اگر این روزها به قصد زیارت حرم مطهر امام هشتم(ع) از مسیر صحن جامع رضوی مشرف شوید، دیوارنگاره‌ای در ابتدای بست شیخ بهایی(ره) در حرم مطهر امام رضا(ع) توجه شما را به خود جلب می‌کند.

... و انقلاب را به شما سپردیم

قدس آنلاین: «....ما رفتیم و انقلاب را به شما سپردیم...» این جمله بزرگ بر روی این دیواره نگاره نوشته شده است که بخشی از وصیت نامه «شهید جلیل میری» از شهدای هشت سال دفاع مقدس است. این جمله دستمایه طراحی دیواره نگاره‌ای توسط معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در صحن جامع حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) شده است.

این دیوارنگاره که تقریباً در مساحت ۱۵۰ مترمربع (۶* ۲۵ متر) طراحی شده است، به حضور اجتماعی اقشار مختلف مردم در عرصه‌های انقلاب اسلامی ایران اشاره می‌کند و این پیام را در ذهن‌ها متبلور می‌سازد که این حضور مردم، همیشه زنده و پویا و بالنده بوده و خواهد بود.

دراین دیوارنگاره حضور مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، دوران هشت سال دفاع مقدس، تعظیم شعائر اسلامی، همبستگی و وحدت، عزاداری و سوگواری، پیشرفت‌های علمی و نظامی، جهاد وشهادت و.... با طراحی تصاویر مختلف و به خصوص تصاویری از دلاورمردان و سلحشورانی که در راه استقلال، عزت و سربلندی ایران اسلامی در حوادث و میدان‌های مختلف نبرد (نظامی، علمی، سیاسی، عقیدتی و... ) به شهادت رسیدند، دیده می‌شود.

این دیواره نگاره با گریزی فهرست وار اما با دقت به حوادث و وقایع اتفاق اقتاده در طول این ۴۱ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، نشانه‌ها و ردپایی از این حوادث و حضور اقشار مختلف مردم در صحنه‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی دوران انقلاب اسلامی ایران تا حال حاضر را دراین دیوارنگاره مشاهده می‌کنیم.

تصاویری از بانوان و کودکان که پرچم‌ها و بیرق‌های مزین به نام حضرات معصومین (ع) ، نام اولیای الهی و آیات قرآن کریم را حمل می‌کنند به همراه تصاویری از مردان و زنان در مراسم عزاداری وسینه زنی و زنجیر زنی درسوگواری‌های مربوط به مناسبت‌های مختلف مذهبی ودینی، راهپیمایی‌ها و تظاهرات و... بیانگرحضور مردم در جهت پاسداشت و تعظیم شعائراسلامی و انقلابی است.

در گوشه دیگری ازاین دیوارنگاره تصاویری از حضور اقشار مختلف مانند: پیر، جوان، نوجوان، روحانی، بسیجی، نیروهای نظامی و.... در دوران هشت سال دفاع مقدس است که بیان کننده حضور داوطلبانه و مشتاقانه مردم در دفاع از حریم وکیان میهن اسلامی است.

تصاویر شهدایی همچون علی صیاد شیرازی، مجید شهریاری، مصطفی چمران، احمد کاظمی، مصطفی احمدی روشن، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالکریم هاشمی نژاد، محسن حججی، ابومهدی المهندس، نور علی شوشتری، حسین همدانی، محمود کاوه و... که یادآور رشادت‌ها، شجاعت‌ها و تلاش و جانفشانی شهدای گرانقدر ایران اسلامی در عرصه‌ها و میدان‌های مختلف جهت حفظ عزت و آزادگی و استقلال و تداوم مسیر پیشرفت میهن عزیزمان ایران اسلامی است. 

پیشقراول و پیشتاز تصاویر طراحی شده دراین دیوارنگاره، تصویر سردار دل‌ها و سید شهدای مقاومت، مرد عرصه‌های جهاد و شهادت، مرد خستگی ناپذیرمیدان‌های سخت نبرد با دشمنان جهانی و تکفیری، سپهبد پاسدارشهید حاج قاسم سلیمانی است که جلوه خاصی به این دیوارنگاره داده است. در قسمت‌های دیگر این دیوار نگاره تصاویری از جنگنده‌های نیروی هوایی و موشک‌های ساخت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد، همچنین نمادهایی از پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای کشور نیز به طور ماهرانه دراین دیوار نگاره طراحی شده است.

تصویر گنبد منور حرم مطهر امام رضا(ع) به همراه متن صلوات خاصه امام هشتم(ع) و تصویر و نمادی از جمله معروف «هیهات منا الذله» به همراه تصویر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و پرچم‌ها و بیرق‌هایی که نام مقدس حضرات معصومین (ع) و برخی از آیات قرآن بر روی آن‌ها درج شده است، تصویر حضرت امام خمینی (ره) و تصویر رهبر معظم انقلاب از دیگر تصاویر طراحی شده دراین دیوارنگاره به شمار می‌رود که بیانگر این است که این انقلاب بر پایه ارزش‌های دینی و اسلامی و تلاش برای حفظ هرچه بهتر و بیشتر این ارزش‌ها، بنیان گذاشته شده است.

دیوارنگاره صحن جامع رضوی به خاطر دو مناسبت هفته دفاع مقدس و ایام ماه صفر، طراحی شده و تا پایان ماه صفر برای بهره‌مندی عموم زائران در حرم مطهر امام رضا(ع) باقی می‌مانند.

برچسب‌ها