آذربایجان غربی- اگر تا دیروز صدای اعتراضات فعالان محیط‌زیست از خوزستان بلند بود حال روش ماهیگیری با استفاده از برق صدای مسئولان در غرب کشور را هم درآورده است.

برق صیادان غیرمجاز جان آبزیان مهاباد را گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: برخی از سودجویان که برای پر کردن جیب خود کمر به قتل ذخایر آبزیان بسته‌اند این روزها بااتصال شبکه برق در رودخانه‌ها ماهی را به هلاکت می‌رسانند تا از این راه سودی به جیب بزنند.

بنا بر گفته افراد محلی صیادان یک سمت رودخانه را با تور عرضی سد می‌کنند و از بالادست سم می‌ریزند و هرچه جانور در آب است، تلف می‌شود.

این روش دیگری برای کشتار دسته‌جمعی آبزیان است که بنا بر گفته آن‌ها ماهی‌ها را به عمق بیشتر فراری می‌دهد و احتمال می‌رود که بعدازاین روش، صیادان برای بالاکشاندن ماهی‌ها از شوک استفاده کنند.

کارشناسان محیط‌زیست هم می‌گویند صیادان از سمی استفاده می‌کنند تا ماهی روی آب بیاید و راحت صید شود اما غافل از اینکه این روش همه آبزیان را می‌کشد و اکوسیستم رودخانه را برهم می‌زند.

البته این‌ها یک‌سوی ماجراست زیرا سم باقی‌مانده در رودخانه در آب حل می‌شود و بعدها یا غیرمستقیم با صید ماهی‌های باقی‌مانده به چرخه غذایی انسان وارد می‌شود  و لذا انسان‌ها هم با بیماری‌های مانند سرطان درگیر خواهند شد.

صید به روش ناجوانمردانه

تلف شدن تعداد زیادی از آبزیان و ماهی‌های رودخانه اصحاب مهاباد در طی هفته گذشته حال نشان از رد پای صیادان غیرمجاز و بهره‌گیری از روش‌های صید ناجوانمردانه دارد.

متأسفانه در رودخانه‌های مهاباد از ابتدای سال تاکنون به‌دفعات شاهد تخلفات در صید بودیم و صیادان با استفاده از روش‌های غیرمعمول ازجمله ریختن سم در رودخانه و یا اتصال برق در آب به قتل دست جمعی ماهیان اقدام می‌کنند.

متأسفانه در رودخانه‌های مهاباد از ابتدای سال تاکنون به‌دفعات شاهد تخلفات در صید بودیم و صیادان با استفاده از روش‌های غیرمعمول ازجمله ریختن سم در رودخانه و یا اتصال برق در آب به قتل دست جمعی ماهیان اقدام می‌کنند

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان مهاباد در همین راستا با تائید این اقدامات غیرانسانی و صید غیرمجاز ماهی به روش برق زنی در پایین‌دست رودخانه مهاباد اظهار کرد: متأسفانه در این اقدام غیرمجاز سایر آبزیان و بچه ماهی‌ها نیز تلف می‌شوند و خسارت غیرقابل جبرانی به زیان وارد می‌شود.

فاروق سخنور با اشاره به اینکه برای صید ماهی، فعلاً مجوز تنها به روش قلاب انداختن صادرشده و باکسانی که از روش تور انداختن استفاده کنند برخورد می‌شود ادامه داد: متأسفانه اوایل مردادماه نیز بیش از ۵۰ هزار قطعه ماهی در رودخانه‌ روستای «گرد شیلان» مهاباد از توابع خلیفان با ریختن سم، توسط افراد سودجو و باهدف صید تلف شدند.

وی گفت: پیگیری این موضوع در دستور کار یگان حفاظت این اداره قرارگرفته و مراتب از طریق تشکیل پرونده برای شناسایی عاملان این حادثه در مراجع قضایی در دست پیگیری است.

وی بیان کرد: متأسفانه در ماه جاری نیز برخی افراد سودجو در روستای اصحاب در بخش خلیفان مهاباد با استفاده از برق و شوک نسبت به قتل بسیاری ماهیان و آبزیان در رودخانه پایین‌دست این روستا اقدام کردند.

وی ادامه داد: این روش یک نوع جنایت زیست‌محیطی محسوب می‌شود که در اثر آن، علاوه بر ماهی‌ها تمام جانوران آبزی موجود در آب نیز تلف می‌شوند.

 

 

برچسب‌ها