کارگردان تحسین شده جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: کودکان این دوره بسیار باهوش هستند و قوه ادراک و تخیل‌شان بسیار بالاست. اگر استعدادی در این زمینه داشته باشند بسیار خوب می‌آموزند و به سرعت «بهترین» می‌شوند.

سهیل موفق: کودکان امروز خوب می‌آموزند و به سرعت بهترین می‌شوند

قدس آنلاین: «سهیل موفق» درباره بازی گرفتن از بازیگران کودک و نوجوان جلوی دوربین سینما اظهار داشت: اولین قدم برای من به‌عنوان کارگردان، انتخاب مناسب است. البته در این مورد فرقی بین انتخاب بازیگران کودک یا بزرگسال نیست. گروه کارگردانی هفته‌ها قبل از شروع پیش تولید فیلم انتخاب گزینه های مختلف را شروع کرده و به یک یا چند کاندیدا می‌رسیم که قاعدتاً ملاک من برای رسیدن به گزینه نهایی، نزدیک بودن مشخصات افراد به نقش‌های مختلف فیلمنامه است.
سهیل موفق گفت: بازی گرفتن چه از کودک و چه بازیگر بزرگسال، برای من به‌خاطر پیشینه و تجربه شخصی که از بازیگری دارم، بسیار حسی است. البته به این شکل نیست که بازیگران اصلی را در نوع سینمایی که من برای خودم متصور هستم قبل از آماده و مهیاشدن، جلوی دوربین بفرستم. حتما همه مقدمات از تمرینات مختلف تا دورخوانی در پیش تولید با حضور همه بازیگران انجام خواهد شد و تا لحظه آخر خیال هیچ یک از بازیگران را حتی بعد از رفتن جلوی دوربین راحت نمی‌کنم که قطعاً نقش برای آنهاست تا بتوانند تا انتهای فیلم برای نقشی که به آنها واگذار شده تلاش کنند و بهترین اجرا را جلوی دوربین و در روند قصه داشته باشند.
موفق گفت: یکی از مهمترین مراحل قبل از فیلمبرداری، حتی پیش از دورخوانی، نزدیک کردن بازیگران به نقش‌های موردنظر به وسیله قوه تخیل آنهاست. ما با کمک خود کودک برای نقشی که می‌خواهد جلوی دوربین ایفا نماید، شناسنامه‌ای درست می کنیم و هویتی می‌سازیم که مشخصات رفتاری ، گفتاری و… بسیاری خواهند داشت که شاید برخی از آن مشخصه و عادات را هیچ وقت در فیلم نبینیم ولی به بازیگر کمک می‌کند تا اصطلاحاً بتواند نقش را به طور کامل مال خود کند و با آن به راحتی زندگی نماید. در این راستا حتی برای زمان‌هایی که جلوی دوربین نیست ویا به منزل می‌رود هم برنامه دارم که با کمک گرفتن از خانواده‌ بازیگر به اجرا می‌گذارم.


این کارگردان گفت: بازیگرانی که نهایتا موفق به حضور در فیلم می‌شوند، علاوه بر اینکه بهترین اجرای خودشان را خواهند داشت، چیزهایی می‌آموزند که فقط شاید بتوانند در یک دوره ورک‌شاپ بازیگری جلوی دوربین یاد بگیرند. آموخته‌هایی که در آینده و در صورت علاقه به ادامه بازیگری در پروژه‌های بعدی برایشان بسیار مفید و قابل استفاده خواهد بود.
کارگردان فیلم «شکلاتی» ادامه داد: نکته قابل نوجه و اتکایی که در مورد خودم وجود دارد این است که کودک درون من همچنان بیدار و فعال است و سعی می‌کنم فضایی را ایجاد کنم تا در پشت صحنه فیلم بقیه عوامل هم از این رویه طبعیت نمایند.
کارگردان فیلم «پاستاریونی» که در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برنده پروانه زرین بهترین فیلم شد، گفت: کودکان این دوره بسیار باهوش هستند و قوه ادراک و تخیل‌شان بسیار بالاست. اگر استعدادی در این زمینه داشته باشند بسیار خوب می‌آموزند و به سرعت بهترین می‌شوند که یکی از دلایلش، حجم بالای وسایل ارتباط جمعی به خصوص فضای مجازی است که این روزها بسیاری از افراد از طریق آن به سرعت دیده می‌شوند و بعضاً دنبال کننده‌های خود را پیدا می‌کنند. البته فضای مجازی، هم فرصت است و هم تهدید و در مورد کودکان و نوجوانان، ابتدا خانواده‌ها و سپس نهادهای فرهنگی برای آموزش استفاده صحیح از آن، مسئولیت سنگینی در جهت فرهنگسازی مناسب دارند تا همه تهدیدها به فرصت و شکوفایی تبدیل شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها