رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه‌ولات از آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب کارخانه‌های پسته در این شهرستان خبر داد.

آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب کارخانه‌ها در مه‌ولات

به گزارش قدس آنلاین،  حمید جوانبخت ورود پساب کارخانه‌های ضبط پسته این شهرستان به اراضی کشاورزی را تهدیدی جدی برای محیط زیست دانست و افزود: طبق پایش و بازدید صورت گرفته توسط کارشناسان اداره محیط زیست شهرستان از کارخانه‌های ضبط پسته در سال جاری تعداد شش واحد پسته پاک‌کنی متخلف به دستگاه قضایی معرفی و یک واحد پلمب و تعطیل شده است.

وی اظهار کرد: از عمده مشکلات زیست‌ محیطی این کارخانه‌ها می‌توان به عدم مدیریت صحیح پساب و پسماند حاصل از فرآوری پسته و رها نمودن فاضلاب در اراضی کشاورزی اشاره کرد.

رها سازی پساب به اراضی موجب آلودگی شدید آب‌ و خاک شده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه‌ولات تصریح کرد: متأسفانه رها سازی پساب به اراضی موجب آلودگی شدید آب‌ و خاک شده به‌ طوری که طبق آزمایش‌های صورت گرفته از نمونه خاک برداشت شده این واحدها میزان مواد مضر و سرطان‌زا مانند فلزات سنگین و مواد آروماتیک بیش‌ از حد مجاز بوده است.

وی عنوان کرد: وضعیت موجود نه‌ تنها سلامت جامعه و نسل آینده را به‌ صورت کاملاً جدی به مخاطره می‌اندازد بلکه عدم رعایت مسائل بهداشتی و زیست‌ محیطی قطعاً در محصول نهایی (پسته) که از اقلام صادراتی، استراتژیک و ارزآور منطقه محسوب می‌شود، تأثیرات منفی خود را بروز خواهد داد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه‌ولات ادامه داد: اداره حفاظت محیط زیست مه‌ولات با هدف حفظ و ارتقای سلامت جامعه، بدون هیچ‌گونه مماشات و اغماض، با افراد قانون‌شکن و خاطی که مقررات را زیر پا بگذارند برخورد قانونی خواهد نمود.

فعالیت ۸۰ کارخانه

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ کارخانه ضبط پسته در سطح شهرستان و با فواصل مختلف از همدیگر فعال هستند، گفت: شهرستان مه‌ولات دارای بیشترین کارخانه‌های پسته پاک‌کنی در شرق کشور است.

جوانبخت افزود: با توجه به اینکه بسیاری از این کارخانه‌ها به‌ صورت فصلی فعال هستند و توان احداث تصفیه‌ خانه استاندارد را ندارند و اگر هم احداث شوند عملاً چندین ماه بلااستفاده می‌مانند به همین دلیل در جلسه کمیته ساماندهی فاضلاب استان پیشنهاد شد تا فاضلاب تولیدی این کارخانه‌ها در استخر ایزوله مورد تائید محیط زیست و دارای حجم لازم جمع‌آوری شوند.

وی همچنین بیان کرد: کارخانه‌ها پس از جمع‌آوری فاضلاب می‌توانند با یک شرکت تولید کود در شهرستان که ضوابط ثبت مواد کودی را از حفاظت محیط زیست مه‌ولات دریافت نموده قرارداد منعقد کرده و پساب و ضایعات فراوری پسته را به این شرکت تحویل دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه‌ولات مطرح کرد: علی‌رغم اینکه ابتدا کارخانه‌های شهرستان با این طرح موافقت کرده و تعهد محضری هم دادند اما برخی از آن‌ها نه‌ تنها پساب و پسماند را تحویل شرکت نمی‌دهند بلکه تصفیه‌خانه را هم احداث نکرده و پساب را در اراضی کشاورزی رها سازی می‌کنند.

قرن‌ها زمان می‌برد تا منطقه به‌ طور طبیعی پاک و تصفیه شود

وی با اشاره به اینکه این اقدام موجب می‌شود بسیاری از مواد سرطان‌زا و مضر وارد خاک اراضی شود، تصریح کرد: طی دو سال اخیر برای ۲۲ واحد متخلف در شهرستان اخطاریه صادر و تعداد ۵ واحد متخلف نیز به دادگاه معرفی و یک واحد پلمب شده است.

جوانبخت اظهار کرد: با توجه به اینکه از ۶ تا ۷ سال قبل پیگیر احداث تصفیه‌ خانه مرکزی در شهرستان بودیم اما به دلیل هزینه‌های بالا عملاً امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: تأثیر فاضلاب بر آب‌های سطحی و زیرزمینی و همچنین خاک بسیار مخرب بوده، به صورتی که اگر فاضلاب تصفیه نشود مملو از فلزات سنگین و مواد آروماتیک و سرطان‌زا بوده و این موضوع توسط آزمایشگاه‌های سازمان محیط زیست نیز به تأیید رسیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه‌ولات عنوان کرد: با وضعیت موجود و وجود مواد زیان‌آور در خاک سال‌ها و قرن‌ها زمان لازم است تا منطقه به‌ طور طبیعی پاک و تصفیه شود.

تولید روزانه ۲۰ تا ۱۰۰ هزار لیتر پساب در روز

وی مطرح کرد: بر اساس میزان آب مصرفی کارخانه‌ها معمولاً از ۲۰ تا ۱۰۰ هزار لیتر در روز تولید پساب و فاضلاب دارند که چنانچه مدیریت نشوند تقریباً تمامی فاضلاب وارد اراضی می‌شوند.

جوانبخت گفت: اگر چه رها سازی فاضلاب در زمین‌های کشاورزی به بحران تبدیل شده است اما متأسفانه مردم شهرستان مه‌ولات به وجود این معضل اعتقادی ندارند و مانند آب زلال با آن برخورد می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه حتی جهاد کشاورزی به‌ عنوان ارگان متولی جدیتی در این زمینه ندارد، افزود: با پساب موجود باغات و اراضی گندم و محصولات گوجه، بادمجان و... آبیاری می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه‌ولات اظهار کرد: پساب کارخانه‌هایی که به قرارداد خود عمل نکردند به‌ طور ۱۰۰ درصد وارد اراضی کشاورزی می‌شوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها