اندیشکده شورای روابط آتلانتیک آمریکا در گزارشی نوشت: سیاست کنونی دولت ترامپ شانس هرگونه مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای را به صفر رسانده است.

 اجرای خواسته‌های اسرائیلی‌ها، انگیزه «مقاومت» ایران را بیشتر می‌کند

قدس آنلاین: این در حالی است که ترامپ مدعی شده اگر دوباره انتخاب شود، می‌تواند «ظرف چهار هفته» با ایران به توافق جدید برسد. اما ایران شرط بازگشت به تعهدات کامل خود را بازگشت ایالات متحده به برجام عنوان کرده است. این در شرایطی است که ایالات متحده از نظر دیپلماتیک منزوی است، حتی متحدان اروپایی واشنگتن هم دولت ترامپ را در احیای تحریم‌های لغو شده شورای امنیت علیه ایران، همراهی نکردند.

در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، وی باید سیاست خود در مورد ایران را بازبینی کند. در صورت علاقه واقعی به توافق جدید با ایران، او باید مشوق‌های اقتصادی مشخصی به ایران ارائه دهد نه اینکه فقط به دنبال دیپلماسی نمایشی و عکس گرفتن باشد.

اگر ایالات متحده همچنان بخواهد خارج از برجام باقی بماند، در آن صورت هیچ کانالی برای راضی کردن ایران به حضور حتی در یک نشست چندجانبه هم ندارد، برای تسهیل گفت‌وگوهایی از این نوع، دولت ترامپ باید تحریم‌های خود در قبال ایران را کاهش دهد و این کشور به درآمد نفتی خود در بانک‌های خارجی دسترسی یابد. 

بازگشت آمریکا به برجام در دولت جو بایدن، با توجه به ابراز تمایل او برای پیوستن مجدد به برجام در صورت بازگشت ایران به تعهداتش، آسان‌تر است.

هر کسی که رئیس‌جمهور آمریکا شود، باید بداند سیاستی که فقط بر اساس خواسته‌های اسرائیلی‌ها و برخی کشورهای عرب منطقه باشد، انگیزه «مقاومت» ایران را بیشتر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها