وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمریکا ۱۱۱میلیارد دلار و انگلیس ۲۲میلیارد دلار برای مقابله با کرونا هزینه کردند و ما ۲۷درصد از یک‌میلیارد دلار صندوق توسعه ملی را دریافت کردیم.

 وزیر بهداشت: ۲۷درصد از یک‌میلیارد دلار صندوق توسعه ملی را دریافت کردیم/ ۱۰۶۰۰ تخت بیمارستانی در کشور ایجاد می‌شود

قدس آنلاین؛ سعید نمکی صبح امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا در استان گلستان، اظهار داشت: گلستان  یکی از نفیس‌ترین گنجینه‌های فرهنگی، طبیعی و جغرافیایی دنیاست که قومیت‌های مختلف صمیمانه کنار هم زندگی می‌کنند.

وی افزود: یکی از بهترین و خردمندانه‌ترین شیوه‌های مدیریت در مقابله با کرونا در استان گلستان رخ داد که حاصل زحمات استاندار، دانشگاه علوم پزشکی، مدیران، کادر درمان و مردم بوده است.

وی یادآور شد: سال گذشته در ۲۵ استان و به‌طور گسترده در ۶ استان سیلاب رخ داد اما یک مورد اپیدمی گزارش نشد و از نخستین روزهایی که کرونا را شناختیم هم برای مقابله با آن در کشور آماده شدیم.

نمکی ادامه داد: قبل از ورود کرونا به ایران، خودمان را به‌شیوه روزهای دفاع مقدس برای مقابله با آن آماده کردیم، طوفان کرونا گریبان آمریکا و اروپا را گرفت و دیدید که به چه افتضاحی مبتلا شدند.

وی اضافه کرد: ما برای تمام مردم دنیا آرزوی سلامتی و تندرستی داریم اما در آمریکا و اروپا بسیاری از بیماران بیرون از بیمارستان‌ها بودند.

نمکی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا متوسط تخت بیمارستان چند برابر ایران است، آمریکا ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیس ۲۲ میلیارد دلار هزینه کردند و ما ۲۷ درصد از یک میلیارد صندوق توسعه ملی را دریافت کردیم.

وی ادامه داد: غیرت، شجاعت، وفاداری مردم، تدبیر و لطف خدا موجب مقابله با کرونا شد، نفیس‌ترین گنجینه کارساز پس از کمک‌های خداوند، حمایت‌های مقام معظم رهبری بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار داریم، عوامل آمریکا، انگلیس و اسرائیل جلوی ورود ماسک به ایران را گرفتند اما پس از دو ماه تولیدکننده و واردکننده ماسک و مواد ضدعفونی شدیم.

نمکی ادامه داد: یک نفر را پشت درب بیمارستان‌ها نگذاشتیم و یک نفر را به‌دلیل پیر بودن از دستگاه ونتیلاتور جدا نکردیم اما در برخی کشورها این اتفاق رخ داد، حتی یک نفر را به‌دلیل قومیت پشت درب بیمارستان‌ها نگذاشتیم و هیچ‌گاه تبعیض قومیتی و طبقاتی قائل نشدیم.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا هیچ داروی ثبت‌شده مؤثری برای کرونا وجود ندارد و هر دارویی را که کوچکترین تأثیری داشت تولید کردیم، این افتخارات استفاده از تجربه نفیس دفاع مقدس بود، عشق به ماندگاری و عزت این سرزمین، مغلوب نشدن مقابل دشمن و ایستادگی بر اصول و مقاومت خردمندانه محورهای اصلی در دفاع مقدس بود.

نمکی بیان داشت: اگر مدافعان سلامت یک سال کارانه عقب‌افتاده داشتند اما در خط مقدم ایستادند و نگفتند "ما طلبکاریم" و حتی خود را بدهکار می‌دانند.

وی افزود: انسان‌های جان‌فشان و ایثارگر زیادی در کشور داریم، تمام مدیران و مردم پای کار بودند و ما یک لحظه احساس تنهایی نکردیم و کارهای بزرگی طی این مدت انجام شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز کرد: ایران یکی از پیشتازان مدیریت کرونا در جهان است، ملت ایران در این برهه نشان داد سرافرازانه از این مرحله سخت عبور کرده است.

نمکی یادآور شد: هم کرونا و هم غیرکرونا را مدیریت کردیم و بیماران غیرکرونایی را هم پذیرش کردیم و یک مورد بیمار اورژانس غیرکرونایی پشت درب بیمارستان‌ها نداشتیم.

وی ادامه داد: امروز با راه‌اندازی پزشکی از راه دور و شبکه‌های ویژه برای بیماران خاص اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است.

وی اضافه کرد: امسال ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی به تخت‌های کشور اضافه می‌شود و هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشتی درمانی در اوج تحریم‌های ظالمانه به دیگر پروژه‌های بهداشتی درمانی اضافه می‌شود.

نمکی تصریح کرد: اکنون روز با هم بودن و پیوستگی است و نباید تفرقه‌ای باشد زیرا دشمنان بر باطل متفق هستند، باید کنار هم باشیم زیرا روزهای سختی را می‌گذرانیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ارز دارو با مشکل روبه‌رو می‌شویم زیرا شرایط بسیار سختی را در کشور تجربه می‌کنیم، اما با پیگیری‌های مختلف دستور پرداخت سه ماه معوقات پرستاران و دو ماه معوقه پزشکان را صادر کنم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا این لحظه به واکسن کرونا دل نبسته‌ایم و باید فاصله‌گذاری و پروتکل‌ها را رعایت کنیم، زیرساخت‌های درمانی باید در گلستان توسعه یابد و امیدواریم شرایط بهتر شود.

نمکی افزود: امیدواریم این ویروس منحوس هرچه زودتر از دامن جهان پاک شود و روزهای بهتری را تجربه کنیم.

۱۱هزار بیمار کرونایی در گلستان تا امروز بهبود یافتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در همین جلسه، اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا کنون بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ در استان بهبود یافتند و روند شیوع این بیماری در استان کاهشی است و اکنون در وضعیت زرد قرار داریم.

عبدالرضا فاضل گفت: از ابتدای اسفندماه پارسال تا هفتم مهرماه امسال تعداد قابل‌توجهی از مردم استان به‌علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه گلستان موج دوم این بیماری را پشت‌سر گذاشته است، ادامه داد: در موج دوم این بیماری که در اواخر آن قرار داریم تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان نسبت به موج اول افزایش یافت.

وی همچنین به تعداد جان‌باختگان بر اثر این بیماری اشاره کرد و گفت: متأسفانه ۸ درصد موارد مثبت ابتلا به کرونا در استان به‌علت این بیماری جان خود را از دست دادند.

فاضل با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کادر درمان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر ۶ شهرستان در وضعیت سفید و ۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و تعداد  بیماران بستری در مراکز درمانی نیز در حال کاهش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: ۳ درصد بیماران بستری زیر ۱۵ سال، ۲۹ درصد ۱۶ تا ۴۵ سال، ۲۵ درصد ۴۵ تا ۶۰ سال و مابقی بالای ۶۰ سال هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها