تبریز- اگر شما آوازه کیفیت و دوام قالی تبریز و سایر شهرستان‌های استان همچون هریس، آذرشهر و مهربان به گوشتان رسیده شک نکنید که تجمیع همه تولیدات اولیه و ارتباط جدایی‌ناپذیر مشاغل مربوط به فرش با یکدیگر یکی از عوامل کیفیت مثال‌زدنی تولید نهایی آن است.

دانشکده فرش؛نقاهت خانه بیماران کرونایی شد!

قدس آنلاین-گروه استان ها: مراکز رنگرزی، ریسندگی دستی، ساخت دار قالی، قالی‌شوئی، پرداخت قالی، ابزار قالیبافی، مرمت قالی همه  و همه دست‌به‌دست هم داده تا این استان را به یک استان نمونه در عرصه تولید فرش تبدیل کند.

از طرف دیگر وجود دانشکده فرش در دانشگاه هنر اسلامی تبریز به‌عنوان یکی از معتبرترین مراکز علمی فرش در جهان و همچنین فعالیت هشت تشکل غیردولتی در زمینه تولید، فروش و صادرات فرش همه و همه باعث شده است که استان آذربایجان شرقی با محوریت تبریز به پایلوت تولید فرش در ایران بدل شود.

در شهری که فرش و قالیچه آن در جهان معروف است و روزگاری یکی از کالاهای اساسی برای صادرات بود و اتفاقاً این شهر از سوی سازمان جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب‌شده است حال شنیدن تعطیلی دانشکده فرش دانشگاه هنر و تبدیل آن به نقاهتگاه بیماران کرونایی تعجب همگان را برانگیخته است!

شهر هریس را گهواره قالی بافی آذربایجان می دانند که طرح های رایج آن عبارتند از: تاجری،  صبوری،  رزگل،  حیاط گل،  صمدخان،  چلنگری و افشان که تمامی این نقشه ها  برگرفته از ذهن و خیال الهام گرفته از طبیعت بسیار زیبای آذربایجان هستند.

بر اساس آمار اتحادیه فرش‌فروشان بیش از یک هزار و ۸۰۰ باب واحد فروش فرش در تبریز وجود دارد که علاوه بر واحدهای فروش یک هزار و ۴۵۰ کارگاه بافت فرش نیز در استان فعال است که از این محل ۲۰ هزار نفر بافنده در تبریز و ۲۰۰ هزار نفر در استان ارتزاق می‌کنند  که انتظار می‌رفت با افتتاح دانشکده فرش هریس این استعدادها با علم درآمیخته و بر توانمندی این بافندگان بیفزاید اما متأسفانه دانشکده فرش مشتری نداشته و امیدهای بافته‌شده را پنبه کرد!

نبود زیرساخت‌های لازم

در همین راستا معاون دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز علت تعطیلی این دانشکده را نبود برخی زیرساخت‌ها برای میزبانی از دانشجویان غیربومی عنوان کرده و می‌گوید: دانشکده فرش هریس پس از ۱۵ سال فعالیت و آموزش و تربیت دانشجویانی بسیاری تعطیل‌شده و به نقاهتگاه بیماران کرونایی تبدیل‌شده است.

در شهری که فرش و قالیچه آن در جهان معروف است و روزگاری یکی از کالاهای اساسی برای صادرات بود و اتفاقاً این شهر از سوی سازمان جهانی صنایع‌دستی به‌عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب‌شده است حال شنیدن تعطیلی دانشکده فرش دانشگاه هنر و تبدیل آن به نقاهتگاه بیماران کرونایی تعجب همگان را برانگیخته است!

 به گفته عبدالله میرزایی از سال ۸۴ این دانشکده در مقطع کاردانی دانشجو می‌پذیرفت و از سال ۹۲ و تمایل دانشجویان برای تحصیل در دوره کارشناسی، این مقطع هم راه‌اندازی شد و دانشجویان بومی و غیربومی تحویل جامعه فرش داد اما مشکلاتی همچون نبود امکانات و خدمات رفاهی همچون نبود مهمانسرا و اقامتگاه،  مشکلات رفت و آمد همچون نبود تاکسی انگیزه دانشجویان را برای انتخاب این دانشکده برای تحصیل کاهش داد تا اینکه با خالی شدن ظرفیت صندلی‌های دانشکده از دانشجو این دانشکده هم رو به تعطیلی رفت.

وی، عدم استقبال دانشجویان بومی از رشته فرش در دانشکده هریس را از دیگر علل تعطیل بودن این دانشکده می‌داند و عنوان می‌کند طول سال‌های گذشته، بارها برای پذیرش دانشجویان بومی در این دانشکده فراخوان داده‌ایم که متأسفانه با عدم استقبال بومیان مواجه شده‌ایم.

اما باید به این نکته هم اشاره‌کنیم که این دانشکده در طول چند سال گذشته تقریباً به حالت نیمه تعطیل درآمد تا جایی که از ابتدای امسال و با شدت گرفتن شیوع کرونا، با تصمیم ستاد مقابله با کرونای استان آذربایجان شرقی این دانشکده به نقاهتگاه ۶۰ تختخوابی برای بیماران کرونایی تبدیل‌شده است.

برچسب‌ها