کارگرانی زیادی از ابتدای سال یا به دلیل کرونا یا تأثیرات ثانویه کرونا بر مشاغل، کار خود را از دست داده‌اند و جز دو ماه فروردین و اردیبهشت آنهم با رقمی بسیار کم نتوانسته‌اند به عنوان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی مستمری بیکاری خود را بعد از گذشت ۶ ماه دریافت کنند. این در حالی است که وزارت کار می‌گویند توپ در میدان سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل است و آنها باید اجازه این پرداخت‌ها را بدهند، چیزی که تاکنون سابقه نداشته است.

پرداخت بیمه بیکاری به ۱۰۰هزار نفر معطل تصمیم خزانه‌داری کل

قدس آنلاین: مسعود بابایی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار که بهمن ماه گذشته از سوی شریعتمداری در این پست گمارده شده، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی قدس ‌آنلاین پاسخ سؤالات ما و خوانندگان این پایگاه خبری را در این خصوص داده است.

آقای بابایی از آخرین وضعیت پرداخت بیمه بیکاری در سال جاری بفرمایید.

ابتدا درخواست می‌کنم شما یک قول اخلاقی به من بدهید که موضوعی را که بعداً مطرح می‌کنم به طور مرتب از من و سایر مسئولان پیگیری کنید.

از ابتدای شیوع کرونا در کشور حدود ۷۳هزار نفر که مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی بودند شغل خودشان را از دست دادند که با مساعدت وزیر کار، کسانی که حداقل یک ماه بیمه‌پردازی در دی ماه سال گذشته داشتند هم توانستند در سامانه هوشمندی که به همین منظور طراحی شده بود با درج کد ملی و شماره بیمه، درخواست دریافت بیمه بیکاری را ثبت کنند. بعد از پالایش لیست نهایی به سازمان تأمین اجتماعی ارسال شد. تأمین اجتماعی نیز این لیست را به سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل ارسال ‌کرد. این سازمان نیز منتظر مصوبه هیأت دولت یا ستاد ملی مقابله با کرونا بود. از سوی دیگر ستاد کرونا، پیش‌نویسی را تهیه کرد مبنی بر اینکه به کلیه کسانی که از دهم اسفند تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ بیکار شدند در چارچوب مصوبه بیمه بیکاری از طریق خزانه‌داری کل مستمری پرداخت شود و تا امروز که ۲۹ شهریور است یک میلیون و ۳۳هزار مورد برای ماه‌های اسفند تا اردیبهشت پرداختی داشتیم. البته شاید این سؤال پیش بیاید که چگونه به ۷۳۰هزار نفر بیکار یک میلیون و خورده‌ای پرداختی داشتیم؛ که باید گفت پرداختها به صورت تجمعی و در قالب فراوانی تجمعی محاسبه شده. یک فرد ممکن است فقط یک ماه بیکار بوده و بیمه بیکاری دریافت کرده باشد برخی‌ها دوماه فروردین و اردیبهشت و عده‌ای نیز از ابتدای اسفند دریافتی داشته باشند.

اما موردی که ابتدای صحبتم مطرح کردم پیگیری بکنید این بود که از این تعداد، حدود ۹۰هزار نفر جامانده‌هایی بودند که یا شماره حساب بانکی و شماره شبا را اشتباه وارد کرده بودند یا شماره موبایلشان متعلق به فرد ثبت‌نام کننده نبود. خزانه‌داری کل ارسال پیامک را از این مواردی نپذیرفت و ما مجدداً به متقاضیان اعلام کردیم اشتباهاتشان را اصلاح کنند. بعد از اصلاح، لیست حدود این ۹۰ هزارنفر را از ۲۱ مرداد ماه به خزانه‌داری کل ارسال کردیم. حال خواهش من این است که سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل پرداختی این جاماندگان را انجام دهد که انشالله آنها هم به حق خودشان برسند.

وضعیت گروهی که بیکاری‌شان ادامه یافته یا بعد از خرداد بیکار شده‌اند چه شد؟

گروه دوم افرادی هستند که بیکاری‌شان استمرار داشته و از پایان اردیبهشت ماه به دلیل کرونا یا دلایل دیگر بیکار بودند یا شروع بیکاری‌شان از ابتدای خرداد به بعد است که ۱۱۱ هزار نفر در سامانه جامع روابط کار که یکی از زیر سامانه‌های آن بیمه بیکاری است ثبت نام کردند. در این سامانه رسیدگی و ثبت درخواست در این سامانه به صورت الکتروینکی انجام می‌شود؛ به محض اینکه فردی در دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام کرد و احراز هویت شد، یوزرنیم و پسوورد به شماره‌ همراه متقاضی ارسال می‌شود. بعد از این مرحله متقاضی وارد سامانه یادشده می‌شود و فرآیند بارگذاری مدارک را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد و نیازی به مراجعه حضوری اشخاص نیست، حتی تشکیل کمیته دونفره‌ای که به صورت فیزیکی باید برگزار می‌شد الان به صورت لحظه‌ای در کارتابل کارشناس اداره کار و بیمه بیکاری قرار می‌گیرد تا او اظهار نظر الکترونیکی کند. مرحله به مرحله نیز برای فرد پیامک ارسال می‌شود تا اگر نقص مدرکی هست برای رفع آن به سامانه مراجعه کنند و اگر مشکلی نبود تا مرحله قطعی شدن مقرری بیمه بیکاری، کار به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. خود افراد نیز می‌توانند به بخش گزارشهای کارگری سامانه مراجعه و فایل بیمه بیکاری را انتخاب کرده و ببینند پرونده‌شان در چه مرحله‌ای قرار دارد و در کل برای متقاضی بیمه بیکاری قابل رصد خواهد بود.

از تعداد ۱۱۱هزار ثبت نام در سامانه، استمرار بیکاری ۸هزار و ۸۰۰ نفر تأیید اولیه شده و چک پرداخت مقرری ۶هزارنفر آنها را تا جایی که اطلاع دارم توسط مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی امضا شده است.

اگرچه این فرآیند شسته-رفته‌ای است با این حال این را هم اقرار می‌کنم که سامانه‌ها معمولا مشکل دارند و ما آن را انکار نمی‌کنیم ولی از زمانی که این سامانه در مرداد ماه در ۶ استان به عنوان پایلوت اجرا شد و بعد از اینکه نظرات این استان‌ها را گرفتیم، از شهریورماه این طرح سراسری شد که به نسبت سرعت خوبی داشته ولی سعی می‌کنیم نواقص را رفع کرده تا در این ایام کرونایی مردم ناچار به مراجعه حضوری نباشند.

مسأله این است که مهمترین خواسته این افراد این است که به جز دوبار دریافت یک میلیون تومان، هنوز پول دیگری دریافت نکرده‌اند، در حالی که هزینه‌ها شتاب بسیار بالایی داشته در حالی که مردم حق بیمه پرداخته‌اند تا در این شرایط بیمه بیکاری دستگیرشان باشد. 

دقیقا به همین دلیل، ابتدای عرایضم از شما قول گرفتم که شما هم پیگیری کنید. ۹۰هزار نفر از ۷۳۰ هزار بیکار شده هنوز دریافتی نداشتند. اینها کسانی هستند که فرآیند کارهایشان انجام و لیستشان به خزانه اعلام شده است. حتما با این دوستان هم تماس بگیرید و موضوع را پیگیری کنید. از طرف دیگر برای کسانی که جزو ۶ هزار نفری هستند که پرونده‌هایشان تکمیل شده، پرداخت خرداد، تیر و مرداد به صورت یکجا انجام شود.

با همان مبلغ یک میلیون و ۵۰ هزار تومان؟

خیر البته در ابتدا بگویم، ما هم به این مبلغ به شدت معترض بودیم هم به صورت مکتوب هم در جلسه‌های حضوری به سازمان برنامه و بودجه بارها اعلام کردیم و تاکید داشتیم پرداخت‌ها باید در چارچوب بیمه بیکاری صورت بگیرد.

این بار بررسی‌ها بر اساس قانون بیمه بیکاری انجام خواهد شد و پرداختی‌ها به افرادی که  بیکاری‌شان در ماه های خرداد به بعد استمرار داشته نیز بر مبنای بند ب ماده ۷ قانون بیمه بیکاری خواهد بود؛ یعنی ۵۵ درصد معادل ۹۰ روز بیمه‌پردازی به اضافه ۱۰ درصد حداقل دستمزد، به عنوان بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

ستاد ملی کرونا با مصوبه‌ای که گذراند به جای۵۵ درصد میانگین ۹۰روز آخر بیمه‌پردازی و پرداخت ۱۰درصد حداقل دستمزد شورای عالی کار برای افراد متأهل و افراد تحت تکفلشان، اولاً فقط ۵۵ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار را پذیرفتند و به جای ۱۰ درصد حق افراد متأهل فقط ۵درصد را قبول کردند و قیدی را هم که تصریح می‌کرد بیمه بیکاری از حداقل دستمزد شورای عالی کار کمتر نباشد؛ حذف کردند.

اما اینکه چه مقدار پرداخت می‌شود باید گفت، از ابتدای خردادماه پرداختها در چارچوب بیمه بیکاری صورت می‌گیرد. یعنی برای خرداد ماه ۱میلیون و ۸۳۴هزار تومان و از مرداد ماه به بعد یک میلیون و ۹۱۱هزار تومان کف پرداختی می‌شود؛ البته بستگی به تجرد یا تاهل فرد، میانگین دریافت ۹۰ روزش یا افراد تحت تکفلش دارد و در رقم دریافتی تاثیر می‌گذارد ولی از حداقل پرداختی مصوب شورای عالی کار کمتر نیست.

پرداختی‌های سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت علی‌الحساب بوده و ترمیم می‌شود یا خیر؟

خیر سه ماهی که متأثر از کرونا بود دیگر ترمیم نمی‌شود و علی‌الحساب نیست.

عده‌ای از خوانندگان ما سؤال کردند که برای آپلود مدارک خود تا کی زمان دارند؟

هر چه زودتر آپلود کنند. بر اساس قانون اگر کسی بیکار شود فقط ۳۰ روز زمان برای شکایت و اعلام آن به اداره کار دارد اما کسانی که از اسفند ماه بیکار شدند و در سامانه ثبت درخواست، ثبت نام کردند و کد رهگیری دارند وقتی در سامانه جامع روابط کار به بخش تاریخ بیکاری رسیدند آن را به طور مثال فروردین ماه انتخاب می‌کنند که سامانه محاسبه می‌کند ۱۷۲ روز از شروع بیکاری فرد گذشته و به همین دلیل یا باید رأی مراجع حل اختلاف را داشته باشد یا از کد رهگیری سامانه ثبت درخواست اسکرین شات گرفته و آن را به جای رای مراجع حل اختلاف بارگذاری کند.

با توجه به اینکه ۶ تا ۷ ماه از بیکاری خیلی از متقاضیان گذشته به طور مشخص تا کی پرداختی‌ها کامل می‌شود؟

آنهایی که بیکاری شان متأثر از کرونا بود الان فقط منتظر پرداخت از ناحیه سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری هستند ما هیچ دخل و تصرفی در تعیین تاریخش نداریم و خواهش ما هم این است که این موضوع را به عنوان مطالبه مردم پیگیری کنید. مردم مشکل دارند و  به ما هم مراجعات زیادی می‌شود و لازم است این پرداختها تسریع شود. اما آنها که از خرداد ماه بیکاری‌شان استمرار داشته پیشرفت فرآیند کارهایشان مرحله به مرحله و به طور اتومات به متقاضی پیامک شده و زمانی که در کارتابل کارشناس تعیین مقرری نشست، زمان پرداخت و مبلغ مقرری مشخص می‌شود و آنجا بر اساس جدول ماده ۷ قانون بیمه ‌بیکاری، مقرری خواهند گرفت؛ یعنی متناسب با سابقه کار متقاضی برای افراد مجرد حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهل ۵۰ ماه قابل پرداخت است.

اما این افراد معتقدند که سالها بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی بوده‌اند چرا باید تکلیف پرداخت بیمه بیکاری از تعهد این سازمان برداشته شده و دولت خود را موظف به پرداخت آن بداند؟

ما هم چنین صحبتی داریم که باید پرداختها طبق قانون صورت بگیرد. این را هم بگویم که به طور معمول در سال ۵۰۰ ،۱۲هزار و تا ۱۳ هزار نفر به جمع مقرری‌بگیران اضافه می‌شود اما پس از شیوع کرونا، این عدد بالغ بر ۷۳۰ هزار نفر شد.

دولت بر اساس مجوز مقام معظم رهبری یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کرد که قرار شد ۵۰۰میلیارد تومان آن در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گرفت اما سازمان برنامه و بودجه تصمیم گرفت متمرکز عمل کرده و هیچ اعتباری به تأمین اجتماعی ندهد و پرداخت‌ها از طریق خزانه‌داری کل انجام شود و دلیل اینکه پرداختها در زمانی که باید انجام نشد همین است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها