به کاخ کرملین رفته بود و با پوتین قرار داشت. تا رئیس‌جمهور روسیه برسد، وقت اذان شده بود. حاجی هم بلند شده و اذان و اقامه‌اش را گفته بود. صدایش در سالن پیچیده بود و بعد هم به نماز ایستاده بود. همه نگاهش می‌کردند.

بزرگداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس با «رفیق خوشبخت ما»  

قدس آنلاین-محمد حسین مروج کاشانی: به کاخ کرملین رفته بود و با پوتین قرار داشت. تا رئیس‌جمهور روسیه برسد، وقت اذان شده بود. حاجی هم بلند شده و اذان و اقامه‌اش را گفته بود. صدایش در سالن پیچیده بود و بعد هم به نماز ایستاده بود. همه نگاهش می‌کردند. می‌گفت در طول عمرش همچنین لذتی از نماز نبرده بوده است. پایان نماز هم پیشانی‌اش را روی مهر گذاشته و به خدای خودش گفته بود: خدایا، این بود کرامت تو: روزی در کاخ کرملین برای نابودی اسلام نقشه می‌کشیدند، حالا من قاسم سلیمانی آمدم اینجا نماز خواندم.

مادر حاج‌قاسم سلیمانی که از دنیا رفتند، پس از چند روز با جمعی از خبرنگاران تصمیم گرفتیم برای عرض تسلیت به روستای قنات ملک برویم. با هماهنگی قبلی، روزی که سردار هم در روستا حضور داشتند، عازم شدیم. وقتی رسیدیم، ایشان را دیدیم که کنار قبر مادرشان نشسته و فاتحه می‌خوانند. پس از سلام و احوالپرسی، به ما گفت: «من به منزل می‌روم. شما هم فاتحه بخوانید و بیایید». پس از قرائت فاتحه، به منزل پدری ایشان رفتیم. برایمان از جایگاه و حرمت مادر صحبت کرد و گفت: «این مطلبی را که می‌گویم، جایی منتشر نکنید». گفت: «همیشه دلم می‌خواست کف پای مادرم را ببوسم؛ ولی نمی‌دانم چرا این توفیق نصیبم نمی‌شد. آخرین بار، پیش از مرگ مادرم که اینجا آمدم، بالاخره سعادت پیدا کردم و کف پای مادرم را بوسیدم. با خودم فکر می‌کردم حتماً رفتنی‌ام که خدا توفیق داد و این حاجتم برآورده شد». سردار در حالی که اشک جاری شده بر گونه‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: «نمی‌دانستم دیگر این پاهای خسته را نخواهم دید تا فرصت بوسیدن داشته باشم».

آنچه در بالا بیان شد، دو خاطره از کتاب «رفیق خوشبخت ما» است که مراحل چاپ و انتشار آن توسط انتشارات زائر رضوی زیر نظر معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی و با همکاری مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در حال انجام است.

«رفیق خوشبخت ما» با استفاده از فناوری واقعیت افزوده

مدیر فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی درباره انتشار این کتاب در هفته دفاع مقدس به خبرنگار قدس می‌گوید: هفته دفاع مقدس امسال وارد چهلمین سالگرد خود می‌شود و شرایط ویژه‌ای دارد که عبارت‌ است از: نخستین هفته دفاع مقدسی است که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی حضور ندارد، ثانیاً شرایط منطقه‌ای جهان اسلام و کشورهای پیرامونی در حال حاضر بسیار حساس و قابل توجه است. شرایط خاص کشور به خاطر بیماری کرونا و تقارن هفته دفاع مقدس با ماه صفر هم از دیگر ویژگی‌های این هفته سال جاری است.

جواد هاشمی ادامه می‌دهد: ضمناً به لحاظ چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس نباید این موضوع تنها به همین هفته خلاصه شود بلکه ارزش‌ها و اهمیت دفاع مقدس باید در طول سال جاری به نحو شایسته برای عموم مخاطبان بیان شود.

وی می‌افزاید: به همین دلیل اقدام‌های متنوع و مختلفی به مقتضای شرایط موجود از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی پیش‌بینی شده است که یکی از آن‌ها برگزاری پویش «رفیق خوشبخت ما» است که با محوریت کتابی با همین عنوان در مورد بررسی شخصیت جهادی و خستگی‌ناپذیر شهید بزرگوار «سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی» توسط انتشارات زائر رضوی تهیه شده و با همکاری مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است.

این مقام مسئول می‌گوید: عنوان کتاب از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم در تاریخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ انتخاب شده است، آنجایی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: این بزرگوار (شهیدحاج قاسم سلیمانی)، این رفیق خوب و عزیز ما و شجاع ما و خوشبخت ما که رفت به ملکوت اعلی پیوست ...

وی اضافه می‌کند: این کتاب دارای فصول مختلفی است از جمله: مراحل سیر و سلوک عارفانه شهید حاج قاسم سلیمانی، وصیت‌نامه آن شهید بزرگوار، خاطراتی که یا خود شهید نقل کرده یا همرزمانش از این شهید بزرگوار نقل کرده‌اند و... ضمناً بخشی از خاطرات این کتاب برای نخستین مرتبه منتشر می‌شود.

هاشمی بیان می‌دارد: در این کتاب فناوری واقعیت افزوده و ویدئوهایی از مکتب حاج قاسم برای پرداختن به زوایای کمتر توجه شده شهید در فضای مجازی بارگذاری شده، همچنین از فناوری QR گرافی برای جذابیت بیشتر اثر هم استفاده شده است.

چهار روش برای شرکت در مسابقه

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش اظهار می‌دارد: برگزاری مسابقه با محوریت مطالعه این کتاب یکی از موضوعات این پویش به شمار می‌رود که مخاطبان می‌بایست به یکی از روش‌های پیش‌بینی شده در این مسابقه و این پویش مربوط به این کتاب شرکت کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: «پاسخ به سؤالات کتاب»، «ارسال کلیپ‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در معرفی یکی از شهدای شهر خود»، «ارسال یک داستان کوتاه ۳۰۰ کلمه‌ای با عنوان اگر من رزمنده بودم» و «ارسال نقاشی با موضوعات رهبری و فرزندان شهدا یا کودک رزمنده» روش‌های پیش‌بینی شده در این زمینه است.

هاشمی با بیان اینکه مهلت شرکت در این مسابقه تا هشتم مهر سال جاری است، درباره نحوه دریافت این کتاب نیز می‌گوید: دریافت این کتاب به پنج روش امکان‌پذیر است که عبارت‌اند از: «مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی HARAM.Razavi.ir»، مراجعه به نشانی @Razavi_aqr_ir در تمامی شبکه‌های پیامرسان ایتا، سروش، گپ، بله و...، دریافت کتاب در برنامه‌های فرهنگی مذهبی حرم مطهر، دریافت کتاب از اپلیکیشن کتاب‌خوان «طاقچه» که از طریق شبکه بازار باید دانلود شود و دریافت کتاب از طریق QR کدهای منصوب در تابلوهای تبلیغاتی حرم مطهر رضوی.

این مقام مسئول درباره دیگر اقدام‌های مربوط به این پویش می‌گوید: «تولید قصه‌های کودکانه با محوریت این کتاب»، «برنامه پیش‌بینی شده مربوط به پخش زنده مسابقه از حرم مطهر رضوی به آدرس اینستاگرام بارگاه منور امام رضا(ع)»، «بحث تهیه موشن‌گرافی کتاب»، «ترجمه کتاب به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو» و... از دیگر اقدام‌های در نظر گرفته شده برای این پویش به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: ضمناً مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است در هفته دفاع مقدس و با حضور زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی و علاقه‌مندان به حوزه کتاب، مراسم رونمایی از کتاب «رفیق خوشبخت ما» در صحن جامع رضوی برگزار شود.

هاشمی متذکر می‌شود: برای برندگان منتخب این مسابقه، جوایزی همچون هشت کمک هزینه سفر به مشهد مقدس و ۸۸ جایزه فرهنگی متبرک حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده است.

مدیر فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی خاطرنشان می‌کند: علاقه‌مندان به برنامه‌های فرهنگی و مذهبی پیش‌بینی شده به مناسبت هفته دفاع مقدس که از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در بارگاه مطهر امام رضا(ع) تدارک دیده شده است، می‌توانند این برنامه‌ها را از مسیر شبکه‌های اجتماعی و پایگاه اطلاع‌رسانی HARAM.Razavi.ir دنبال کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها