بوشهر- هنگامی‌که ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۵ ساختمان پلاسکو در تهران فروریخت و مرگ بسیاری از آتش‌نشانان و هم‌وطنان را رقم زد ایران در بهت و حیرت فرورفت و تا ماه‌ها بعد ایمنی و ضرورت توجه به آن به‌ویژه در بازارهای داخلی سر خط تمامی خبرها و حتی محافل عمومی شد اما به نظر می‌رسد مردم و مسئولان خیلی زود این خاطرات تلخ را فراموش کرده و باری دیگر روز از نوروزی از نو!

«پلاسکو» خاطره‌ تلخ و تکرار شدنی هر سال!

قدس آنلاین-گروه استان ها: آتش‌سوزی در بازار دیلم بوشهر در روز پنجشنبه هفته گذشته خود گواه این موضوع است که ما از حادثه پلاسکو و موارد مشابه آن درس عبرت نگرفتیم چراکه اگر ایمنی بازارهای خرید، تجهیز آن‌ها به وسایل اطفای حریق و ایمنی را جدی گرفته بودیم شاهد آتش‌سوزی‌های سریالی و آن‌هم با خسارت‌های جبران‌ناپذیر مانند آتش‌سوزی امسال در جزیره کیش و یا حالا در بندر دیلم نبودیم!

بازارچه ساحلی دیلم نه به بلندی پلاسکو بود که دست آتش‌نشانان را از رسیدن به طبقات بالا آن کوتاه باشد و نه آوازه پلاسکو را داشت که مردم ایران برای کمک به حادثه دیدگان وارد عمل شوند بر همین اساس در روزهایی که کرونا سفره معیشت بسیاری از مردم را کوچک کرده حال نان افزون بر ۲۰۰ خانواده که از این غرفه‌ها نان می‌خوردند آجر شده است و چشم به کمک و مساعدت مسئولان دوختند.

متأسفانه براثر آتش‌سوزی تعداد ۲۰۰ غرفه که قالب آن‌ها را غرفه‌های پوشاک و تعدادی هم لوازم‌آرایشی تشکیل می‌داد براثر حریق به خاکستر تبدیل کرده است.

اگرچه ایمنی این بازار زیر سؤال بوده و مواد بکار رفته شده برای پوشش سقف و سایر غرفه‌ها همگی از مواد اشتعال‌زا بوده است اما کمبود امکانات ازجمله تجهیزات اطفای حریق نیز بر زخم‌های این بندر نمک پاشیده و موجب شده تا به دلیل کمبود وسایل؛ نبرد آتش‌نشانان حتی با حضور آتش‌نشانان شرکت نفت فلات قاره بهرگان، شرکت نفت و گاز گچساران، آتش‌نشانی گناوه، «هندیجان» و «زیدون» بااین‌حال از ساعت هفت و نیم  صبح تا ۱۲ ظهر به طول بینجامد.

کمترین ایمنی بیشترین خسارت

مدیرکل بحران استان بوشهر بابیان اینکه این بازارچه از  ایمنی لازم برخوردار نبود گفت: بیشتر فعالان این بازارچه از قشر ضعیف جامعه هستند و مغازه‌ها ازنظر ساختمانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و دارای کمترین ایمنی بود.

بیشتر فعالان بازارچه ساحلی دیلم از قشر ضعیف جامعه هستند و مغازه‌ها ازنظر ساختمانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود و دارای کمترین ایمنی بود و متاسفانه هیچ کدام نیز تحت پوشش بیمه نبودند

جهانگیر دهقانی افزود: زمین این بازارچه متعلق به اداره مسکن و شهرسازی است که ۱۸ سال است صنوف مختلف در آن اسکان یافتند.

وی با تأکید بر حمایت و کمک به افراد آسیب‌دیده افزود: این واحدهای صنفی تحت پوشش بیمه حوادث قرار نداشتند و متاسفانه در این حادثه خسارت زیادی به صنوف واردشده است.

وی ابراز امیدواری کرد در جلسه اضطراری که به‌منظور حمایت از این کسبه برگزارشده تمهیداتی برای اعطای تسهیلات و بکار گیری ظرفیت خیران برای حمایت از افراد آسیب‌دیده شده که انشالله هر چه زودتر عملی شود.

هرچند در این حادثه خوشبختانه هیچ شهروندی آسیب ندید و یک نفر هم در این رابطه با دستور دادستان بازداشت‌شده است اما مهم‌ترین نکته در این حادثه درس عبرت گرفتن برای پیشگیری از حوادث بعدی و هم‌چنین کمک به حادثه دیدگان برای بازیابی مشاغل آن‌هاست که باید در انتظار همت بلند مسئولان نشست.

برچسب‌ها