رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به کاهش شدید اعتبارات در سنوات گذشته، متاسفانه روکش راه‌ها به موقع انجام نشده و در حال حاضر شاهد اوج گرفتن خرابی‌ها در راه‌های استان هستیم.

اعتبارات موجود جوابگوی مرمت و نگهداری جاده‌های خراسان رضوی نیست

به گزارش قدس آنلاین، علی رجایی  در خصوص میزان آسفالته بودن راه‌های خراسان رضوی اظهار کرد: استان  در مجموع دارای ۲۰ هزار و ۵۸۳ کیلومتر راه است که ۶۴۳۱ کیلومتر آن راه بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر آن راه روستایی است. از این میزان ۸۱ درصد از راه‌های شهری و ۵۴ درصد از راه‌های روستایی استان که در مجموع ۶۳ درصد راه‌های خراسان رضوی را شامل می‌شود، آسفالت شده است. با توجه به ابلاغ اعتبارات، احداث و روکش آسفالت راه‌های فرعی و روستایی به مرور در برنامه کاری قرار خواهد گرفت و هر سال به تناسب اعتبارات آسفالت راه‌ها انجام می‌شود.

وی در خصوص میزان اعتبارات راهداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کل اعتبار نگهداری راه‌های خراسان رضوی از محل طرح ملی و استانی ۱۷۸۲ میلیارد ریال است که با توجه به طول راه‌ها و خرابی‌های موجود قطعا جوابگوی هزینه‌های تعمیرات و نگهداری نیست. بر اساس استاندارد جهانی دو تا چهار درصد هزینه ساخت هر راه باید صرف نگهداری آن شود؛ در صورتی که حداقل اعتبار لازم برای هزینه‌های نگهداری راه‌های خراسان رضوی ۶۱۷۵ میلیارد ریال است تا بتوان آن را به طور مستمر و به نحو مطلوب نگهداری و مرمت کرد.

رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به میزان خسارات سیل به جاده‌های استان از ابتدای سال جاری تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۹ بر اثر سیل حدود ۶۰۰  میلیارد ریال به راه‌های شهرستان‌های فریمان، کلات، درگز، بردسکن، سبزوار و ابنیه فنی خسارت وارد شده که گزارش خرابی‌ها به طور مستمر به استانداری و مدیریت بحران استان ارسال شده است.

رجایی در خصوص وضعیت جاده‌های خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر با انجام عملیات راهداری امانی تا حدی نسبت به ترمیم و خرابی راه‌ها اقدام شده است. هم‌اکنون این اداره دارای بیش از ۴۷ قرارداد برای روکش آسفالت به مبلغ ۲۶۵۰ میلیارد ریال بوده که از این طریق عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت، به خصوص در راه‌های شریانی استان، در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت تامین قیر مورد نیاز اداره کل راهداری خراسان رضوی در سال جاری عنوان کرد: تامین قیر جهت پروژه‌های پیمانی و امانی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور صورت می‌گیرد که بر اساس سهیمه تعیین شده، قیر بر مبنای قراردادها میان پیمانکاران توزیع می‌شود. با توجه به افزایش قیمت قیر قطعا سهمیه خراسان رضوی کاهش خواهد یافت. از ابتدای سال جاری حدود ۲۰ میلیارد تومان جهت خرید قیر به اداره راهداری خراسان رضوی اختصاص داده شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها