یزد- درحالی‌که بسیاری از ابرقدرت‌های جهان سعی در فشار حداکثری و تحریم‌های بیشتری بر کشور دارند لذا طبیعی است که در برابر این رفتار باید حمایت از صنایع و تولیدات داخلی را جدی گرفت و با اتکا به تولیدات و توان داخلی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها گام برداشت اما ظاهراً هنوز قوانین دست‌وپا گیر بسیاری در داخل وجود دارد که مانع تحقق این هدف می‌شود!

صنعتگران یزد خواستار ورود قوه قضائیه به حل مشکلات شدند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: در سالی که بنا بر فرموده مقام معظم رهبری مزین به رونق تولید است بدون شک تمامی تلاش مسئولان را باید در راستای پیشبرد همین هدف معطوف کرد اما بنا بر اظهارات بسیاری از صنعتگران و تلاشگران عرصه صنعت به نظر می‌رسد هنوز این عزم ملی و جهادی در برخی دستگاه‌های اجرایی دیده نمی‌شود و موانع سد راه تولید هنوز برداشته نشده است.

گفتنی است موانع سد راه تولید و قوانین دست‌وپا گیر ازجمله مشکلاتی است که موجب شده  تا در راستای حل این مشکلات برخی از صاحبان صنایع این استان دست به دامان قوه قضائیه شوند.

صنعتگران معتقدند قوانین دست‌وپا، عدم رسیدگی مطلوب به دعوی صنعتگران، نبود قانون محکم برای احقاق برخی حقوق صنایع، نبود کارشناسان زبده و تخصصی حوزه صنعت در مراجع اداری و از همه مهم‌تر، تصمیمات غلط و غیر کارشناسی موجب افول صنعت و مانع جهش تولیدشده است.

قوانین متغیر

در همین راستا، رئیس انجمن ماشین‌سازی، خودرو و نیرومحرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد اظهار می‌کند:

قوانین دست و پاگیر، صنعتگر را دچار مشکل کرده است و همچنان هرسال شعار سال در راستای رونق و جهش تولید نام‌گذاری می‌شود؛ این در حالی است که تولیدکنندگان هنوز چیزی از رفع موانع تولید و جهش تولید ندیده‌اند.

جلال پروانه اردکانی می‌گوید: مشکلات سد راه تولید، قبل از تأسیس شرکت به‌ویژه خرید ماشین‌آلات نفس تولیدکننده را به شماره می‌اندازد و پس از گشایش و ورود ماشین‌آلات نیز، برخورد با گمرک ایران به‌گونه‌ای دیگر برای تولیدکنندگان مشکل‌زا می‌شود.

تأکید می‌کند: مشکل ما وزارت صنعت است. به قاطع می‌گویم، قوانین وزارت صنعت یا برای افراد خاص است و یا به شکلی است که برای ما قابل‌هضم نیست.

رئیس انجمن ماشین‌سازی، خودرو و نیرومحرکه خانه صمت استان یزد تصریح می‌کند: انجمن ماشین‌سازی برای تأمین مواد اولیه هرروز دچار یک مشکل است و اکنون تنها راه امید ما این است که قوه قضاییه وارد این موضوع شود.

قوانین محدودیت زا

رئیس انجمن صنایع نساجی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز ضمن گله از شرایط ایجادشده، تصریح می‌کند: اگر باور این باشد که جنگ اقتصادی و تحریم است، پس باید از تولید حمایت شود؛ این در حالی است که متأسفانه از تولید آن‌گونه که باید حمایت نمی‌شود.

مجتبی دستمال چیان می‌افزاید: یکی ز دیگر مشکلات صنعت مسائل مرتبط با بازگشت ارز را بیان می‌کند و می‌افزاید: مطرح است که باید ارز را برگردانیم و یا واردات در مقابل صادرات به همان مبلغ انجام گیرد؛ این در حالی است که این قوانین، صرف محدودیت زا است و صنعتگر را برای پیشبرد کار، مجبور به تخلف می‌کند.

این فعال اقتصادی ضمن گلایه از اینکه باید کار به‌طور سیستمی درست شود، می‌گوید: تأسف ما این است که مشکلات دست و پاگیر عرصه صنعت دارای راهکار است اما متأسفانه به نظر می‌رسد آقایان برخلاف شعار «جهش تولید»، نه‌تنها قصد ایجاد جهش در تولید ندارند، بلکه مانع تولید می‌شوند.

دستمالچیان مسئله تراکنش‌های بانکی را نیز از دیگر مشکلات صنایع می‌داند و می‌افزاید: در شرایطی که سیستم فروش کامل مکانیزه نیست و بازاری‌ها به‌هیچ‌وجه قصد دریافت فاکتور از کارخانه را ندارند، کارخانه می‌ماند و سازمان مالیاتی که فاکتورهای ناشی از این موضوع نیز بعضاً صنعتگر را به سمت تخلف سوق می‌دهد که متأسفانه باعث می‌شود نگاه به تولیدکننده به چشم یک مجرم و زالوصفت باشد که انگار حق مردم را خورده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن شرایط زمانی و نقش گذر زمان در افزایش خسارات وارده به واحدهای صنعتی، برای رفع مشکلات صنایع استان به‌ویژه مسائل مربوط به ترخیص بار از گمرک پیگیری شود.

کم‌تجربگی آفت تولید

رئیس انجمن صنایع تحقیق و توسعه استان یزد بیان می‌کند: متأسفانه دیدگاه حمایت از تولید در عمل وجود ندارد؛ چراکه مسئولان حوزه تولید افرادی هستند که تولید را تجربه نکرده و به همین دلیل نمی‌توانند مشکلات صنعتگران را درک کنند.

داوود عظیمی بابیان اینکه در همه جای دنیا برای توسعه صنعت برنامه‌ریزی می‌شود، ضمن بیان مثال‌هایی از رویارویی دستگاه قضا با تولیدکنندگان متشاکی، می‌گوید: رفتارها به‌گونه‌ای است که بعضاً به نظر می‌رسد تولیدکننده یک مجرم و قاتل است.

عظیمی همچنین تحقیق، توسعه و نیازسنجی مسائل و نیازمندی‌های کشور را با حمایت حاکمیت، راهگشای بحران اقتصادی ایران در درازمدت می‌داند و تصریح می‌کند: باید تحقیق و توسعه جایگزین واردات شود.

وی می‌گوید: باید با ورود جدی به این عرصه و با نیازسنجی شرایط به یاری زنجیره تأمین آمده و با شناخت فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود و تأمین و تولید، دست بسیاری از کاسبان تحریم را بریده و کشور، مردم و بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی را یاری کند.

برچسب‌ها