رئیس هیأت مدیره مرکز توسعه اقتصادی زنان گفت: در خراسان رضوی بیش از ۵۰ درصد بانوان مجبور به تعطیلی کسب‌وکار خود در حوزه مشاغل خانگی و صنایع دستی شده‌اند. دستگاه‌های مختلف به دنبال ایجاد طرح و راهکاری برای بهبود وضعیت شغلی بانوان خصوصا بانوان سرپرست خانوار هستند، همچنین طرحی با هدف ایجاد شبکه از طرف صندوق کارآفرینی امید پیگیری می‌شود.

تعطیلی ۵۰ درصدی کسب‌وکار بانوان خراسان رضوی در حوزه مشاغل خانگی

به گزارش قدس آنلاین، نسرین یوسفی عارفی در خصوص مشکلات بانوان شاغل در دوران کرونا، اظهار کرد: در استان خراسان ‌رضوی بانوان غالبا در کسب‌وکارهای خانگی و در بخش صنایع دستی و موضوعاتی که با خدمات و گردشگری ارتباط دارد، مشغول به‌کار هستند. یکی از استان‌هایی که متاسفانه بیشترین ضربه را در مواجهه با ویروس کرونا در حوزه خدمات گردشگری متحمل شد، استان خراسان‌رضوی بود، زیرا درآمد زیادی از محل فروش کالا به زائر، کالاهای مصرفی زائر و اقتصاد گردشگری تامین می‌شد.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا ورود زائران به داخل شهر را کاهش داد و طبق آمار سازمان گردشگری از کل کشور حدود ۲ میلیون زائر ورودی داشتیم که امسال این رقم به میزان بسیار ناچیزی تقلیل یافته ‌است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از بانوان شغل خود را از دست دهند، البته این یک موضوع عمومی بوده و شاید ارتباط زیادی با جنسیت نداشته‌ باشد، اما به دلیل اینکه بیشتر فعالیت‌های خدماتی توسط بانوان انجام می‌شود، شاید اکثر آنان را درگیر این موضوع کرده‌ و در حوزه صنایع دستی خانگی نیز همین موضوع صادق است.

رئیس هیأت مدیره مرکز توسعه اقتصادی زنان در خصوص ارائه راه حل برای کاهش صدمات اقتصادی وارده به بانوان، تصریح کرد: راهکاری که بتواند تاحدی وضع شغلی فعلی را بهبود بخشد، شاید تقویت فروش اینترنتی باشد، زیرا بستر این موضوع تا پیش از این کمتر برای بانوان ایجاد شده ‌است. اگر بسترهای لازم برای فروش اینترنتی فراهم شود، به نظر می‌رسد که کمک زیادی به حوزه شغلی بانوان کند.

یوسفی عارفی با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط شیوع کرونا در حوزه مشاغل خانگی، عنوان کرد: در حوزه مشاغل خانگی و صنایع دستی در استان بیش از ۵۰ درصد بانوان مجبور به تعطیلی کسب‌وکار خود شده‌اند. دستگاه‌های مختلف به دنبال ایجاد طرح و راهکاری برای بهبود وضعیت شغلی بانوان خصوصا بانوان سرپرست خانوار هستند. همچنین طرحی با هدف ایجاد شبکه از طرف صندوق کارآفرینی امید پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که تولید بدون ایجاد بستر لازم برای فروش و بدون مدیریت فروش نتیجه‌ای نخواهد داشت، در این خصوص تسهیلاتی توسط صندوق کارآفرینی امید برنامه‌ریزی شده‌ و این موضوع توسط دفتر امور زنان نیز پیگیری می‌شود.

رئیس هیأت مدیره مرکز توسعه اقتصادی زنان در خصوص لزوم ایجاد همه زنجیره کسب‌وکار، گفت: در بسیاری از روستاها تسهیلات روستایی پرداخت شده، ‌ اما صاحبان مشاغل به کسب‌وکارهای پایداری دست پیدا نکردند، به همین دلیل برآن شدند تا اگر قرار است تسهیلاتی ارائه ‌شود، شامل کل زنجیره آن کسب‌وکار از جمله طراحی، تولید، فروش و خدمات پس از فروش باشد.

یوسفی عارفی ادامه داد: یکی از مشاغلی که سهم بزرگی در تولید استان دارد، حوزه پوشاک است و اکثر افرادی ‌که در این حوزه فعالیت دارند، بانوان هستند که این شغل در رسته مشاغل آسیب‌پذیر کرونایی نیز قرار گرفت. برخی از بانوان در کارخانه‌هایی که به تولید محصولات مختلف می‌پردازند، مشغول به‌ کار بودند و به دلیل کم ‌شدن آمار تولید، بسیاری از این کارخانه‌ها مجبور به تعدیل نیرو شدند.

وی اضافه کرد: در چنین مواردی صاحب آن کار به این فکر می‌افتد که با تعدیل کدام نیروها آسیب کمتری به افراد می‌رسد و غالبا به این نتیجه می‌رسند که اگر بانوان کار خود را از دست دهند، شاید آسیب کمتری به بنیاد خانواده وارد شود که متاسفانه بسیاری از این افراد از ابتدای سال از کار برکنار شده و بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند. همچنین تعدادی از بانوان به دلیل اینکه در بنگاه‌هایی غیر رسمی فعالیت می‌کردند، شامل دریافت این بیمه نشده و در آمارها نیز تعداد این افراد سرشماری نشده ‌است.

رئیس هیأت مدیره مرکز توسعه اقتصادی زنان با اشاره به عدم نگاه برابر اقتصادی در جامعه، بیان کرد: ما سال‌ها است که با بحث عدالت جنسیتی درگیر هستیم و دستمزد کم بانوان، عدم استفاده از حداقل حقوق کارمندان مانند بیمه و... همواره از دغدغه‌های موجود بوده‌ است. این موضوع در تمام جهان وجود دارد و شاید در کشور ما بیشتر شاهد این موضوع بوده‌ایم. هرچند در قانون اساسی حقوق زن و مرد مساوی تعریف شده، ‌ اما در عمل زن به عنوان نیرویی دیده‌ می‌شود که با قیمت ارزان‌تر و عدم استفاده از بسیاری از مزایای قانونی مشغول به کار خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها