۶۰ پروژه در حوزه فضای سبز و پارک در مناطق کم برخوردار مشهدمقدس به بهره‌برداری رسید.

گسترش فضای سبز در حاشیه شهر مشهد/۶۰ پروژه در مناطق کم‌برخوردار بهره‌برداری شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین ودیعی با اشاره به اینکه حوزه‌های عمرانی و خدماتی شهرداری همیشه مورد دغدغه مردم بوده، اظهار داشت: البته بیشتر درخواست‌های مطرح‌شده از جانب مردم در حوزه شهرسازی و ضوابط ساخت‌وساز است و جالب آنکه عمده درخواست‌ها نیز فردی نبوده و بیشتر منافع محله و همسایگان را در برگرفته، درخواست‌های بسیاری در این حوزه درباره عمران و آبادانی شهر، محله و معابر مطرح می‌شود.

وی افزود: همه طرح‌ها و لوایحی که در شورا بررسی و تصویب می‌شود پیش از طرح شدن در صحن علنی، جهت بررسی مردم و اعمال نظر، اخذ انتقاد و پیشنهاد در سامانه شورایاوران قرار می‌گیرد تا مردم و به‌ویژه گروه‌های متخصص در حوزه‌های گوناگون بتوانند با بررسی آن‌ها نظرات و خواسته های خود را مطرح کنند.

ودیعی با اشاره به اینکه نظام بودجه‌بندی شهرداری براساس مدل بودجه‌ریزی عملیاتی است که نظامی مترقی به شمار می‌رود ادامه داد: بودجه‌بندی در این نظام در چهار سطح اصلی «حوزه مأموریتی»، «برنامه»، «خدمت» و «فعالیت» ریز شده و از این ‌رو در بررسی بودجه طراحی‌شده و نظارت آن امکان نظارت، پایش و ردیابی هزینه‌ها و اعتبارات در ریزترین موضوعات خدماتی عمرانی برای تمام محله‌ها و مناطق وجود دارد که طبیعتاً امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نظارت باکیفیت را مهیا کرده و در نهایت بر پیشرفت و توسعه شهر مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: از این رو نظارت مردم بر لایحه بودجه کاملاً امکان پذیر بوده و با بررسی سطوح مختلف میتوانند دریابند محله یا موضوع موردنظرشان در بودجه آتی چه سهمی خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد یادآور شد: حتی بودجه سالانه شهرداری نیز تا پیش از تصویب از طریق سامانه‌های ارتباطی شورا در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند با مطالعه و بررسی آن، نسبت به ارائه نظرات اصلاحی خود از آنچه خواسته محله، منطقه یا در موضوع خاصی می‌بینند که در بودجه لحاظ نشده به شورا و کمیسیون‌های تخصصی اقدام کنند.

ودیعی گفت: سه موضوع نظارت بر ساخت‌وسازها، توسعه فضای سبز و آسفالت معابر موضوعاتی است که بیشترین توجه و دغدغه شهروندان را به خود اختصاص داده و درخواست‌های بسیاری از جانب مردم در این حوزه‌ها به شهرداری اعلام می‌شود.  در دو موضوع توسعه فضای سبز و آسفالت اقدامات بسیار چشمگیری از جانب شهرداری انجام ‌شده و در حال انجام است و تقریباً هیچ درخواستی از جانب مردم در این موارد بدون جواب نمانده است.

وی اضافه کرد: در بودجه سال جاری بیش از گذشته دست شهرداری را برای آسفالت معابر خاکی شهر باز گذاشته و شرط مشارکت ۵۰ درصدی ساکنان را حذف کردیم. در قوانین موضوعه، تأمین زیرساخت‌های لازم برای محلات مسکونی جدید بر عهده وزارت راه وشهرسازی گذاشته‌ شده اما در بودجه ۹۹ شهرداری را مکلف کردیم در معابر خاکی شهر که ضرورت آسفالت آن برای تأمین خدمات مورد نیاز شهروندان و رضایت ایشان وجود دارد بدون منتظر ماندن برای جلب مشارکت‌های مردم با بودجه مستقیم خود نسبت به آسفالت معابر اقدام کند.

به گفته ودیعی، در سال گذشته شهرداری مشهد سه میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت اجرا کرده و در سال جاری نیز همین روند پرحجم ادامه خواهد داشت. همچنین در موضوع فضای سبز در سه سال گذشته ۹۰ پارک و فضای سبز در شهر مشهد احداث ‌شده که نزدیک به ۶۰ پروژه در مناطق کم برخوردار انجام ‌شده؛  لذا در موضوع توسعه فضای سبز می‌توان به ‌راحتی ادعا کرد که مشهد جزو اولین شهرهای کشور در رتبه‌بندی جای می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بااین‌وجود اگر گزارش‌هایی از مردم دریافت کنیم مبنی بر کمبود فضای سبز در محله و منطقه‌ای، مطمئناً در طراحی بودجه سال ۱۴۰۰ این موضوع لحاظ شده و برای آن بودجه کافی در نظر گرفته خواهد شد.  شهروندان هرچه بیشتر ارتباط خود را با شورا بیشتر کرده و مطالبات و توقعات خود را مطرح کنند.

ودیعی بیان کرد: متاسفانه شهروندان در این حوزه بسیار کم به شورا رجوع کرده و پیش از مطرح‌شدن طرح‌ها و لوایح در صحن علنی، ما چندان شاهد اظهارنظر عموم مردم و حتی متخصصان نبوده و نیستیم. در حال حاضر مشارکت عمومی برای طراحی قوانین و اصلاح ضوابط موجود از جانب شهروندان بسیار ناچیز است که باید در این زمینه تحقیق کرده و عارضه یابی انجام شود.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها