رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی از احتمال سرقت اطلاعات بانکی دارندگان گوشی‌های آیفون خبر داد که امکان نصب برخی آپ‌ها را در ایران ندارند.

دارندگان گوشی‌های آیفون هدف سرقت اطلاعات بانکی

قدس آنلاین:  رئیس پلیس فتا استان خراسان‌رضوی از احتمال سرقت اطلاعات بانکی دارندگان گوشی‌های آیفون خبر داد که امکان نصب برخی آپ‌ها را در ایران ندارند.

**سرچی که ۵۲ میلیون تومان را به باد داد

سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی، در تشرح این ماجرا به قدس گفت: چند روز پیش یکی از شهروندان مشهدی که مالک یک گوشی آیفون بود با مراجعه با کارشناسان پلیس فتا خراسان‌رضوی مدعی شد در دام فیشینگ گرفتار شده و حدود ۵۲ میلیون تومان از حسابش به سرقت رفته است.

همچنین مالباخته در توضیح نحوه سرقت اینترنتی اظهار کرد: با توجه به اینکه ارائه خدمات و نصب برخی نرم‌افزارها مانند همراه‌بانک از سوی کشور سازنده در ایران دچار مشکل است، من برای حل کردن این گرفتاری تصمیم گرفتم از طریق سایت بانک مذکور اقدام کنم.

برای همین کار هم با استفاده از مرورگر گوشی تلفن‌همراه، اسم بانک مورد نظر را جست‌وجو کردم  و آدرس بانک در بالاترین قسمت صفحه مشاهده شد و در ادامه روی آن کلیک و وارد قسمت انتقال وجه شدم.

اقدام‌های مورد نیاز را انجام و تمامی مشخصات کارت و رمز پویایی که از طریق پیامک درخواست کرده بودم را هم وارد کردم.

مالباخته گفت: پس از لحظاتی به جای آنکه انتقال وجه مورد نیاز من صورت بگیرد، حدود ۵۲ میلیون تومان موجوی حساب من به سرقت رفت.

سرهنگ جواد جهانشیری بیان کرد: متأسفانه در این پرونده آنچه مشخص است بازهم از روش فیشینگ استفاده شده است. مالباخته نخستین گام اشتباهش این بود که پس از جست‌وجوی نام بانک در صفحه‌مجازی دقت کافی را به خرج نداده و روی یک لینک شبیه‌سازی شده که با روش‌های خاصی می‌تواند در صفحه اول جست وجوی گوگل به نمایش درآید کلیک کرده و پس از آن تمامی اطلاعات محرمانه کارت بانکی را آنجا ثبت و موجب رقم خوردن این سرقت اینترنتی شده است.

رئیس پلیس فتا استان ادامه داد:شهروندان عزیز باید دقت داشته باشند به هیچ عنوان صرف جست‌وجوی ساده نام بانک در اینترنت، اقدام به درج اطلاعات بانکی در هر آدرسی نکنند؛ چرا که امکان دارد کلاهبرداران سایت‌هایی با اسامی مشابه بانک مدنظر ایجاد که در نگاه اول قابل تشخیص نباشد. از همین رو بهترین روش برای آنکه گرفتار این موارد نشویم این است که به یکی از شعب بانک موردنظر مراجعه و آدرس سایت را دریافت کنیم.

**سوءاستفاده از حساب افراد بی‌اطلاع

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی در ادامه و در بیان پرونده‌ای دیگر هم گفت:فردی با همراه داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا شهرستان جوین از توابع استان خراسان مراجعه و خواستار رسیدگی به شکوائیه خود با موضوع برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌اش شد.

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: در راستای رسیدگی به پرونده مفتوحه با موضوع برداشت غیرمجاز به مبلغ ۴۸۰ میلیون ریال در شهرستان جوین، کارشناسان دریافتند شاکی هنگام خرید اینترنتی مورد سوءاستفاده فیشنگرها قرار گرفته و با وجود دارا بودن رمز پویا، اطلاعات کارت بانکی خود را در سایت جعلی وارد کرده و همزمان تمام موجودی حساب خود را از دست داده است.

این مقام مسئول افزود: به دنبال استعلامات صورت گرفته مشخص شد وجوه سرقت شده به حساب فردی در تهران واریز شده که حساب مقصد به سرعت توسط کارشناسان پلیس فتا شهرستان جوین مسدود شد.

وی تصریح کرد: با مراجعه صاحب حساب مسدود شده به پلیس فتا شهرستان جوین، آخرین قطعه پازل کلاهبرداری توسط پلیس تکمیل شد و مشخص شد متهم اصلی یا همان عامل ایجاد صفحه جعلی، پس از سرقت موجودی حساب شاکی، وجوه سرقتی را به بهانه پرداخت وجه کالای خریداری شده به حساب فردی که در دیوار آگهی داده بود منتقل می‌کند که در نهایت پیش از رسیدن به هدف شوم خود با هوشیاری و اقدام به‌موقع پلیس فتا شهرستان جوین، مجرم اصلی شناسایی و دستگیر شد.

این مقام‌انتظامی خاطرنشان کرد: کاربران فضای سایبری جهت کسب اطلاعات، اخبار و حوادث سایبری می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی www. cyberpolice.ir  نقطه‌نظرات خود را در قسمت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

برچسب‌ها