روزنامه آمریکایی در تحلیلی با اشاره به عملکرد ضعیف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در طیف گسترده ای از موضوعات در سیاست خارجی می نویسد که زمان آن رسیده که ترامپ روابط بین الملل را رها کند و به تلویزیون برگردد.

ترامپ روابط بین‌المللی را رها کند و به تلویزیون برگردد

قدس آنلاین: مایکل مک فال ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، در مقاله ای با عنوان "کارنامه سیاست خارجی ترامپ پر از نمرات مردودی" است می نویسد:

رؤسای جمهوری که برای پیروز شدن در دور دوم تلاش می‌کنند باید بر اساس عملکردشان مورد قضاوت قرار گیرند؛ نه وعده های داده شده. از آنجایی که ترامپ به دنبال جلب نظر رأی دهندگان است وقتش رسیده که در خصوص عملکرد ۴ ساله او در کاخ سفید و در زمینه سیاست خارجی به او نمره دهیم.

تغییرات آب و هوایی(نمره اف منفی یا نمره ۶۰ از مجموع ۱۰۰)

ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس خارج شد و موجودیت تهدید آن را برای کره زمین انکار کرد.( و برای همه آمریکایی ها). ترامپ حتی وعده تلاش برای مواجه با پیامدهای تغییرات آب و هوایی را نیز نداد که می تواند بزرگترین ناکامی او در سیاست خارجی باشد.

موضوع چین(دی مثبت: یا ۶۷ تا ۶۹ از مجموع ۱۰۰)

ترامپ – یا به بیان دقیق‌تر، برخی از مشاوران سابق امنیت ملی او - سزاوار دریافت اعتبار بیشتر به منظور تشخیص دقیق‌تر چالش سند استراتژی امنیت ملی در سال ۲۰۱۷ هستند. با این حال در سال ۲۰۲۰ تیم او این تهدید را اغراق‌آمیز کرد و ادعا کرد که حزب کمونیست چین به دنبال صادرات مارکسیسم - لنینیسم و تضعیف آزادی جهانی است.

نسخه پیچی های ترامپ در این زمینه منافع ناچیزی را در برداشت. جنگ تجاری او در فاز اول توافق خسارت های فراوانی را به کشاورزان آمریکایی وارد کرد؛ همچنین به کارگران و تولیدکنندگان. در این توافق ضعیف ترامپ به متعهد کردن چین برای اجرای تعهداتش ناموفق عمل کرد. فاز دوم و بلندپروازانه آن نیز بعید است به نتیجه برسد.

با اینکه تیم ترامپ به درستی مواضع سختی را در خصوص تجارت با چین اتخاذ کرده اما تصمیمش برای خروج از پیمان تجاری "ترانس پاسفیک" یک اشتباه بزرگ بود که ایالات متحده به عنوان یک ساز و کار مهم برای کنترل پکن کنار گذاشته شد. سکوت ترامپ در قضیه نقض حقوق بشر در سین کیانگ و هنگ کنگ کار را برای دولت او به منظور چارچوب اخلاقی بخشیدن به جنگ آمریکا علیه چین دشوار می سازد. بزرگترین موفقیت ترامپ سهل انگاری بوده است- که رئیس جمهوری  چین یعنی شی جینپینگ بدون نیاز به هیچ مهارتی از خطاهای او سو استفاده کرده است.

موضوع روسیه:(اف مثبت: نمره ای حدود ۶۰)

ترامپ در تلاش برای دوستی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اقدامات بیشمار ستیزگرایانه ای از جمله مسمومیت های سرگئی اسکریپال و الکسی ناوالنی ، حمایت روسیه از بشار اسد در سوریه ، ادعاها در خصوص پرداخت پول برای کشتن سربازان آمریکایی و مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ و یا حتی ۲۰۲۰ را یا غیرمهم تلقی کرده و یا کلا آن را رده کرده است. به آغوش کشیدن پوتین توسط ترامپ حتی یک نفع را برای مردم آمریکا در پی نداشته است. نویسنده در ادامه می نویسد که علامت مثبت را تنها صرفا در ارزیابی دولت ترامپ لحاظ کرده نه برای شخصیتش.

اگر ترامپ و پوتین موفق به تمدید پیمان استارت ۲  تا قبل از زمان انقضای آن  یعنی تا قبل از سال ۲۰۲۱شوند نمره دی منفی(نمره بین ۶۰ تا ۶۲ از ۱۰۰) را در نظر خواهم گرفت. دولت ترامپ اقدامات مشابهی را مانند دولت قبلی آمریکا برای کنترل روسیه انجام داد؛ ازجمله اعمال تحریم ها. تلاش های موثر و قابل تحسین ترامپ برای ارسال سلاح های مرگبار به اوکراین با اقدامات شخصی و تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور اوکراین برای بهره برداری های انتخاباتی ارزش خود را از دست داد- اقدامی در سیاست خارجی که او را تا آستانه استیضاح برد و به روابط دو جانبه اوکراین و آمریکا خسارات فراوانی وارد کرد.

موضوع ایران: نمره اف( زیر ۶۰ از ۱۰۰)

خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران و وعده برای رسیده به توافقی بهتر و همچنین کاهش نفوذ ایران در منطقه- مخصوصا وعده مقام های آمریکا برای تغییر رژیم هیچ کدام محقق نشد. به جای آن ایران همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و به دور از چشمان ترامپ مواد لازم برای تهیه بمب هسته ای را آماده می کند.

موضوع کره شمالی(نمره دی: نمره ای بین ۶۳ تا ۶۶)

برای از بین بردن تهدید هسته‌ای کره‌شمالی، ترامپ یک استراتژی جدید را تجربه کرد: دیپلماسی مستقیم با کیم جونگ اون. ترامپ با رهبر کره‌شمالی گفت: "ما عاشق هم شده ایم" اما این دوستی نزدیک هیچ کاهشی در گسترش تهدید موشک‌های هسته‌ای کره‌شمالی ایجاد نکرده است. تا به امروز، رویکرد خلاقانه ترامپ با شکست روبرو شده‌است.

داعش و سوریه( نمره سی منفی: نمره ای بین ۷۰ تا ۷۲)

ترامپ عملیات نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش را که توسط اوباما در سال ۲۰۱۴ آغاز شد ادامه داد. در خصوص بشار اسد فقط به زبان تهدید اکتفا کرده است؛ اما پس از یک روز از حمله موشکی عقب نشینی و نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کرد و موجب استعفای جیمز متیس وزیر دفاع شد.

عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل( نمره بی: ۸۳ تا ۸۶ از ۱۰۰)

ترامپ شایسته تحسین به دلیل کمک به برقراری روابط دیپلماتیک رسمی بین این کشورهای عربی با اسرائیل است.اما این صلح خاورمیانه نیست. این توافق ها تاثیر بسیار کمی در خاتمه دادن به جنگ ها و درگیری ها در یمن، سوریه، لیبی و لبنان دارد. مزایای اقتصادی، امنیتی و اخلاقی آن برای ایالات متحده بسیار ناچیز است.

صلح اسرائیل و فلسطین( نمره اف: زیر ۶۰)

ترامپ در اینجا توسط بسیاری از روسای جمهور به اشتراک گذاشته شده‌است.. ترامپ و دامادش جرد کوشنر تلاش های قابل تحسینی داشته اند. اما روسای جمهور با توجه به نتایج نهایی مورد قضاوت قرار می گیرند.

موضوع ناتو: ( منفی دی: ۶۰ تا ۶۲)

ترامپ از زمان ایجاد این سازمان از سال ۱۹۴۹ بیشترین بی اعتنایی را نسبت به اتحاد پیمان آتلانتیک شمالی نسبت به هر رئیس جمهور دیگر در آمریکا داشته است. تنش ها بین ایالات متحده آمریکا و چندین عضو ناتو همچنان بالا است. هدف عمده بحث شده در مورد تخصیص "دو درصد" تولید ناخالص داخلی- توسط رهبران ناتو بود که توسط اوباما در سال ۲۰۱۴ مطرح شد. نه ترامپ

موضوع کشورهای آفریقایی:( نمره اف: زیر ۶۰)
 

تنها سیاست ابتکاری ترامپ در خصوص کشورهای آفریقایی این بود که آنها را "چاله مستراح" بنامد. فقط همین.

کشورهای آمریکای لاتین: ( نمره اف: زیر ۶۰)

مکزیک هزینه ساخت دیوار مرزی را پرداخت نکرد. تلاش برای سرنگونی حکومت مادورو با شکست مواجه شد. محدودیت‌های جدید در مورد سفر و روابط به طور کلی، با کوبا هیچ امنیت و یا منافع اقتصادی ملموسی برای مردم آمریکا ایجاد نکرده  و تغییر رژیم و برقراری دموکراسی را موجب نشده است. رفتار ظالمانه ترامپ در مورد پناهندگان در مرز عمیقا به تصویر ایالات‌متحده در منطقه آسیب رسانده ‌است.

همه گیری ویروس کرونا:(اف مثبت: نمره ای حدود ۶۰)

ترامپ مدیریت بدی در موضوع همه گیری بیماری کووید۱۹ داشته و پاسخ مناسبی به آن نداده است. بیش از ۲۰۰هزار نفر جان باخته اند و اقدامی برای سر و سامان دادن به تلاش های جهانی نکرده است. ایالات متحده تنها به همکاری های انساندوستانه اکتفا کرده است. واکنش ضعیف ترامپ در برابر همه گیری میزان محبوبیت آمریکا در سراسر جهان را کاهش داده است.

موضوع اقتصاد جهانی( نمره سی منفی: نمره ای بین ۷۰ تا ۷۲)

فدرال رزرو نقش مثبتی در کمک به بهبود اقتصادی ایالات متحده و اقتصاد جهانی داشته است. توافق نامه تجارت جدید با کانادا و مکزیک یک پیشرفت فزاینده نسبت به NAFTA  است. اما حمله ترامپ به سازمان تجارت جهانی ، استفاده بیش از حد از تعرفه ها و تهدیدها برای تقسیم اقتصاد جهانی بین چین و ایالات متحده منافع اقتصادی بلند مدت آمریکا را تأمین نمی کند

ارتقا و بهبود دموکراسی: ( نمره اف: زیر ۶۰)

ترامپ حتی ارتقای دموکراسی در خارج از کشور را به عنوان هدف ایالات متحده تعریف نمی کند. او غالباً از روابط دوستانه خود با دیکتاتورها تعریف می کند!
 

نمره پایانی او دی منفی است: نمره ای بین ۶۰ تا ۶۲
 

ترامپ به عنوان یک سیاست گذار ، عملکرد ضعیفی داشته است، برای بهتر شدن تلاش نکرده و به نظر نمی رسد که به بخش عمده ای از برنامه ها و اهداف دیگر اهمیت دهد. وقت آن است که وی تغییر رشته دهد: او باید روابط بین الملل را رها کند و به ارتباطات (تلویزیونی) بازگردد.

انتهای پیام/

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها