هرمزگان- در طی سال‌های گذشته به‌کرات نوع زندگی افراد بی‌خانمان به دلیل انتخاب مکان‌های عجیب‌وغریب در رسانه‌ها خبرساز شده به‌گونه‌ای که سال‌ها پیش «گور خوابی» و حالا هم «ستون خوابی» به یکی از سوژه‌های داغ فضای مجازی تبدیل‌شده است.

«ستون خوابی» یا «ستون خواری»؟!

قدس آنلاین-گروه استان ها: انتشار ویدئویی مبنی بر اینکه برخی افراد بی‌خانمان در بلندای ستون‌های بتنی برافراشته شب را به صبح می‌رسانند طی دو روز گذشته به پربازدید ترین ویدئوهای فضای مجازی تبدیل‌شده است اما  این ستون‌ها کجا بوده و متعلق به چیست و خود داستانی بلند دارد.

تالار فرهنگ

ستون‌های برافراشته بلند بتنی که حالا به بالش زیر سر برخی معتادان و افراد بی‌خانمان تبدیل‌شده است در بندرعباس  و متعلق به تالار فرهنگ این شهر است که سال‌ها است به حال خود رهاشده است که اگر این بی‌خانمان‌ها بر روی آن سکنی نمی‌گزیدند شاید توجه ما هم به این پروژه جلب نمی‌شد تا از جفاهایی که دیده گزارشی بنویسیم.

البته این تالار فرهنگی پیش‌ازاین هم به دلیل اینکه گفته می‌شد در حریم دریا قرار دارد موردبحث و جدل رسانه‌ها و مسئولان قرار داشته و حتی تا مرز تخریب نیز پیش رفته است اما واقعیت اینست که این پروژه ۱۶ سال در کش‌وقوس ساخت‌وساز قرار دارد.

دستور ساخت تالار مرکزی در سال ۱۳۸۳  و در دولت هشتم صادر شد و لذا عملیات اجرایی آن در دولت نهم و دهم با دستور استاندار وقت با تخصیص اعتباری بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

تالار مرکزی هرمزگان قرار بود موزه هنرهای معاصر را در خود جای دهد لذا با ۲۱ هزار مترمربع مساحت و ۱۷ هزار مربع زیربنا می خواست در زمره پروژه‌های عظیم در جنوب کشور تبدیل شود اما به دلیل ادعای قرار داشتن بخشی از پروژه در حریم دریا چندین بار جانمایی آن مورد بررسی قرر گرفت و با وجود موافقت اما حالا پس از هزینه کرد بیت‌المال به حال خود رها شده است!

ثروتی که تاراج می‌شود

اگرچه از پروژه  تالار بزرگ جنوب شرق کشور چندین ستون بتنی به یادگار مانده اما ازآنجاکه این بنای نیمه‌کاره بدون هیچ نگهبانی به حال خود رهاشده لذا بارها مورد سرقت قرارگرفته و آهن‌آلات و میله‌گردهای آن به غارت رفته است.

اگر چه زندگی بر بالای ستون های تالار شهر بنا بر اظهارات کاربران فضای مجازی از سر ناچاری و به دلیل حضور بی خانمان هاست اما بسیاری از شاهدان و هم چنین افراد مطلع اظهار می کنند که این افراد بر بالای ستون های شهر مشغول ستون خواری و قلع و قمع میله گرد ها هستند نه ستون خوابی!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با ابراز تأسف از این سرمایه فرهنگی که بدون نگهبان مانده است اظهار می‌کند: تاکنون افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است اما به دلیل قرار گرفتن در حریم ۶۰ متری دریا دستور قضایی برای قلع‌وقمع آن صادر و لذا عملیات اجرایی آن نیز متوقف شد.

رضا کمالی زرکانی عنوان می‌کند: از همین رو با توجه به صدور این حکم و هم‌چنین نبود بودجه لذا امکان نگهبانی از این پروژه هم میسر نبود لذا همین موضوع زمینه را برای سارقان و به غارت بردن آهن آلان این مجموعه فراهم کرد.

وی ابراز می کند: پیش‌ازاین نامه‌نگاری‌هایی با نیروی انتظامی برای توجه بیشتر به این محل داشتیم و در مراحلی برای افرادی نیز مرتبط با سرقت آهن‌آلات پرونده قضایی تشکیل‌شده است.

رضا کمالی زرکانی اظهار می کند: حتی در یک مرحله فردی وابسته به یک نهاد خدمات عمومی در ارتباط با سرقت میلگردهای تالار فرهنگی شناسایی شد و با سپردن تعهد، از وی گذشت کردیم.

وی ابراز امیدواری می‌کند: پیگیری‌های امیدوارکننده‌ای برای ادامه ساخت آن در جریان است که امیدواریم تا پایان مهرماه به نتیجه برسد.

از شایعه تا واقعیت

اگر چه زندگی بر بالای ستون های تالار شهر بنا بر اظهارات کاربران فضای مجازی از سر ناچاری و به دلیل حضور بی خانمان هاست اما بسیاری از شاهدان و هم چنین افراد مطلع اظهار می کنند که این افراد بر بالای ستون های شهر مشغول ستون خواری و قلع و قمع میله گرد ها هستند نه ستون خوابی!

بسیاری از دوستداران فرهنگ ضمن دادخواهی دادستان برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده سودجویان از مسئولان می خواهند تا در راستای تعالی فرهنگ آستین همت را برای احداث این تالار فرهنگی بالا بزنند.

برچسب‌ها