هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌های بی بدیل رزمندگان اسلام و شهدا و ایثارگران برای دفاع از تمامیت ارضی کشور در مقابل دشمن متجاوز است، فداکاری‌هایی که با گذشت سالها نه تنها فراموش نمی شود بلکه همچنان بر تارک کشور می درخشد.

گناباد در آیینه رشادت‌های دفاع مقدس

به گزارش قدس آنلاین، اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان و حتی نوجوانان در قالب نیروهای بسیجی با حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل رشادتهای بسیار آفریدند و با تجهیزات اندک به خصوص در سالهای ابتدایی جنگ تحمیلی با افتخار در برابر دشمن بعثی که از طرف کشورهای استکباری حمایت می شد، ایستادند و با سلاح ایمان و ولایتمداری و لبیک به ندای بنیانگذار فقید انقلاب در دفاع مقدس حضور یافتند و با نثار جان خود ثابت کردند که همواره حق بر باطل پیروز است.

در این میان شهرستان گناباد در جنوب استان خراسان رضوی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن از جمله دوران دفاع مقدس نقش مهم و محوری داشت و ۲۰ درصد از جمعیت  این شهرستان در جبهه های نبرد حق علیه باطل و عملیات مختلف آن حضور داشتند و بر اساس آمار حدود هفت هزار نفر از رزمندگان گنابادی در این دوران به وظیفه دینی و انقلابی و انسانی خود در دفاع از سرحدات میهن اسلامی عمل کردند که نتیجه آن تقدیم ۳۲۲ شهید، ۲۶ آزاده و یک هزار و ۲۵۰ جانباز است.

تلاش ستاد تبلیغات، روحانیت و مساجد در قشر نوجوان و جوان بیشترین تاثیر را داشته بطوریکه ۲ هزار و ۱۷۱  نفر از بسیجیان این شهرستان که در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند، زیر ۲۰ سال سن داشته اند.

حدود ۴۰ درصد بسیجیان گنابادی ۶ ماه و بیشتر از آن در مناطق جنگی حضور داشتند و ۱۴ درصد یک سال و بیشتر از آن به جنگ رفتتند و اکثر قریب به اتفاق آنان کشاورز و دانش آموز بودند.

طبق آمار موجود، سال ۱۳۶۵ مهمترین سال جنگ تحمیلی برای گناباد بوده است و رزمندگان گنابادی در عملیاتهای مختلف دفاع مقدس از جمله کربلای چهار و پنج، بدر، خیبر و والفجر هشت حضور بیشتر و تاثیرگذارتری داشتند.

سرهنگ پاسدار حسن کامرانی، فرمانده گردان امام صادق (ع) گناباد در دوران دفاع مقدس یکی از رزمندگان این شهرستان است که از سالهای ابتدایی جنگ تحمیلی در عملیات مختلف آن نقش محوری داشت.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در سال ۱۳۶۵ که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم به راه اندازی گردانهای شهرستانی گرفت، گردان امام صادق (ع) با حضور رزمندگان این شهرستان تشکیل شد.

وی افزود: با آغاز قائله کردستان و گلستان در سال ۱۳۵۹ ما جزو نخستین بسیجیان گنابادی بودیم که برای مقابله با ضد انقلاب به آن مناطق اعزام شدیم و قبل از آن در مشهد یک دوره فشرده ۱۵ روزه آشنایی با سلاح را فراگرفتیم.

سرهنگ کامرانی ادامه داد: با آغاز جنگ تحمیلی رزمندگان گنابادی در کنار سایر رزمندگان حضور محوری داشتند و در سال ۱۳۶۰ به دوکوهه  اعزام شدیم و در آن سال که هنوز سازمان رزم سپاه تشکیل نشده بود، نیروهای خراسانی در آن منطقه تقسیم می شدند و هر کدام به بخشی از مناطق جنگی اعزام می گشتند و بعد از تشکیل سازمان رزم سپاه و تیپ های امام رضا (ع) و ۱۸ جواد الائمه (ع) رزمندگان خراسانی بیشتر در قالب این دو تیپ ساماندهی و اعزام می شدند.

این فرمانده گنابادی دوران دفاع مقدس گفت: در اوایل سال ۱۳۶۴ که لشکر پنج نصر در قالب سه تیپ امام صادق (ع)، جواد الائمه (ع) و امام موسی (ع) شکل گرفت، من در تیپ ۱۸ جواد الائمه (ع)   معاون گردان نصرالله شدم. فرمانده گردان هم آقای حسن شبانی  اهل بیرجند بود، با همین گردان در عملیات والفجر هشت شرکت کردیم و با ابلاغ تشکیل گردانهای شهرستانی گردان امام صادق (ع) گناباد را در سال ۱۳۶۵ تشکیل دادیم.

نخستین شهید گنابادی در دوران دفاع مقدس

شهید ابوالحسن مقیمی شهری نخستین شهید گنابادی بود که در دوران دفاع مقدس به فیض شهادت نایل آمد،   این شهید سرافراز در ۲۵ خرداد سال ۱۳۲۴ در کوی‌ شرقی (قصبه‌شهر) گناباد پا به عرصه‌ وجود نهاد و تحصیلاتش را تا سال سوم راهنمایی ادامه‌ داد وسپس با ترک تحصیل، جهت خدمت در ارتش به این نهاد نظامی پیوست و در سال ۱۳۴۴ از آموزشگاه گروهبانی در رشته مهندسی دانش آموخته شد.

مدت حضور شهید مقیمی در جبهه بسیار کوتاه و ۱۰ روز بود و در ۱۴ مهرماه ۱۳۵۹ در منطقه دهلران در حالی که با سایر رزمندگان در محاصره دشمن بعثی بود بر اثر بمباران هوایی دشمن به شهادت رسید و بقایای پیکرش که تنها پاره‌ای استخوان بود به عنوان نخستین شهید گناباد در صحن امامزاده سلطان محمدعابد (ع) شهر کاخک به خاک سپرده شد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گناباد گفت: کوچکترین شهدای این شهرستان در دوران دفاع مقدس شهیدان عبدالله پاسبان و هادی رضایی نسب بودند که در سن ۱۴ سالگی به شهادت رسیدند و بیشترین سن مربوط به یک جانباز است که بعد از ۱۲ سال از پایان جنگ تحمیلی در سن ۷۵ سالگی بر اثر عوارض جانبازی به شهادت رسید.

محمد شهابی افزود: بیشترین شهدای گنابادی در دفاع مقدس مربوط به عملیاتهای کربلای پنج، خیبر و بدر بودند.

فرماندار گناباد هم گفت: مردم این شهرستان نقش بی بدیل در دوران دفاع مقدس داشتند بطوریکه بیش از ۲۰ درصد جمعیت گناباد در جبهه‌های جنگ تحمیلی حضور فعال داشتند که یکی از افتخارات منطقه به شمار می‌رود.

حامد قربانی افزود: استفاده از ظرفیت مردمی از ضرورتهای برگزاری پرشور مراسم این هفته است و باید از تشکل‌های مردمی برای هر چه با شکوهتر برگزار شدن این برنامه ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: با گذشت ۴۰ سال از حماسه دفاع مقدس و نقش  بی بدیل مردم در پیروزی های این دوران باید با برگزاری برنامه های هدفمند، فداکاری‌های این دوران و داشته‌های خود را برای نسل جدید تبیین کنیم.

فرماندار گناباد گفت: باید نقش ولایت و رهبری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در بعد ملی و منطقه ای در برنامه های هفته دفاع مقدس برای نسل جوان تبیین و این برنامه ها با رویکرد حفظ وحدت و امنیت پایدار برگزار شود.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری برنامه های هفته بزرگداشت دفاع مقدس از شرایط خاصی برخوردار است و باید با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی برگزار شود.

قربانی خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت راویان دفاع مقدس برای بیان خاطرات و رشادتهای رزمندگان اسلام و ایثارگران برای مردم و جوانان شد.

وی برگزاری برنامه های بزرگداشت شهدای سلامت و عرصه مقابله با کرونا با همکاری مسوولان ذیربط، زنگ مقاومت و ایثار در مدارس، بهره برداری دو طرح بزرگ عمرانی و تولیدی و آغاز عملیات اجرایی پردیس شهدای شهرستان را از جمله برنامه های هفته دفاع مقدس در گناباد ذکر کرد.

 امام جمعه گناباد هم عزت و استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور را از دستاوردهای مهم دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت: حماسه آفرینی رزمندگان اسلام و ایثارگران در جبهه های نبرد حق علیه  باطل و عوامل پیروزی ملت ایران در برابر دشمن متجاوز بعثی باید برای مردم و از جمله نسل نوجوان و جوان که آن دوران  را درک نکردند، تبیین  شود.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب افزود: هدف دیگر بزرگداشت هفته دفاع مقدس، تجلیل و معرفی شهیدان و قهرمانان راستین و سرداران بزرگی است که جان خود را فدا کردند تا ایمان، ارزشهای دینی، استقلال، تمامیت ارضی، عزت و شرف را برای ما به ارمغان بیاورند.

وی ادامه داد: برخی به شیوه های مختلف افتخارات رزمندگان اسلام در دوران  دفاع مقدس را زیر سوال می برند و ایران را آغاز کننده جنگ تحمیلی عنوان می کنند در حالی که سازمان ملل متحد به صراحت عراق را آغازگر جنگ دانست.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها