معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، تشکیل شعب «سفیران ضامن آهو» را یکی از اقدامات ویژه شوراهای حل اختلاف استان برشمرد و گفت: سفیران ضامن آهو تعدادی از خادمین بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در ۶ ماهه گذشته توانسته‌اند ۴۱ پرونده قصاص را به صلح و سازش برسانند.

صلح و سازش ۴۱ پرونده «قصاص» با وساطت خادمان امام رضا (ع)

به گزارش قدس آنلاین، محمود رفسنجانی، شوراهای حل اختلاف را بازوی توانمند دادگستری در بحث صلح و سازش و کاهش پرونده های قضایی توصیف کرد.

رئیس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد شعب حل اختلاف در سطح استان ۲۳۵ شعبه است، گفت: از این تعداد ۱۰۹ شعبه مربوط به مشهد و ۲۲۶ شعبه دیگر نیز مربوط به سایر شهرستان‌هاست.

وی افزود: اعضای فعال در این شعب یک‌هزار و ۶۱ نفر است که ۳۵۳ نفر در مشهد و ۷۰۸ نفر مربوط به شهرستان‌ها است، همچنین تعداد کل نیروهای دفتری، ستادی و اجرای احکام ۸۴۷ نفر است.

طبق گفته رییس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی، در کل یک‌هزار و ۹۰۸ نفر در شعب حل اختلاف استان مشغول به کارند که ۸۱۲ نفر در مشهد هستند.

رفسنجانی در خصوص عملکرد شوراهای حل اختلاف هم گفت: در سال ۹۸ از مجموع ۲۹۴ هزار و ۷۲۶ پرونده وارده به شعب، ۲۹۳ هزار و ۸۰۲ فقره مختومه و ۵۱ هزار و ۹۵۸ پرونده نیز به صلح و سازش انجامیده است.

وی یادآور شد: در پنج ماهه نخست سال جاری نیز ۱۲۶ هزار و ۴۰۵ فقره پرونده ورودی داشتیم که ۱۲۵ هزار و ۸۹۶ پرونده مختومه و ۲۲ هزار و ۶۸۶ فقره منتهی به صلح شده است.

رییس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی با بیان اینکه از مجموع ۲۹۳ هزار و ۸۰۲ پرونده مختومه در شعب حل اختلاف ۱۲ هزار و ۸۲۳ فقره معادل ۴.۳ درصد مورد اعتراض قرار گرفته و به دادگاه‌های تجدید نظر ارجاع شده، گفت: از این تعداد ۲ هزار و چهار پرونده نقض و مابقی مورد تایید و ابرام واقع شد.

رفسنجانی در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: یکی از کارهایی که ما از اواخر آذرماه ۹۸، آغاز کردیم رسیدگی به پرونده‌ها به صورت الکترونیک تحت سه عنوان کلی گواهی انحصار وراثت، تخلیه فوری و تامین دلیل است که در سال ۹۸، تعداد پرونده‌هایی که به این شکل رسیدگی کردیم ۲ هزار و ۳۴۸ فقره بود؛ در دادگاه‌های عمومی و انقلاب مشهد این عدد یک هزار و ۹۳۰ گزارش شده است.

وی افزود: تعداد پرونده‌های الکترونیکی در ۶ ماهه اول سال جاری، ۴ هزار و ۱۱۷ پرونده بوده است.

طبق گفته معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی، ۹۰ درصد اوراق قضایی در ۶ ماهه اول امسال به صورت الکترونیکی ابلاغ شده که این آمار در مقایسه با سال گذشته ۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

رفسنجانی از لایحه اصلاحیه در خصوص شوراهای حل اختلاف هم خبر داد و گفت: این لایحه اصلاحیه از طرف دستگاه قضایی تحویل دولت شده که باید به مجلس ارائه شود.

وی عنوان کرد: یکی از مواردی که در این لایحه پیش‌بینی شده این است که شوراهای حل اختلاف بیشتر موضوعات صلح و سازش را در دستور کار قرار دهند و ماهیت رسیدگی نداشته باشند.

رییس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حل و فصل پرونده‌های شورای حل اختلاف، گفت: در همین راستا برای اولین بار در کشور، طرح همیاران شوراهای حل اختلاف را به صورت پایلوت در مشهد آغاز کردیم.

رفسنجانی در تشریح این مطلب افزود: ۱۲۰ مسجد را برای این کار در نظر گرفته‌ایم و فعلا در گام اول کار را در ۴۰ مسجد شروع کرده‌ایم؛ چینش همیاران شوراهای حل اختلاف در مساجد به این صورت است که امام جماعت بعنوان رییس شورای همیاران در کنار چهار نفر دیگر از معتمدین و هیات امنا و ریش سفیدهای محل به موارد رسیدگی می‌کنند.

وی یادآور شد: در کمتر از ۲ ماه، ۷۹۲ پرونده به این ۴۰ مسجد ارجاع دادیم که ۴۹۳ مورد تا الان به صلح انجامیده است.

رییس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی با اشاره به اینکه این کار در ادارات و اصناف هم انجام شده، تشکیل شعب سفیران ضامن آهو را یکی دیگر از اقدامات ویژه شوراهای حل اختلاف برشمرد و گفت: سفیران ضامن آهو تعدادی از خادمین بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) هستند که در بحث پرونده‌های قصاص نفس پادرمیانی می‌کنند، به طوری که در ۶ ماهه گذشته توانسته‌اند ۴۱ پرونده قصاص را به صلح و سازش برسانند.

رفسنجانی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت نیروهای شوراهای حل اختلاف هم عنوان کرد: در لایحه‌ای که دستگاه قضایی به دولت داده تا در مجلس بررسی شود، بیان شده که پس از تصویب این لایحه، نیروها باید ظرف مدت ۳ سال تعیین تکلیف شوند.

وی در خصوص ماده ۹ مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص تمدید قراردادهای اماکن استجاری هم خاطرنشان کرد: در این ماده پیش بینی شده در صورتی که مستاجر، اجور معوقه نداشته باشد صاحب ملک می‌تواند تا ۲۰ درصد(در خراسان رضوی) نسبت به افزایش اجاره بها اقدام و قرارداد اجاره راتمدید کند.

رییس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی ادامه داد: ما در این خصوص مراجعاتی داشتیم و ۲ هزار و ۶۹۵ پرونده تشکیل شد که از این بین برای ۷۵۲ مورد دستور تخلیه هم صادر شده اما بر اساس این مصوبه ستاد ملی کرونا حکم را اجرا نمی‌کنیم.

رفسنجانی در پایان از تشکیل شعبه ویژه رسانه خبر داد و گفت: هر کدام از اصحاب رسانه که دعوای حقوقی و کیفری در هر موضوعی داشته باشند و بخواهند پرونده از طریق شورای حل اختلاف بررسی شود ما پرونده‌اش را به این شعبه ویژه ارجاع می‌دهیم تا زودتر رسیدگی شود؛ همین امروز هم پرونده یکی از اصحاب رسانه به این شعبه ارجاع شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها