یک کارشناس مسائل منطقه و جهان اسلام می‌گوید ماجراجویی ترامپ در عراق علیه گروه‌های مقاومت و حشدالشعبی خطایی است که به مردم این کشور فرصت می‌دهد تا اخراج نیروهای امریکایی را برای همیشه عملیاتی کنند.

کاظمی برای تحقق وعده‌هایش نیازمند مساعدت ایران است/حمله به نیروهای مقاومت پایان حضور آمریکا در عراق خواهد بود

قدس آنلاین: جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره تهدید مایک پمپئو به تعطیل کردن سفارت آمریکا در عراق در صورت ادامه حملات به نیروهای آمریکایی و سفارت این کشور و حملات هوایی علیه گروه‌های مقاومت گفت: اگر آنها دست به چنین ماجراجویی بزنند با این خطای راهبردی بهترین فرصت را برای مردم عراق بوجود می‌آورند که آنها را برای همیشه از کشورشان اخراج کنند.

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه مردم عراق سال‌ها کینه از صحنه‌های کشته شدن فرزندانشان توسط هواپیماهای آمریکایی به دل دارند و مصرانه خواستار اجرای مصوبه پارلمان برای اخراج کامل نیروهای آمریکایی توسط دولت هستند، اظهار داشت: تهدیدهای پمپئو جنبه تبلیغاتی دارد زیرا آنها واقعا خواستار ترک عراق و منطقه نیستند و ادعاهای ترامپ در این مورد نمایشی است.

وی خاطرنشان کرد: ترامپ در مورد سوریه هم همین ادعا را داشت و گفت که نیروهای آمریکایی خاک این کشور را ترک می‌کنند و صراحتا گفت من از سوریه خارج می‌شوم اما وقتی اسرائیلی‌ها گفتند این کار امنیت ما را به خطر می‌اندازد موقعش را عوض کرد و حتی نیروهای آمریکایی را در سوریه افزایش داد.

وی با تاکید بر اینکه حمله آمریکایی‌ها به نیروهای مقاومت که امروز مانند حشد الشعبی بخشی از نیروهای نظامی رسمی عراق هستند برای آنها تبعات سنگینی دارد و به قیام علیه نیروهای آمریکایی منجر خواهد شد، گفت: آمریکایی‌ها رسما ۵ هزار نیرو در عراق دارند اما آمارهای غیر رسمی می‌گوید آنها عملا ۲۰ هزار نیرو در عراق دارند و این یعنی آسیب‌پذیرند.

قناد باشی اظهار داشت: اگر این اتفاق بیفتد و آمریکا تهدیدش را عنملی کند تمام زحماتی که در دو دهه گذشته کشیده‌اند تا در عراق حضور داشته باشند را بر باد می‌دهند.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: حمله نیروهای آمریکایی به نیروهای مقاوت درعراق به مثابه اعلان جنگ است زیرا این اتفاق نمی‌تواند با موافقت دولت مرکزی آنجام شود و یک تعرض خواهد بود که مجوز اقدام متقابل و حمله به نیروهای آمریکایی را به گروه‌های مقاومت می‌دهد چون قطعا نخست وزیر کاظمی نمی‌تواند بگوید این حله با مجوز او یا دولت انجام گرفته.

وی با اشاره به اینکه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق هم اکنون با چالش و دشواری در مورد اجرای مصوبه خروج نیروهای آمریکایی از یک سو و حفظ امنیت آنها روبروست، اظهار داشت: او تعهداتی داده و وعده‌هایی گرفته که عملی شدن آنها با چالش روبروست از همین رو او نیازمند رایزنی‌ها و مشورت‌ها و شاید هم همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه با همسایگان خود از جمله ایران است.

وی با اشاره به سفر دو روزه فواد حسین وزیر خارجه عراق به تهران و دیدارهای سطح بالای او برای رایزنی و هماهنگی، یادآور شد: دولت آقای مصطفی الکاظمی انتقالی است و باید در عراق انتخابات برگزار کند، در همین حال وعده‌های زیادی برای مقابله با فساد و اصلاحات اقتصادی داده که برای مردم عراق رفاه به همراه بیاورد اما با مشکلات و چالش های اقتصادی و سیاسی روبروست که برای عبور از آنها به همکاری و مساعدت ایران نیاز دارد.

قناد باشی حضور  وزیر خارجه عراق در ایران را بیانگر توجه بغداد به ظرفیت‌های ایران برای کمک به همسایه غربی خود عنوان کرد و گفت: با توجه به پیوستگی‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی دو کشور ایران برای توسعه روابط یک مزیت برای عراق است.

وی با اشاره به وابستگی عراق در تامین برق و گاز به ایران و مقرون به صرفه بودن کالاهای ایرانی برای تامین نیاز عراق افزود: بغداد همچنین برای صادرات نفت خود نیازمند آبراهه اروند و همکاری جمهوری اسلامی ایران است و این امور در مذاکرات اقای فواد حسن با آقای ظریق و اقای روحانی قرار داشته است.

این کارشناس مسائل منطقه خطرنشان کرد: مسئله تنها نیاز اقتصادی عراق نیست بلکه مراودات تجاری، فرهنگی، گردشگری و ... بین دو کشور ابعاد کاملا در هم تنیده‌ای دارد ونه تنها مردم عراق خواهان روابط گسترده با ملت ایران هستند که دیدیم که در پارلمان عراق هم نمایندگان احزاب مختلف به موضوع بسته شدن مرزها بر روی زائران ایرانی واکنش نشان دادند. بنابراین آقای مصطفی الکاظمی ناگزیر به باز گذاشتن و توسعه رابطه با ایران است هم به دلیل نیازها و هم فشارهای سیاسی داخلی.

وی خاطرنشان کردک موضوع امنیت مرزها، مسائل اقلیم کردستان، همکاریهای چهارجانبه میان بغداد، تهران، روسیه و سوریه در مبارزه با داعش و البته موضوع مورد تاکید تهران یعنی پیگیری مجازات عوامل دخیل در ترور سردار سلیمانی از دیگر محورهای رایزنی وزیر خارجه عراق در تهران بوده‌اند.

برچسب‌ها