عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۷۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا با بیماری کووید ۱۹ در مشهد که تحت "پلاسمادرمانی" قرار گرفته‌ بودند بهبودی کامل خود را بازیافتند.

پلاسمادرمانی کرونای ۷۰ درصد افراد تحت مداوا را در مشهد درمان کرد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن صدیق‌شمسی به آغاز اجرای "طرح پلاسمادرمانی" از ابتدای امسال در مشهد اشاره و بیان کرد: بکارگیری این روش درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا، پس از تایید کارایی آن بطور جدی وارد حوزه درمان بیماران کووید ۱۹ شده است.

وی "پلاسما" را فرآورده حاصل از جداسازی "پلاکت، گلبولهای قرمز و سفید" از خون ذکر و بیان کرد: پس از جداسازی این مواد از خون انسان، مایعی حاوی "آنتی‌بادیها، فاکتورهای انعقادی و پروتئینهای مهم" به دست می‌آید.

این پزشک فوق‌تخصص خون و سرطان افزود: پلاسمای حاصل از خون بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که بهبودی خود را بازیافته بخاطر فعالیت دستگاه ایمنی بدنشان بر علیه ویروس کرونا حاوی آنتی‌بادیهایی است که این ویروس را سرکوب کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر این اساس، استفاده از پلاسمای خون افراد بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ در قالب "پلاسمادرمانی" نقشی موثر در درمان دیگر مبتلا به ویروس کرونا دارد.

دکتر صدیق‌شمسی به نتایج اجرای طرح پلاسمادرمانی بر روی مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد اشاره و بیان کرد: این طرح در بازه زمانی ماههای فروردین تا خرداد امسال بر روی ۳۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ اجرا و نتایج درمانی آن با وضعیت همین تعداد فرد مبتلا به ویروس کرونا که پلاسمادرمانی نشده‌اند مقایسه شد.

وی گفت: این اقدام علمی درمانی نشان داد که "پلاسمادرمانی" بطور چشمگیری بر بهبود وضعیت جسمی بیماران بدحالی که هنوز به مرحله نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی یا "ونتیلاتور" نرسیده‌اند مؤثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس نتایج حاصله تاکنون دو سوم بیماران کووید ۱۹ که تحت درمان با پلاسما در مشهد قرار گرفته‌اند با بهبودی وضعیت سلامتشان، از بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستانهای مشهد خارج شده و سلامت کامل خود را بازیافته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج حاصل از پلاسمادرمانی بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا، از شهروندان بهبودیافته از بیماری کووید ۱۹ درخواست می‌شود چند هفته پس از بهبودی اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کنند تا از آن برای درمان بیماران بدحال مبتلا به ویروس کرونا استفاده شود.

دکتر صدیق‌شمسی همچنین اهدای پلاسما را آسانتر از اهدای خون اعلام و بیان کرد: پلاسمای افرادی که آن را اهدا می‌کنند، به سرعت توسط کبدشان جایگزین می‌شود بنابراین اهدای پلاسما هیچگونه عارضه‌ و پیامدی برای افراد اهداکننده ندارد.

وی همچنین گفت: گرچه بطور طبیعی ضعف جسمانی ناشی از درگیری بدن با ویروس کرونا گاه تا چند ماه پس از درمان آن باقی می‌ماند اما این ضعف ملاحظه پزشکی و منعی را برای اهدای پلاسما ایجاد نمی‌کند زیرا هنگام اهدا پلاسما، گلبولهای قرمز از بدن اهداکننده برداشته نشده و سبب ایجاد کم‌خونی نمی‌شود

پزشک فوق‌تخصص خون و سرطان در ادامه به دو موضوع مهم در پلاسمادرمانی اشاره و بیان کرد: نخست اینکه هر دو فرد اهداکننده و گیرنده پلاسما باید مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ باشند و دوم اینکه می‌بایست سطح آنتی‌بادی مترشحه در خون فرد اهداکننده پلاسما به میزان مطلوب رسیده باشد.

وی افزود: زمان مطلوب برای اهدای پلاسما از سوی فرد بهبودیافته از ویروس کرونا چهار تا هشت هفته پس از بهبودی است. پس از این دوره زمانی سطح آنتی‌بادی اُفت کرده و کارایی پلاسما کاهش می‌یابد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها