برنامه‌های هفته ملی کودک امسال از ۱۲ مهر با شعار «آینده را باید ساخت» و با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز و تا روز ۱۷ مهر ۱۳۹۹ همزمان با اربعین حسینی ادامه می‌یابد.

همه سال، «هفته کودک» است

سرور هادیان/

 برنامه‌های هفته ملی کودک امسال از ۱۲ مهر با شعار «آینده را باید ساخت» و با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز و تا روز ۱۷ مهر ۱۳۹۹ همزمان با اربعین حسینی ادامه می‌یابد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: برنامه‌های استانی هفته ملی کودک شامل سمینارهای آموزشی برای عموم مردم اعم از والدین، مربیان، معلمان و هر کسی که به نحوی با کودک سر و کار دارد، برگزار می‌شود.

•       آموزش مهارت‌ها

ابراهیم زره‌ساز می‌افزاید: موضوع سمینارهای آموزشی شامل مهارت‌های فرزندپروری، چالش‌های والدین در شیوع بیماری کرونا، حقوق کودک و تأثیرهای قصه‌گویی در کاهش اضطراب کودک است که بعضی از مهارت‌های ۹‌گانه‌ای که برای رفتارهای کودک و نوجوان در جامعه پیش‌بینی شده است نیز بیان خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: این برنامه‌ها به مدت چهار روز از یکشنبه تا چهارشنبه برگزار می‌شود که اطلاعات نحوه برگزاری آن را در سایت کانون به اطلاع عموم رسانده‌ایم.

•       روزشمار هفته ملی کودک

وی درباره روزشمار هفته ملی کودک اظهار می‌دارد: روزشمار هفته ملی کودک در ۱۲ مهرماه کودکان با نیازهای ویژه و فرصت‌های برابر؛ ۱۳ مهرماه کودک، آموزش سلامت، ایمنی؛ ۱۴ مهرماه کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری؛ ۱۵ مهرماه کودک، بازی و نشاط؛ ۱۶ مهرماه کودک، رسانه و ارتباطات؛ ۱۷ مهرماه کودک، کتاب، فرهنگ و مطالعه و ۱۸ مهرماه کودک، خانواده سبک زندگی ایرانی- اسلامی است.

زره‌ساز عنوان می‌کند: امسال به دو دلیلِ مصادف بودن با اربعین حسینی و شیوع ویروس کرونا همه فعالیت‌های کانون در فضای مجازی پیگیری خواهد شد و امیدواریم بتوانیم سایت فروش اینترنتی کتاب را هم در این هفته راه‌اندازی کنیم.

•       حضور بچه‌های گلستان علی

وی تأکید می‌کند: برخی از مؤسسه‌های خیریه شهرمان مثل مرکز گلستان علی در هماهنگی‌هایی که با آن‌ها انجام شده است، مربیان ما خدماتی را در کتابخانه‌ها برای این کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه‌هایی در این هفته بیان می‌دارد: در طول چهار ماه اخیر سه مهرواره برگزار کرده‌ایم که برگزاری اختتامیه این مهرواره‌ها را در این هفته خواهیم داشت، مهرواره‌هایی چون مهرواره کاردستی، راویان نونهال نینوا و همچنین مهرواره قصه‌های قرآنی و قصه‌های آسمانی برگزار خواهد شد.

وی می‌افزاید: از ابتدای محرم برنامه‌ای با عنوان راویان نونهال نینوا برگزار شد که بچه‌ها، قطعات ادبی و دستنوشته‌های خودشان را در مورد واقعه عاشورا و روزهای محرم نوشته‌اند و به دبیرخانه ارسال کرده‌اند و همچنین مهرواره قصه‌های آسمانی و قصه‌های قرآنی با توجه به موضوع و استقبال خوبی که توسط کودکان و نوجوانان و مربیان انجام شده برگزار شده است.

•       کلیپ‌های شخصیت‌های تأثیرگذار

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی یکی دیگر از فعالیت‌های کانون را ساخت کلیپ‌های معرفی شخصیت‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: این کلیپ‌ها به معرفی شخصیت‌های تأثیرگذار می‌پردازد که این کلیپ‌ها و پادکست‌ها با این محتوا در فضای ادبیات و فرهنگ کودک آماده شده که در این روزها به کودکان و نوجوانان معرفی خواهند شد.

زره‌ساز تصریح می‌کند: یکی دیگر از برنامه‌هایی که از ابتدای شروع کرونا برای کودکان و نوجوانان مطرح شد، مسابقه نقاشی «دست‌های پاک نجات‌بخش زندگی» است که به صورت بین‌المللی برگزار و استقبال خوبی از آن شد که اگرچه زمان اختتامیه آن در آبان ماه است اما در این هفته از پزشکان و اعضای کادر درمان که اعضای سابق کانون فرهنگی پرورشی هستند، قدردانی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان می‌سازد: در این راستا با آقای دکتر اعلمی به عنوان دبیر علمی این مسابقه که در عرصه پیشگیری از بیماری‌های عفونی برای کودکان و نوجوانان سابقه خوبی دارند، دیدار و از بزرگواران عرصه سلامت قدردانی خواهیم داشت.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی اظهار می‌دارد: همچنین از روز گذشته به مدت یک هفته هر روز ۴۰ دقیقه برنامه‌ای گفت‌وگو محور با موضوع کودک و نوجوان به همراه آیتم‌های مختلف و فعالیت‌های اعضا در سراسر کشور با عنوان «کانون امید» از شبکه امید پخش می‌شود.

•       پویشی از پیش از کرونا

وی با اشاره به اینکه کانون طی سال دارای برنامه‌های گوناگونی است، بیان می‌دارد: ما نمی‌خواهیم فقط مختص این هفته برنامه‌ریزی کنیم و این در حالی است که از ابتدای سال گذشته از هفته ملی کودک برنامه‌هایمان آغاز شد و همچنین پویشی را راه‌اندازی کردیم که این پویش از پیش از کرونا بود و به عنوان خدماتی که به عنوان کنوانسیون امید کودکانمان است این پویش در خصوص کودکان سرزمینمان و کودکانی که در حاشیه شهر و دیگر مناطق کم‌برخوردار زندگی می‌کنند، است. از این رو با همراهی کارشناسان سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در مناطق مختلف حضور پیدا می‌کنیم و کودکان و نوجوانان به همراه والدینشان در برنامه‌های فرهنگی کانون با موضوعات مهارت‌های مختلفی که می‌تواند برای بچه‌ها مفید باشد، طی دو ساعت حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان‌ می‌سازد: در آن مناطق بر اساس نظر کارشناسان بهزیستی در خصوص مسائل و معضلات ویژه‌ای که مرتبط با بچه‌هاست مانند کودک‌همسری، اعتیاد و... با والدین مشاوره می‌شد و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی درباره جسم کودکان در آن منطقه به والدین مشاور می‌دادند که برنامه بسیار خوب و مؤثری بود که به عنوان کانون امید از مشهد آغاز شد و در چندین شهرستان ادامه یافت.

•       همه سال، هفته کودک

ابراهیم زره‌ساز تأکید می‌کند: در ادامه این پویش در این هفته چهار جلسه برگزار خواهد شد که در این راستا دو نکته هدف‌گذاری شده است که یکی از معضلات و مشکلات به مناطق پربرخوردار برمی‌گردد که کودکان و نوجوانان در آن منطقه معمولاً دچار آسیب‌های خاص خواهند بود و نقطه بعدی در خصوص مناطق کم‌برخوردار است که کودکان و نوجوانان این مناطق با آسیب‌های جدی دیگری مواجه هستند که با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌ها امیدواریم که تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که همه با هم حق و حقوق کودکان را بتوانیم‌ رعایت کنیم و تمام برنامه‌ها تنها در هفته‌ای تحت عنوان هفته جهانی کودک برنامه‌ریزی نشود و در طول سال بتوانیم‌ خدمات خوب و شایسته‌ای را برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم.

برچسب‌ها