شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری درگیری‌ها در ناگورنو-قره‌باغ شد و نسبت به تشدید درگیری‌ها ابراز نگرانی کرد. به گزارش اسپوتنیک، اعضای شورای امنیت همچنین از موضع دبیرکل سازمان ملل متحد که از طرفین خواسته فوراً درگیری را متوقف کرده، از تنش‌ها بکاهند و بدون تأخیر به مذاکرات معنادار بپیوندند، حمایت کردند.

ارمنستان از آتش‌بس استقبال کرد

علوی/

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری درگیری‌ها در ناگورنو-قره‌باغ شد و نسبت به تشدید درگیری‌ها ابراز نگرانی کرد. به گزارش اسپوتنیک، اعضای شورای امنیت همچنین از موضع دبیرکل سازمان ملل متحد که از طرفین خواسته فوراً درگیری را متوقف کرده، از تنش‌ها بکاهند و بدون تأخیر به مذاکرات معنادار بپیوندند، حمایت کردند.

رؤسای جمهوری سه کشور روسیه، آمریکا و فرانسه نیز در بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره‌باغ شدند. به گزارش ایسنا، در بیانیه ولادیمیر پوتین، دونالد ترامپ و امانوئل مکرون آمده است: رؤسای جمهوری روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان رؤسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تشدید خشونت‌ها در خط تماس منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» را قاطعانه محکوم می‌کنند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در جریان گفت‌وگو با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود، دو کشور را به آتش‌بس فوری فراخواند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مکالمات تلفنی جداگانه‌ای با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و زهراب مونتساکانانیان، وزیر خارجه ارمنستان داشت که در آن، از آمادگی روسیه برای ارائه بستری در مسکو برای سازماندهی ارتباطات در خصوص درگیری‌های قره‌باغ خبر داد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت حملات تا آزادی منطقه «قره‌باغ کوهستانی» ادامه خواهد داشت. او قره‌باغ را منطقه اشغالی به دست ارمنستان توصیف کرد. از سوی مقابل، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در نخستین روز از نشست بروکسل گفت: می‌توانم این اطمینان را بدهم که بیش از ۳۰۰ شبه نظامی که پیشتر از منطقه حلب سوریه بیرون رانده شدند حالا از طریق منطقه غازی‌انتپ ترکیه وارد ناگورنو-قره‌باغ شده‌اند و همگی آن‌ها به گروه تروریستی داعش مرتبط هستند. به گزارش خبرگزاری تاس، سخنان اردوغان بر ضرورت ادامه جنگ تا آزادی قره‌باغ کوهستانی در حالی است که وزارت خارجه روسیه از تماس تلفنی چاووش اغلو و سرگئی لاوروف وزرای خارجه روسیه و ترکیه و تأکید هر دو بر آتش‌بس و توقف جنگ خبر داده بود. پیش از این نیز «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان گفته بود تنها در صورت عقب‌نشینی ارمنستان از منطقه قره‌باغ کوهستانی، کشورش فعالیت نظامی در این منطقه را متوقف خواهد کرد.

با این حال خبرگزاری اسپوتنیک در خبری اعلام کرد وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه اعلام کرد از بیانیه سازمان امنیت و همکاری اروپا که در آن استفاده از زور در منطقه درگیری قره‌باغ محکوم شده استقبال کرد. در این بیانیه آمده است: ارمنستان به راه‌حلی صلح آمیز برای این مناقشه متعهد است. ما به مقابله خود با تجاوز آذربایجان ادامه می‌دهیم اما همزمان آماده‌ایم با همکاری با گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و بر اساس توافقات امضا شده در سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ به برقراری دوباره صلح اقدام کنیم.

این بیانیه در حالی صادر شده که درگیری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ وارد هفتمین روز خود شده است. هر دو طرف تلفاتی را از نیروهای نظامی و غیرنظامی گزارش کرده‌اند و مدعی هستند ادوات نظامی طرف مقابل را منهدم کرده‌اند. خبرگزاری اینترفاکس در گزارشی از وزارت دفاع منطقه خودمختار ناگورنو-قره‌باغ وابسته به ارمنستان اعلام کرد با کشته شدن ۵۴ سرباز دیگر آن‌ها، تعداد تلفات در مجموع به ۱۵۸ تن رسیده است. گفتنی است در جنگ روزهای گذشته، جمهوری آذربایجان تمرکز خود را بر استفاده گسترده از پهپادها مانند بایراکدار (بیرقدار) ساخت ترکیه گذاشته است. در حالی که ارمنستان با توجه به ضعف خود در زمینه پهپادی، از تسلیحات زرهی مانند کنکورس و کورنت ساخت روسیه استفاده کرده است.

برچسب‌ها