محاصره خرمشهر در حال تکمیل بود و باید به عقب برمی گشتیم که شهید جهان آرا از پشت بیسیم اعلام کرد: هر که صدای مرا می شنود به خاطر خدا عقب ننشیند، التماس می کنم بمانید. مشکلی پیش آمده است....

چرا اعتقاد داریم دفاع ما مقدس است؟ / دلیل اصلی زیرتانک رفتن شهید فهمیده خروج ناموس ایرانی از محاصره دشمن بعثی بود

قدس آنلاین - وحید اکرمی: در آخرین روز از تابستان سال ۱۳۵۹، میهن عزیزمان ایران، به طور ناخواسته مجبور شد به مدت هشت سال پنجه در پنجه اژدهای آتشینی به نام حکومت بعث عراق بیاندازد. مغز متفکر این اژدها به نام صدام هراز گاهی دهان نحس خود را می گشود و آتشی فراوان را بر ایران و ایرانی ها فرومی ریخت. در این برهه جوانان غیور ایرانی به فرمان پیر و مراد خود آرام ننشسته و با دستان خالی راهی میادین جنگ شدند.

جوانان ایرانی با همت و غیرتی مثال زدنی به این اژدهای خشمگین و زورگو اجازه نداند که بتواند نه برف روی کوه های سربه فلک کشیده کردستان را ذوب کند و نه هورهای پراکنده خوزستان را خشک نمایند. هر چند در این میان برخی از گل ها سوختند و یا پرپر شدند اما دشمن نتوانست ذره ای از خاکی که این گلها در آن پرورش یافته بودند را از ایران جدا کند.

جنگ تحمیلی هشت ساله در کشورمان به دفاع مقدس معروف شده است. اما به چه دلیل این دفاع را مقدس می نامیم. در تمامی جنگ ها یک طرف قضیه مهاجمان هستند و طرف دیگرباید از کیان و یا هویت و... و. خود دفاع نماید. دفاع ایرانیان در مقابل تهاجم ارتش بعث عراق مگر چه تفاوتی دارد که مقدس شده است. این سوال را باید از رزمندگانی پرسید که از دیگران در خط نبرد، مقدم تر بوده اند. آنانی که بوی باروتی را که با خاک و خون آغشته شده است را استشمام کرده و مفهوم سرب داغ و بدن های تکه تکه را به نظاره نشسته اند.  

سید مصطفی میرشجاع یکی از رزمندگان مشهدی جنگ تحمیلی است. او در نبردهای زیادی حضور داشته و اکنون یادگاری های زیادی را در ذهن و بدن خود از این دوران دارد. بدن او اکنون میزبان ۳۰ ترکش از دوران دفاع مقدس است. ترکش هایی که به قول خودش اجازه نمی دهند تا از فضای معنوی دفاع مقدس خیلی فاصله بگیرد و او را گاه و بیگاه در خاطرات "رمل ها و هورها"ی خوزستان غرق می کنند. البته افتخار اسارت و شیمیایی شدن نیز در کارنامه این رزمنده ثبت شده است. خبرنگار قدس آنلاین با این رزمنده و آزاده جانباز و شیمیایی گفتگویی انجام داده که از نظرتان می گذرد:

چرا دفاع ما مقدس است؟

میرشجاع در پاسخ به این سوال که چرا اعتقاد داریم که دفاع ما مقدس است عنوان کرد: اصولا دفاع کردن در برابر تهاجم امری پسندیده و معقول است. این موضوع در گیاهان و حیوانات نیز مشاهده می شود اما این قضیه در جوامع انسانی متفاوت است. به عنوان مثال در جنگ جهانی دوم و در نبرد آلمان نازی و شوروی آن زمان در استالینگراد، تاریخ نویسان از ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار مدافع نام برده اند که از شهر دفاع کرده و کشته شده اند اما اجازه ندادند استالینگراد توسط مهاجمان نازی سقوط کند. همین موضوع دلیل اصلی افت ارتش آلمان و شکست های پیاپی بعدی آلمان گردیده و باعث سقوط دولت نازی و خودکشی هیتلر شد.  

وی در ادامه گفت: دفاع کردن در مقابل دشمنان در تمام جوامع امری پسندیده است اما اعتقاد داریم که دفاع ما در مقابل دشمن بعثی نه تنها پسندیده بلکه مقدس نیز هست. در یک کلام دفاع ما دفاع دینی بود. در دیگر کشورها دفاع نوعی حماسه است. اما اینجا درکنار حماسه جوشش چشمه های عرفان نیز به چشم می آید و ملاک های زمینی کمتر کاربرد دارد.

وی یادآور شد: امروزه بشری که روحیه جوامع غربی را دارد و به نیروی ماورایی الهی اعتقادی نداشته و با علوم متافیزیکی بیگانه است در بن بست های زندگی اقدام به خودکشی می کند. اما شهدای ایرانی جان خود را آگاهانه، برای کسب رضایت خداوند و عمل به دستورات او و حفظ جان و مال و ناموس دیگران تقدیم می کرده اند.

عملیات استشهادی محمدحسین فهمیده یک اقدام دینی بود

میرشجاع افزود: دلیل اصلی نورانیت وقداست دفاع ما در عالم، دینی بودن دفاعمان بود. مانند شهادت محمدحسین فهمیده، وقتی که برای دفاع از ناموس و شرف و وطن اسلامی خویش نارنجک به کمر بسته و طی یک عملیات استشهادی خود را زیر تانک دشمن بعثی قرار داده و با شهادت خویش راه آنها را سد می کند.

این رزمنده دفاع مقدس در ادامه به ذکر خاطره ای، به نحوه شهادت محمد حسین فهمیده پرداخته و اشاره کرد: در آبان ماه ۵۹، زمانیکه دشمن بعثی موفق شد مقاومت سپاه و ارتش ایران را بشکند و تانک های آنها در دو ردیف به صورت نعل اسبی قصد داشتند دور تادور خرمشهر عزیز را محاصره کرده و آنرا به تصرف درآورند. در تکاپوی این بودیم که شهر را ترک کرده و  برای تجدید قوای بیشتر، موقتا عقب نشینی کنیم.

سید مصطفی میرشجاع که این خاطره را به نقل از یکی از رزمندگان حاضر در آن منطقه تعریف می کرد، ادامه داد: در همین حال صدای بیسیم توجه ما را جلب کرد که می گفت هر که صدای من را می شنود مقداری دیگر مقاومت کند، مشکلی پیش آمده است. این صدای شهید جهان آرا بود. سید محمد جهان آرا التماس می کرد که در شهر بمانید و عقب نشینی نکنید.

به او گفتیم سید عزیز مگر نمی بینی که محاصره شهر در حال کامل شدن است. همه ما ذره ذره خاک وطنمان را دوست داریم اما اکنون وقت ماندن نیست. باید به عقب برویم و تجدید قوا کنیم. اما جهان آرا اصرار به ماندن داشت.

از او علت این اصرارش را پرسیدم، محمد جهان آرا گفت: حدود ۱۲ نفر از خانم هایی که برای امدادگری و کمک به رزمندگان آمده بودند به همراه یک رزمنده هنوز در شهر حضور دارند و نتوانسته اند از محاصره دشمن خارج شوند. باید به آنها کمک کنیم.

شهید محمدحسین فهمیده در حال گوش دادن به صدای شهید جهان آرا از پشت بیسیم بود. او متوجه شد که شهر در حال سقوط است اما ناموس مردم ایران و خوزستان اطلاع دقیقی از این محاصره نداشته و هر لحظه بیم این می رود که به دست دشمن بعثی بیافتند. چندین نارنجک را برداشته و به کمر خود بسته و به سمت تانک دشمن بعثی دویده و خود را به زیر یکی از این تانک ها رساند.

او خود را زیر دریچه نجات تانک بعثی قرار داد و ضامن نارنجک ها را کشید، اینکار باعث انفجار مواد منفجره TNT که در تانک موجود بود شد و انفجار مهیبی را بوجود آورد. تانک های اطراف به ترس و دلهره افتاده و عقب نشستند و به همین دلیل عملیات محاصره متوقف گردید. این اقدام شهید فهمیده باعث شد که در آخرین روزها و ساعات محاصره بتوانیم ناموسمان که در شهر باقی مانده بود را نجات داده و آنها را از خرمشهر خارج کنیم. حضرت امام خمینی(ره) نیز به همین دلیل آن جملات معروف را برای شهید فهمیده به کار بردند.

میرشجاع تاکید کرد: دفاع ما مقدس بود چون رزمنده ها و شهیدانمان نگاهی قدسی و الهی به جنگ تحمیلی داشتند و تنها در پی کسب رضایت خالق بودند.

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: یکی دیگر از نشانه های دینی بودن دفاع ما، این جمله شهید جهان آراست که وقتی شهر در شرف سقوط بود، از پشت بیسیم گفت: "نگران نباشید شاید شهر سقوط کند،

دوباره آنرا پس خواهیم گرفت. مراقب ایمان تان باشید که سقوط نکند، شیطان در کمین است. "

راوی دفاع  مقدس با ذکر این جمله که اینگونه موارد باعث تفاوت دفاع ما با دیگر دفاع هاست، افزود: چهل سال است که دشمن درکمین بوده تا بتواند مقاومت ما را بشکند. اما آن رزم ها و مقاومت های عاشورایی که امثال جهان آراها و بهنام محمدی ها و فهمیده ها و شهیده شهناز محمدی هاو برادرانش و... و. داشتند و فریاد می زدند که اگر کمی گلوله و آرپی جی داشتیم شهر را می توانستیم نگه داریم، برای همیشه درگوش فلک می پیچد. اگر امروز مراقب ایمان هایمان باشیم، شاید دشمن فشار بیاورد اما به هیچ عنوان به موفقیت نخواهد رسید و پیروزی از آن ما خواهد بود.

   

با روحیه جهادی تحریم ها نیز عامل پیشرفت هستند

وی درخصوص تحریم های ظالمانه ای که قدرت های مستکبر جهانی برای حذف عقیده حق طلبی و شهادت طلبی در این خطه علیه ایرانیان برقرار کرده اند، گفت: برخی تصور می کنند که تحریمهای ظالمانه قدرت های استکباری در سالهای اخیر اتفاق افتاده است. در حالیکه این تصور اشتباه است. ما از همان سالهای آغازین انقلاب در تحریم بودیم اما دست روی دست نگذاشته و در آن سالها بویژه در جنگ تحمیلی هشت ساله از هر فرصتی استفاده کردیم. سختی ها را به جان خریده اما در سایه تحریم ها باسرعت بیشتری رشد و پیشرفت کردیم.

این جانباز جنگ تحمیلی بیان داشت: در دوران هشت سال دفاع مقدس، قدرت های  زورگوی جهانی حتی کمترین امکانات مورد نیاز در جنگ از جمله سیم خاردار و کیسه های نخی برای سنگرسازی را نیز از ما دریغ کرده بودند. اما جوانان ما با چنگ و دندان از میهن اسلامی دفاع کردند. در آنروز حتی از تحویل فشنگ نیز به ایران خودداری می شد اما روحیه استقامت و خودباوری ما ایرانی ها باعث شد که امروز به فن آوری و تولید موشک های پیشرفته مجهز شویم و انواع واقسام تجهیزات به روز جنگی را در داخل کشور خودمان بسازیم. اکنون برد موشک "سجیل ۳" به ۲۰۰۰ کیلومتر می رسد.

وی مدعی شد: متاسفانه سوء تدبیر در کشور حاکم بوده و روحیه جهادی در بدنه مدیریت غالب نیست. اگر اینطور نبود از همین تحریم های ظالمانه و گسترده آمریکا نیز می توانستیم شاهد پیشرفت های بزرگی باشیم. زمانیکه نیروهای نظامی کشور اعلام کردند که اگر تولید خودرو به آنها سپرده شود می توانند خودروهای جدید با امکانات و کارآیی بالاتر به مردم ارائه دهند بلافاصله توسط دولت آمریکا در لیست تحریم ها قرار گرفتند. دشمن به توانایی دلیرمردان این مرز و بوم مطمئن شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها