رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی گفت: میزان ورودی خودروها به مراکز معاینه فنی امسال در مدت اجرای "طرح جریمه و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی" تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد بیشتر شده ‌است.

مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو در مشهد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ حمیدرضا دهنوی افزود: اجرای طرح برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از ۲۵ مرداد ماه گذشته در سطح کلانشهر مشهد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
وی هدف از اجرای "طرح جریمه و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی" را که در چارچوب طرح دیگری موسوم به "LEZ" قرار دارد، تلاش موثر برای کاهش حجم آلودگی هوا و ورود آلااینده‌های تنفسی به محیط زیست اعلام و بیان کرد: اجرای این طرح تاکنون از دیدگاه آماری مستند به بررسیهای عینی، تاثیر خوبی بر کاهش آلودگی هوا در مشهد داشته ‌است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌ رضوی ادامه داد: البته برای افزایش تاثیر کیفی اجرای "طرح جریمه و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی" می‌بایست همه سازمانهای مرتبط پای کار باشند زیرا تنها بخشی از آلودگی هوا مربوط به رفت و آمد خودروها در سطح شهر است.
وی گفت: همچنین با افزایش ورودی خودروها به مراکز معاینه فنی، میزان اعمال قانون و جریمه خودروها در سطح کلانشهر مشهد کاهش یافته است.

سرهنگ دهنوی افزود: کاهش میزان اعمال قانون و جریمه خودروها در سطح کلانشهر مشهد بیانگر تاثیر مثبت اجرای طرح LEZ و محقق شدن اهداف آن است.  
حرکت روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد از مهمترین عوامل آلودگی هوا در این خطه است.

بنا بر اعلام اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، عمر بالای حد استاندارد و فرسودگی ۸۰ درصد مینی‌بوسها، ۶۰ درصد اتوبوسها، ۶۰ درصد موتورسیکلتها و ۴۰ درصد کامیونها و کامیونتهای فعال در سطح این استان تاثیر زیاد و نقشی مهم در آلودگی هوای خراسان رضوی دارد.

طرح کاهش آلودگی هوا موسوم به "LEZ" پیرو مصوبه "شورای همتای خراسان رضوی" با هدف کاهش آلودگی ناشی از فعالیت همین خودروها هم‌اینک در سطح کلانشهر مشهد در حال اجرا است.  

طرح "LEZ" که هدف نهایی آن بهبود کیفیت هوا می‌باشد مخفف عبارت انگلیسی "Low Emission Zone" به معنای "منطقه انتشار کم آلایندگی" است.

طرح ترافیکی زوج و فرد در سطح شهر و اجبار قانونی خودروها به معاینه فنی در چارچوب همین طرح به اجرا گذاشته شده‌اند.

مناطق کم انتشار در قالب طرح LEZ آن دسته از نواحی جغرافیایی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا ایجاد شده‌اند بنابراین خودروهای غیراستاندارد با آلایندگی بالا اجازه حرکت در این محدوده را ندارند و بر این اساس دسترسی وسایل نقلیه به آنها براساس میزان انتشار آلودگیشان تعریف و محدود می‌شود. به این ترتیب خودروهایی که خواهان حرکت در این مناطق هستند باید استانداردهای لازم را دارا باشند.

پلاک همه خودروهایی که وارد محدوده LEZ می‌شوند به صورت کاملا مکانیزه توسط دوربینهای نصب شده در خیابانها ثبت می‌شود تا در صورت فقدان معاینه فنی، از سوی پلیس راهور اعمال قانون شوند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها