مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ۲۹۸۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی برای تاسیسات گردشگری به این استان اختصاص پیدا کرده است که تا کنون برای ۹۸۰ میلیارد ریال آن در بانک ها پرونده تشکیل شده و ۵۱۰ میلیارد ریال آن به ۱۱۰۳ نفر که منجر به ایجاد اشتغال برای ۳۰۰۰نفر خواهد شد پرداخت شده است.

 پرداخت ۵۱۰میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به تاسیسات گردشگری خراسان رضوی

ابوالفضل مکرمی فر در نشست خبری پیرامون وضعیت گردشگری استان خراسان رضوی در محل هتل آرمان مشهد  به مناسبت هفته گردشگری گفت: در طول هفت ماهی که کرونا بر جهان سایه افکنده است صنعت گردشگری متحمل بیشترین خسارت از آن شده است.

وی با بیان اینکه انتظار می رود با کاهش هرچه سریعتر کرونا دوباره رونق به صنعت گردشگری برگردد ، تصریح کرد: بر اساس آمار تاکنون ۲۴۹۷میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری استان وارد شده است به طوری که در اسفندماه وضعیت اقامت در تاسیسات گردشگری خراسان رضوی  به صفر رسید و تمام پرواز های خارجی تعطیل شدند و در حال حاضر نیز تنها  ۱۹ پرواز خارجی به استان از کشورهای افغانستان، قطر، تاجیکستان و عراق  و ۴۳ پرواز ورودی داخلی و ۴۶ پرواز خروجی داخلی  به استان انجام می شود  که  نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

وی بابیان اینکه ۱۷۹۶۶نفر در حوزه گردشگری استان از زمان شیوع کرونا بیکار شده اند،  افزود: ۲۹۸۰ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی برای تاسیسات گردشگری  به این استان اختصاص پیدا کرده است که تا کنون برای ۹۸۰  میلیارد ریال آن در بانک ها پرونده  تشکیل شده و ۵۱۰ میلیارد ریال آن به ۱۱۰۳ نفر که منجر به ایجاد اشتغال برای ۳۰۰۰نفر خواهد شد پرداخت شده است.

مکرمی فر با بیان اینکه در این دوره از شورای اسلامی شهر مشهد تعامل خوبی صورت گرفته و ۱۴خانه تاریخی مرمت و بازسازی شده اند،  بیان داشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون  ۳۲۰ میلیارد ریال به ۴۹۳ نفر که موجب اشتغال زایی برای ۸۶۰ نفر شده است پرداخت شده است و در حال حاضر  ۲۳۳پروژه با ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی و با سرمایه ۹۱۰هزار میلیارد ریال  بدون احتساب زمین در خراسان رضوی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر ۱۰۳ بومگردی در استان دارای مجوز هستند ، افزود:  از ابتدای سال۹۸ تاکنون دوره های تخصصی آموزشی  را در جهت افزایش کیفیت و کمیت ارائه خدمات به گردشگران  را شروع کرده ایم  که تاکنون  ۲۱۴ هزار ساعت  در این زمینه آموزش برگزار شده است.

مکرمی فر ادامه داد: آذر ماه سال گذشته  همایشی  با حضور ۶ استاندار و بخش خصوصی  در خراسان رضوی با هدف احصا و شناسایی فرصت های سرمایه گداری  استان به منظور توزیع  سفر و افزایش ماندگاری برای مسافران و زائرانی که به خراسان رضوی سفر می کنند انجام شد که در این همایش  ۱۳۰ منطقه  که سود سرمایه گذاری گردشگری برای فعالان بخش خصوصی را تضمین می کند شناسایی شدند  از طرفی بر اساس نتایج این همایش  ۳شهر  استان دارای زیرساخت های لازم برای گردشگری نبودند که برای تامین این زیرساخت ها نیاز به  ۳.۵میلیارد تومان  اعتبار می باشد. نیاز به هزینه دارد که این امر باعث توزیع سفر در استان می شود و ماندگاری زائران را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه با محدودیت اعتبارات  در زمینه گردشگری مواجه هستیم، افزود: ۷میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از سال ۹۲تا۹۸ صرف ایجاد زیرساخت های گردشگری  در استان شده است  و برای هر شهر یک کتابچه از قابلیت گردشکری آن به زبان فارسی و انگلیسی تهیه کرده ایم که در مرحله چاپ قرار دارد. همچنین برای هر شهر ۱۰ دقیقه فیلم به دو زبان فارسی و انگلیسی در حال تهیه است که در فضای مجازی ، صداوسیما و رسانه ها منتشر خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع خراسان رضوی عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم صورت گرفته‌، ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای در سطح استان است که از ۱۰ تشکل، تعداد پنج تشکل به صورت رسمی شکل گرفته ‌است. براساس برنامه پنج ساله ششم و براساس دستورالعمل و بخشنامه‌هایی که برای اداره کل تکلیف شده‌ است، این تشکل‌ها به عنوان بازوان قوی در کنار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش می‌کنند تا اهداف توسعه گردشگری محقق شوند. عمده فرایند پنج تشکل دیگر نیز انجام شده‌ و امیدواریم آن‌ها نیز به زودی محقق شوند.

مکرمی فر با اشاره به اینکه با هرگونه تخلف در حوزه گردشگری به شدت برخورد خواهیم کرد و با کسی تعارف نداریم، افزود: در سال گذشته و قبل از شیوع کرونا گردشگری سلامت در استان از شرایط بسیار خوبی برخوردار بود و۱۱بیمارستان در سطح استان فعالیت های مربوط به گردشگری سلامت را انجام می دادند و سال گذشته ۲۰ هزار عمل جراحی و ۱۰۰هزار عمل سرپایی برای گردشگران سلامت از خارج کشور در مشهد  انجام شد اما با شیوع کرونا و تعطیلی پروازهای خارجی متاسفانه این آمار به صفر رسید و در حال حاضر حتی به ۱۰ درصد شرایط گردشگری سلامت در سال گذشته نیز دست پیدا نکرده ایم .

وی  با بیان اینکه دو روستا مند و بسک و دوشهر بایگ و فیروزه را در استان ثبت ملی کرده ایم ؛ادامه داد: برنامه ریزی برای ساخت ۱۳موزه در استان صورت گرفته است که ۳موزه اقدامات آن انجام شده و آماده افتتاح و بهره برداری است که به دلیل کرونا به تاخیر افتاده است ، ۳موزه نیز ۹۰درصد اقدامات آن انجام شده و در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید و ۵موزه نیز که درصد تخصیص اعتبارات آنها در حال حاضر ۶۵درصد است  در روز  جهانی موزه در ۲۸اردیبهشت ماه سال اینده به بهره برداری خواهد رسید.

بیدخوری ، معاون گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: زائر سراهای دولتی ، مدارس و حسینیه ها حق پذیرش هیچ گونه زائر و مسافری بدون داشتن مجوزهای لازم از ستاد خدمات سفر را  ندارند و زائرسراهایی که  مجوزهایی را از گذشته درباره پذیرش مسافر دارند  باید مورد بررسی مجدد و تجدید نظر قرار بگیرند و در باره اداره آنها توسط بخش خصوصی به تعامل برسند زیرا    برخی از هتل های ۵ستاره فعلی  در شهر مشهد اساس دولتی دارند و توسط بخش خصوصی اداره می شوند .

وی در مورد برگزاری برخی تورهای خانوادگی غیرمجاز در استان نیز گفت:۸۰درصد این تورها که در تابستان امسال برگزار شدند غیرمجاز و شرایط اخلاقی را رعایت نمی کردند  و  تعدادی از این تورها خود را به وزارت ورزش و جوانان منتسب می کردند به هر حال  برگزاری  تورهای خانوادگی به جز تورهایی که مختلط غیر شرعی باشند اشکالی ندارند.

بیدخوری با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۶۸۲خانه مسافر دارای مجوز تنها ۱۵۲مورد فعال هستند،  افزود: تاسیسات گردشگری  که مجوز بازگشایی از ابتدای سال را دریافت کرده بودند تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت آنها بکارگیری شد و ۸۵درصد ظرفیت آنها خالی بود و  در ایام محرم امارپذیرش مسافر آنها  به ۴۰ درصد و در شرایط فعلی به زیر ۲۰ درصد رسیده است .

سزاوار، رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی نیز در این نشست  در پاسخ به سوال قدس آنلاین مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا در این تاسیسات گردشگری گفت: بعد از اینکه دستور العمل های کرونایی تهیه و به تمام تاسیسات گردشگری ابلاغ شد تنها اجازه بازگشایی به واحدهای که  این پروتکلهای بهداشتی در آنها  به صورت کامل انجام شده است  داده شد و  تا کنون موردی ازابتلای مسافران  و زائران به کرونا در  واحدهای اقامتی استان گزارش نشده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین درباره رعایت دستورالعمل های آتش نشانی و داشتن استانداردهای لازم در تاسیسات گردشگری استان گفت: هتل ها و هتل آپارتمان ها به جهت اینکه باید مجوز صدور پایانکار خود را از شهرداری دریافت کنند تمام استانداردهای اتش نشانی را دارا می باشند و اگرچه این موضوع در سال های گذشته چالشی و بحث برانگیز بود اما از سال گذشته  تاکنون گزارشی مبنی بر عدم رعایت این مسئله در سطح استان نداشتیم اما در هر حالت آماده دریافت گزارش ها و احتمال بروز تخلفاتی در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها