۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 722515

از ابتدای امسال و هرگاه موجی از کرونا جامعه را فراگرفت، متولیان بهداشت و درمان از ادغام دو اپیدمی آنفلوانزا و کرونا در پاییز امسال ابراز نگرانی کردند وعطش واکسن آنفلوانزا را در جامعه بالا بردند.

قدس آنلاین: از ابتدای امسال و هرگاه موجی از کرونا جامعه را فراگرفت، متولیان بهداشت و درمان از ادغام دو اپیدمی آنفلوانزا و کرونا در پاییز امسال ابراز نگرانی کردند وعطش واکسن آنفلوانزا را در جامعه بالا بردند. تقریباً هر هفته خبری در مورد واکسن آنفلوانزا منتشر شد. این اواخر از ضرورت تزریق واکسن برای زنان باردار و بیماران زمینه‌ای بسیار سخن گفته شده و نگرانی و اضطراب آن‌ها را افزایش داده است. من خودم  یک بیمار دیابتی هستم و چند سالی است واکسن آنفلوانزا می‌زنم و می‌دانم زمان طلایی تزریق این واکسن ۱۵شهریور تا ۱۵ مهر ماه است.

در خبرها آمده بود که حدود هشت برابر سال گذشته واکسن آنفلوانزا وارد کشور شده و نیز از یک تولید کننده هندی ایرانی تبار سخن به میان آمد که قرار است ۲۰ میلیون واکسن به ایران بفروشد.

مهم‌ترین ویژگی بیماری کرونا سرعت واگیری آن و نیز وحشی بودن ویروس کووید- ۱۹است، اماگفته می‌شود میزان تلفات این بیماری کمتر از ۳ درصد است. اما آنفلوانزا اگرچه سرعت واگیری کمتری دارد، ولی میزان تلفات آن حدود ۱۰ درصد اعلام شده که نشان می‌دهد کشنده‌تر از کروناست و همین نکته بر نگرانی بیماران زمینه‌ای افزوده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت قرار بود از اول مهر ماه تزریق واکسن آنفلوانزا برای زنان باردار و بیماران زمینه‌ای در مراکز بهداشتی آغاز شود و پس از آن از طریق داروخانه‌ها و با کارت ملی به متقاضیان ارائه گردد.

اما اکنون در حالی که به نیمه مهرماه و پایان زمان طلایی تزریق واکسن نزدیک می‌شویم هنوز در هیچ مرکز بهداشتی واکسن توزیع نشده و در داروخانه ها هم با واژه تکراری «نداریم» مواجه هستیم. این در حالی است که گفته می‌شود واکسن در انبارشرکت‌های توزیع‌کننده موجود و منتظر تصمیم و ابلاغ برای توزیع است.

اگر چه تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان وزارت بهداشت و درمان و فرماندهان قرارگاه‌های مبارزه با کرونا غیرقابل انکار و شایسته قدردانی است، اما به نظر می‌رسد بحران «بی‌تصمیمی» حالا به واکسن آنفلوانزا سرایت کرده و بر اضطراب بیماران زمینه‌ای افزوده است.

پس از این فرصت سوزی، با یک تصمیم نادرست -نظیر بازگشایی حضوری مدارس- وتوزیع بدون برنامه، دوباره شاهد ازدحام و صف‌های طولانی برای واکسن آنفلوانزا خواهیم بود و زمینه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی فراهم خواهد شد.

وقتی قرار است در وهله اول بیماران زمینه‌ای از واکسن استفاده کنند و بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت ۱۶ میلیون واکسن نیزتأمین شده است، چرا زمان طلایی تزریق واکسن را از دست می‌دهید تا موج سوم کرونا با آنفلوانزا همراه شده و فاجعه دیگری به بارآید؟

با ادامه روند فعلی و عدم توان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای توزیع صحیح و متوازن و از دست رفتن فرصت طلایی باید گفت: واکسن آنفلوانزا؛ شاید وقتی دیگر!

برچسب‌ها