استان خراسان شمالی یکی از ۵ قطب پرورش کرم ابریشم یا همان نوغانداری به‌صورت سنتی است و استقبال خوب نوغانداران از پرورش کرم ابریشم، خراسان شمالی را به یکی از قطب‌های تولید پیله‌تر در کشور تبدیل کرده است.

واردات بی‌رویه نخ ابریشم عامل بی‌رغبتی نوغانداران خراسان شمالی

قدس آنلاین، گروه استانها- نوغان‌داری یکی از رایج‌ترین صنایع در منطقه مرزی رازو جر گلان و شاید تنها راه کسب درآمد هزار خانوار جر گلانی و عاملی برای رفع محرومیت از این منطقه کم برخوردار است که با رسیدن به رتبه اول کشوری در کیفیت و میزان بهره‌وری پیله ابریشم، توانمندی خود را در این صنعت آبا و اجدادی به اثبات رسانده است.

هرساله بسیاری از خانواده‌های شهرستان راز و جر گلان با فرارسیدن فصل بهار اقدام به خرید جعبه‌های تخم نوغان و تولید پیله‌های ابریشم می‌کنند و این منطقه با تولید ۴۲ الی ۵۰ تن پیله در سال رتبه اول در تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

ولی به مدد دلالان، فعالان این بخش با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که اگر با حمایت و با نگاه ویژه مسئولان همراه نشود، صنعت نوغانداری در پیله مشکلات خود، محصور خواهد شد.

عدم دستگاه‌های نخ‌ریسی

یکی از نوغانداران منطقه ترکمن نشین جر گلان نیز می‌گوید: بیش از ۴۰ سال است که درزمینهٔ نوغانداری فعالیت کرده‌ام اما به دلیل حمایت نکردن مسئولان در سال جاری از فعالیت در پرورش کرم ابریشم کنار رفتم.

تقوایی قیمت پایین پیله کرم ابریشم، واردات ابریشم، نبود بیمه و جبران خسارت، وجود دلالان وعدم وجود دستگاه‌های نخ‌ریسی و پیله خشک‌کنی... را از عمده‌ترین مشکلات نوغانداران استان عنوان می‌کند.

یکی دیگر از نوغانداران منطقه جر گلان که در انبار خود کرم پرورش می‌دهد می‌گوید:  این روزها حال ما نوغانداران خوب نیست؛ حدود سی شب و روز با همه خانواده از پسر ۷ساله‌ام تا همسر و عروسم برای پرورش کرم ابریشم تلاش کرده‌ایم ولی قیمت پایین پیله انگیزه ما را گرفت.

رحیمی اظهار می‌دارد: نوغانداری شغلی فصلی و پرزحمتی است ولی متأسفانه امسال قیمت پایین پیله باعث شده سود فعالان این حوزه به جیب دلالان برود.

وی بابیان اینکه  امسال سرمازدگی درختان توت باعث شده خسارت زیادی به نوغانداران این منطقه وارد شود اظهار می‌دارد: میزان تولید پیله ما در سال گذشته۴۰ کیلوگرم بود ولی متأسفانه در سال جاری بسیاری از کرم‌های ابریشم تلف شدن و علت آن را هم نمی‌دانیم که میزان برداشت پیله ما به ۲۰ کیلوگرم رسید.

عبدالصمد یکی دیگر از نوغانداران منظقه جرگلان نیز می‌گوید: سال گذشته تا حدودی وضعیت قیمت‌ها خوب بود و برخی نوغانداران پیله‌تر را هر کیلوگرم تا ۸۵۰ هزار ریال می‌فروختند، ولی امسال نتوانند پیله تولیدی خود را باقیمت ۷۵۰ هزار ریال هم بفروشند.

وی می‌افزاید: باوجوداینکه هزینه‌های تولید و نگهداری از کرم ابریشم بالا رفته است، ولی در گفتگو یا برخی از تجار ابریشم، که هرساله پیله‌های این منطقه را باقیمت خوبی خریداری می‌کنند، آنان دلیل این کاهش قیمت‌ها را اشباع شدن بازار این محصول با واردات بی‌رویه نخ‌های ابریشمی از چین و دیگر کشورها عنوان می‌کردند.

عدم استقبال پرورش پاییزه ابریشم

مدیر جهاد کشاورزی راز و جر گلان نیز می‌گوید: نوغانداران این شهرستان امسال پیله ابریشم خود را به قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال فروختند درحالی‌که قیمت این محصول در سال گذشته ۸۵۰ هزار ریال بود.

الله‌وردی خادمی علت کاهش قیمت پیله ابریشم در سال جاری را واردات نخ ابریشم عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: تولید پیله ابریشم به علت برودت هوا و سرما در این شهرستان مرزی نسبت به سال گذشته کاهش جزئی داشت.

وی بابیان اینکه امسال ۶۱ کیلوگرم پیله ابریشم در این شهرستان برداشت شد، می‌افزاید: برای تولید این میزان محصول  هزار و ۶۸۰ جعبه تخم نوغان بین هزار و ۲۰۰ بهره‌بردار رازوجرگلان توزیع شد.

خادمی بابیان اینکه دولت در توزیع تخم نوغان و کاشت درخت توت حمایت‌های خوبی از نوغانداران داشته است، ادامه می‌دهد: قیمت هر جعبه تخم نوغان که برای دولت هزینه چند برابری به نسبت توزیع ۷۵ هزار ریالی دارد ولی این قیمت ثابت بوده است.

وی می‌افزاید: درواقع باوجود کاهش قیمت‌ها جعبه‌های تخم نوغان باقیمت سال گذشته توزیع شد و همچنین نهادهایی چون کمیته امداد امام خمینی (ره) این جعبه‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار خانوارهای تحت پوشش قراردادند.

خادمی با اشاره به اینکه امسال پرورش پاییزه ابریشم در شهرستان وجود ندارد، می‌گوید: از سال‌های گذشته دولت به تولید پیله ابریشم اهمیتی ویژه داده است و امروز بازخورد آن را در اقبال کشاورزان به نوغانداری شاهد هستیم.

برچسب‌ها