشترین سود را به جیب بزنند.

تابستان امسال سیب زمین کاران استان گلستان هم درحالی‌که امید داشتند تا محصول خود را به قیمت افزون بر دو هزار تومان روانه بازار کنند اما هم‌زمانی برداشت محصول آن‌ها با برداشت محصول در جیرفت استان کرمان قیمت این محصول را خاک کرد و به کیلویی ۵۰۰ تومان رساند.

امسال کرونا و البته افزایش قیمت‌ها به‌ویژه کرایه حمل‌ونقل موجب زحمت برای سیب زمینی کاران استان های شرقی شد و حالا نوبت به استان اردبیل رسیده است.

سیب‌زمینی یک‌سوم قیمت سال قبل

درحالی‌که سیب‌زمینی مغز زرد هنوز در بازار روی قیمت سه هزار تومان در حال جولان است اما همین محصول بیش از کیلویی ۱۲۰۰ تومان در اردبیل مشتری ندارد.

کشاورزان اردبیلی که بنا بر گفته خودشان این محصول کیلویی ۱۵۰۰ تومان پایشان آب‌خورده اذعان می‌کنند با این قیمت‌ها ضرر می‌دهند!

آن‌ها می‌گویند سال گذشته که هنوز شاهد این موج گرانی نبودیم سیب‌زمینی را بیش از این قیمت‌ها فروختیم اما امسال که هزینه کود و سم و از همه مهم‌تر حمل‌ونقل و کارگر سه برابر شده است مجبوریم محصول را به قیمت یک‌سوم سال قبل به دلال بفروشیم.

کشاورزان که از گرانی بذر و کود گلایه دارند عنوان می‌کنند: کود سه برابر شده است و کیسه‌ گونی از ۷۰۰ تومان به دو هزار تومان رسیده است اما قیمت محصول نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده و لذا این موضوع موجب دلسردی کشاورزان شده است.

محصول روی دست مانده

بنا بر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی میزان تولید سیب‌زمینی در اردبیل حدود ۸۰۰ هزار تن اعلام‌شده که از این میزان صرفاً ۱۸۴ هزار تن به مصرف داخلی می‌رسد.

جهاد کشاورزی خود را مسئول فروش نمی‌داند و عملاً سکوت اختیار کرده و در مرحله فروش کناره‌گیری کرده است.

اگرچه مسئولان وعده داده بودند که با راه‌اندازی کارخانه «فرنچ فرایز» بخش اعظمی از محصول را به دیگر نیاز مصرفی تبدیل می‌کنند اما کارخانه‌های چیپس دیگر هم به‌عنوان سایر صنایع  تبدیلی سیب‌زمینی، درمجموع نتوانسته‌اند در ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی استان تأثیرگذار باشند.

حال بسیاری از تولیدکنندگان سیب‌زمینی باری دیگر چشم‌انتظار حمایت‌های دولتی نشستند که شاید با خرید تضمینی و یا صادرات بتوانند محصول خود را باقیمت بیشتری به فروش رسانده و مرهمی بر زخم‌های گرانی نهاده‌های خریداری‌شده بگذارند.

برچسب‌ها