هر روز که می‌گذرد مردم دنیا نسبت به امام حسین(علیه‌السلام) و واقعه کربلا و عظمت شهدای کربلا آگاه‌تر می‌شوند و دل‌های حقیقت جو از هر جای جهان به سوی حضرت میل و رغبت تازه‌ای پیدا می‌کند.

عشق و ارادت سرزمین ۷۲ ملت به سیدالشهدا(ع) بی‌مانند است

به گزارش قدس آنلاین، حماسه سیدالشهدا(علیه‌السلام) در روزِ عاشورا آنچنان شوری به پا کرد که زمان‌ها و مکان‌ها را در نوردید و در افقِ فرهنگ‌ها و تمدن‌های رنگارنگِ دنیا درخشید و بر آنان تأثیری خیره کننده نهاد. در این بین عشق و علاقۀ جمع بسیاری از مردمان هند به سالار شهیدان، جریانی مشهور و مشهود است که آثار بسیاری را در طول تاریخ - به صورت مستقیم و غیرمستقیم- بر شبه قارّه هند بر جای نهاده است. بر این اساس سراغ «سید عباس زیدی» رفتیم که در خانواده‌ای شیعه در هند متولد و از ۱۰ سالگی وارد حوزه علمیه لکنهو شده و در سال ۱۳۹۰ وارد مرکز علمی-حوزوی جامعه المصطفی مشهد گردید و اکنون در مقطع کارشناسی ارشد رشته تفسیر قرآن مشغول به تحصیل و نیز مبلغ مذهبی در میان هندیان می‌باشد. در گفت‌وگویی صمیمانه درباره دیدگاه مردم هند به مراسم عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) در ماه‌های محرم و صفر پرداخته ایم که از نظرتان می‌گذرد:

آقای زیدی! از وضعیت شیعیان در هند بگویید.

هند از ایام قدیم به کشور ۷۲ ملت مشهور بوده است، چراکه می‌توان در آن از هر مذهب و فرقه‌ای مشاهده کرد. اما دو مذهب بزرگ در این کشور مسلمانان و کفار یا همان بت پرستان می‌باشند. امروز هند دارای جمعیتی در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر است که ۲۰ درصد آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. از جمعیت ۳۰۰ میلیونی مسلمانان هندی ۸۰ میلیون نفر آن‌ها را شیعیان تشکیل می‌دهند. اما دولت برای اینکه شیعیان از امتیازات سیاسی برخوردار نشوند، در آمارهای خود تعداد شیعیان را تنها ۲۰ میلیون نفر بیان می‌کند که این خود یک نمونه بارز ضایع کردن حقوق شیعیان در هند است؛ البته در این میان در حق شیعیان اجحافات و تعدی‌هایی نیز صورت می‌گیرد که می‌توان آن را تا حد زیادی از ترس فرقه‌های دیگر از قدرت بی مانند اسلام و جهان تشیع دانست، ولی با وجود همین تعداد کم شیعیان نسبت به گستره جمعیتی هند، اهل تشیع همواره گروهی تأثیرگذار و مهم محسوب می‌شوند.

فرمودید مذاهب بسیاری در هند وجود دارد. در فرهنگ دینی آنان ائمه اطهار (علیهم السلام) و بویژه امام حسین (علیه‌السلام) دارای چه جایگاهی هستند؟

شاید این نکته جالب باشد که بدانید در میان همه فرقه‌های موجود در هند، حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) دارای مرتبه‌ای ممتاز است و حتی کفار نیز به ایشان ابراز عشق و محبت می‌کنند. به عنوان نمونه با وجود اینکه بیشتر جامعه و دولتمردان هند را مذاهبی به جز اسلام تشکیل می‌دهند، تنها در تاریخ رسمی هند، شهادت امام حسین (علیه‌السلام) را تعطیل رسمی اعلام کرده‌اند، این در حالی است که با وجود جایگاه گاندی، حتی روز فوت او نیز تعطیل نیست و هر ساله ۱۰ محرم تمامی مراکز دولتی و شخصی به احترام عزای این امام همام تعطیل می‌شود.  

با توجه به موضوعی که اشاره داشتید، آیا فرقه‌های غیر شیعه نیز در طی محرم و صفر به انجام عزاداری و برپایی مراسم اقدام می‌کنند؟

بله. شاید کسانی که خارج از هند ساکن هستند برایشان باور این موضوع سخت باشد، اما اکثر فرقه‌های موجود در مراسم عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) در این دو ماه شرکت می‌کنند و یا در منازل خود به برپایی مراسم می‌پردازند. با این حال هیچ گاه قصد پنهان سازی فرقه و مذهب خود را ندارند و با ویژگی‌های ظاهری خود که نشان دهنده مذهب آنان است در مراسم اهل تشیع شرکت می‌کنند. به عنوان نمونه می‌توان به برهمنان هندو اشاره کرد که با وجود باورهای مذهبی خود، عشق و ارادتی بی‌مانند به امام حسین(ع) دارند و گاه خود را «حسینی برهمنی» می‌نامند و این موضوع تا حدودی نیز نشأت گرفته از باورهای آنان است، چراکه بر این اعتقاد هستند که با ورود سیدالشهدا(علیه‌السلام) به کربلا، پادشاه وقت هند گروهی را برای کمک رسانی به حضرت روانه می‌کنند ولی آن‌ها پس از شهادت به کربلا می‌رسند؛ بدین واسطه برهمنان خود را مدیون و دلداده امام حسین(علیه‌السلام) می‌دانند و به هر صورتی در ماه‌های محرم و صفر به عزاداری آن حضرت می‌پردازند.

با توجه به برگزاری مراسم عزاداری حسینی، واکنش جریان‌های وهابیت و سلفی گری در هند به این مراسم چگونه است؛ آیا خللی در برگزاری مراسم ایجاد نمی‌کنند؟

متأسفانه امروزه تبلیغات این گروه‌ها که از سوی جریان‌های انحرافی با منابع مالی فراوان فعالیت می‌کنند، زیاد شده است. بزرگان هند نقل می‌کنند که تا چند دهه پیش، در مراسم عزای امام حسین(علیه‌السلام)، با توجه به غلبه جمعیتی اهل تسنن بر شیعیان، خانه‌ای از اهل سنت در ایام محرم و صفر نبوده است که در آن رنگ و بوی عزای حسینی وجود نداشته باشد. اما در چند سال اخیر در پی گسترۀ هجمه اعتقادی جریان‌هایی همچون سلفی گری و وهابیت شاهد هستیم که این موضوع تا حدودی تغییر یافته است. با این حال هنوز هم مناطقی در هند وجود دارد که در آن اهل سنت با شور و شوق بی نظیری، حتی گاه بسیار بیشتر از اهل تشیع به عزاداری سیدالشهدا (ع) نوحه خوانی و سینه‌زنی می‌پردازند.

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. در پایان اگر نکته خاصی را در نظر دارید بفرمایید.

ضمن تشکر از مسؤولان ماهنامه وزین و فاخرِ زائر، نکته‌ای را که در پایان لازم می‌دانم یادآور شوم این است که مردم هند از ایام کهن مسلمان بودند و محب اهل البیت(علیهم السلام) محسوب می‌شدند، اما عاملی در این سرزمین رسوخ یافت و باعث تضعیف مسلمین و جایگاه آنان شد و آن استعمار انگلیس بود. بر این اساس شایسته است تمامی مردم جهان اسلام با آگاهی از پیشینه و نیات کشورهای استعماری همچون انگلیس و آمریکا و با تمسک به خاندان پاک نبی مکرم اسلام و اتحادی فراگیر به مقابله با این هجمه اسلام ستیز بپردازند.

منبع: مجله زائر

انتهای پیام/

برچسب‌ها