یک جامعه مدنی می‌تواند با احزاب، خواسته‌ها و مطالبات خود را پیگیری کند اما قطعا هر حزبی برای دولت و حکومت هزینه دارد و دولت باید فعالیت‌های آنها را رصد کند. منظور از رصد، دخالت دولت در امور احزاب نیست، بلکه مقصود این است که کسانیکه به نقش مفید احزاب در روند مردم‌سالاری معتقد هستند از اینگونه احزاب نتیجه عملکرد و بیان فصلی و سالانه را مطالبه کنند.

ثبت ۵۲ حزب در خراسان رضوی / احزاب کاغذی با انتخابات بیدار می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، اگر بخواهیم تعریف مختصری از احزاب داشته باشیم حزب ارگانی اجتماعی، سیاسی و یا مردمی است که داوطلبانه برای دستیابی به اهداف برخاسته از ایدئولوژی مشترکشان گرد هم آمده‌اند. بنابراین چنین جمعیتی به مقتضای طبیعت سیاسیِ هر گونه تشکلی الزاماً باید دارای سه رکن اساسی مرام‌نامه، اساسنامه و نظام‌نامه باشند.

 بر اساس آخرین آمار موجود، نام بیش از ۲۴۰ حزب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور ثبت رسمی شده و به ‌عنوان احزاب قانونی شناسنامه دار اجازه فعالیت قانونی در کشور به آنها داده ‌شده است، اما واقعیت این است که تمام این احزاب فعالیت یکسانی ندارند و فعالیت جدی و موثر اغلب آن‌ها، بیشتر در بستر زمانی «انتخابات» معنا و نمود می‌یابد به گونه‌ای که گویا به‌ جز حداکثر ۳۰ حزب بقیه احزاب در فرصت بین دو انتخابات در رخوت و رکود به سرمی‌برند.

این احزاب که گویا نام و عنوانشان «تنها روی کاغذ» ثبت‌شده‌است و در فضایی جز انتخابات هیچ بروز و ظهوری حتی درحد یک موضع‌گیری سیاسی داخلی یا خارجی هم ندارند، با «انتخاباتی‌شدن» فضای سیاسی کشور جدی‌تر و پر سر و صدا وارد گود انتخابات می‌شوند و سعی می‌کنند با یارگیری و حمایت از نامزدهای انتخاباتی در قد و قواره یک «حزب فعال» ظاهر شوند و بر آرای عمومی اثر بگذارند.

اگر به دقت بازار سیاست داخلی را رصد کنیم به خوبی می توانیم ببینیم که نقش احزاب ما در اینگونه مواقع چیست و کجاست؟ به دور از هر گونه اغماضی در خلأ ناشی از نبود احزاب قوی و کارآمد، انتخاب مردم مبتنی بر گزاره‌های سنتی «قومیت و طایفه‌گرایی» خواهدبود، گزاره‌هایی که امروزه با توجه به تغییرات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، و نیز جنس مطالبات مردم، دیگر پاسخگوی تمام جنبه‌ها نیست.

کاندیداهای یک بار مصرف!

از سوی دیگر، نامزدهای انتخاباتی نیز درچنین خلایی، یا مستقل وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند، یا به‌علت فقدان تفکر حزبی، به احزاب ضعیف، ناکارآمد، فصلی و کاغذی گرایش پیدامی‌کنند که درچنین حالتی، شکست انتخاباتی آنها دور از ذهن نیست یا آنکه در بهترین حالت، فقط برای یک بار امکان رای‌آوری آنها وجود خواهد داشت و به تعبیر افکار عمومی، به‌عنوان کاندیدای «یک بارمصرف» معرفی خواهند شد.

بنابراین، به نظر می‌رسد موفقیت در عرصه انتخابات، افزایش بینش سیاسی مردم، و دستیابی به توسعه سیاسی، در گرو حرکت در مسیر تحزب، و میدان‌دادن به فعالیت احزاب قانونی است تا ضمن جلوگیری از هدر رفت فرصت‌ها و سرمایه‌ها، انتخاباتی باشکوه برگزار شود که در آن، منافع ملی نیز تأمین شود.

حال می‌خواهیم موضوع احزاب کاغذی را در مقیاس کوچک‌تر یعنی خراسان رضوی بررسی کنیم، طبق گفته‌های دبیرخانه احزاب تا کنون ۲۸حزب اصلاح طلب، ۲۱ حزب اصولگرا و ۶ الی۷ حزب مستقل در خانه احزاب خراسان رضوی به ثبت رسیده‌اند.

وزرات کشور به احزاب مجوز می‌دهد

الهه قلی‌زاده، دبیر خانه احزاب خراسان رضوی با اشاره به شرایط عضو شدن در خانه احزاب خراسان رضوی، اظهار کرد: تمامی احزاب پروانه‌دار می‌توانند عضو خانه احزاب شوند به عبارتی حق رأی دارند ولی برای اینکه حضور داشته باشند باید منتخب جبهه‌ها باشند، ضمناً مجوزهای احزاب را وزارت کشور به آن‌ها می‌دهد.

علی ظفرزاده، دبیرکل جمعیت تولیدگران نیز در خصوص تعریف احزاب کاغذی عنوان کرده: «احزاب کاغذی، ‌احزابی هستند که نه پول دارند، نه امکانات و نه می‌توانند جریانی را نمایندگی ‌کنند. در حقیقت احزابی که واقعی هستند، جای خود را به این احزاب داده‌اند که چهره خوبی از فعالیت‌های حزبی در کشور نشان نمی‌دهد. وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب می‌دانند که این احزاب جدی نیستند و باید نظارت بیشتری بر فعالیت‌های این دست احزاب صورت گیرد و بعد از بررسی‌های جدی به حزبی اجازه فعالیت دهند».

مروری بر ۵۲ حزب ثبت شده در خانه احزاب خراسان رضوی

احتمالاً تا به این جای گزارش متوجه اهمیت احزاب و تأثیرشان بر روند انتخابات شده‌اید، به همین دلیل در قدم اول  نام ۵۲ حزب استان را برایتان فاش می‌کنیم.

انجمن اسلامی مهندسین خراسان، انجمن اسلامی فرهنگیان خراسان رضوی، کانون فرهنگی میثاق شهدا، جمعیت دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی خراسان رضوی، مجمع اسلامی اصناف خراسان رضوی، کانون تبادل اطلاعات زنان خراسان رضوی، جامعه انجمن اسلامی اصناف خراسان رضوی، کانون اسلامی دانش آموختگان خراسان رضوی، جمعیت خدمتگزاران سازندگی خراسان رضوی، جمعیت دوستداران توسعه مشهد الرضا(ع)، کانون اسلامی دانشگاهیان خراسان، انجمن اسلامی کارگران خراسان رضوی، مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، حزب اسلامی کار شاخه خراسان رضوی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی شاخه خراسان رضوی، جامعه زینب(س)، حزب اعتدال و توسعه شاخه خراسان رضوی، جامعه اسلامی فرهنگیان شاخه خراسان رضوی، حزب مردم سالاری ایران شاخه خراسان رضوی، خانه فرهنگیان(معلمان) ایران شاخه خراسان رضوی، کانون جمعی از زندانیان سیاسی مسلمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاخه خراسان، انجمن اسلامی معلمان ایران شاخه خراسان رضوی، حزب اعتماد ملی شاخه خراسان رضوی، خانه کارگر شاخه خراسان رضوی، مجمع روحانیون مبارز، حزب همبستگی ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی، مجمع نیروهای خط امام خراسان رضوی، خانه کشاورز خراسان رضوی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی شاخه خراسان رضوی، جامعه اسلامی کارگران شاخه خراسان رضوی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند، انجمن اسلامی مهندسان ایران شاخه خراسان، حزب کارگران سازندگی خراسان رضوی، حزب عدالت طلبان ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی، انجمن اسلامی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان، سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی، انجمن اسلامی پزشکان ایران شاخه خراسان رضوی، حزب مؤتلفه خراسان رضوی، حزب اراده ملت ایران، حزب وحدت و همکاری ملی، جمعیت مستقل ایران اسلامی، جمعیت زنان مسلمان نواندیش(ایران)، حزب ندای ایرانیان، حزب همبستگی دانش‌آموختان ایران، سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی شاخه خراسان رضوی، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، کانون تربیت اسلامی، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، حزب آزادی و جامعه اسلامی کارمندان ۵۲ حزب استان هستند که اغلب آن‌ها در زمان انتخابات جولان می‌دهند و بعد از انتخابات ردشان را تنها بر روی کاغذ می‌توان زد.

اما در قدم دوم باید به دو پرسش احتمالی شما پاسخ دهیم که احزاب در بستن لیست‌های انتخاباتی خود چه مواردی را باید در نظر بگیرند و چه انتظاراتی داشته باشند و در نهایت تعیین تکلیف احزاب کاغذی چه می‌شود؟ برای یافتن پرسش اول به سراغ دو نفر حزب خراسان رضوی رفتیم که در ادامه می‌خوانید:

نقش احزاب مهم‌ترین عامل اقتدار کشور در حوزه پارلمانی است

دبیر جبهه اعتدال شرق کشور، اظهار کرد: انتخابات و نقش احزاب مهم‌ترین عامل اقتدار کشور در حوزه پارلمانی است که با حضور مردم همراهی و استقبال از لیست هایی که توسط جریان‌های سیاسی جناحی در هر دوره فراهم می‌شود و با پیروزی انتخابات و رأی مردم جمعی سکان‌دار شورای شهر یا روستاها می‌شوند و حضور نیز به ثبات کارآمد کمک می‌کند.

محمدحسن ساقی با اشاره به اینکه رویکرد کارگزاران نظام بایستی عرصه حضور را برای همه احزاب به ویژه جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلبان، اصوالگرایان، مستقلین واعتدال‌گرایان را فراهم کنند، بیان کرد: در خصوص پیروزی لیستی که برای شورای شهر کلانشهر مشهد در سال  ۱۴۰۰ اتفاق می‌افتد، انتظار می‌رود مرحله اول حفظ صیأنت از رای مردم و حقوق شهروندی رعایت شود.

وی با بیان اینکه منتخبین شورای شهر باید خدمتگزارانی صادق باشند و از تمایلات جناحی، حزبی و مطالبات مردم و دغدغه‌های جاری شهروندان در حوزه‌های مختلف در دستور کار جدی قرار دهند، بیان کرد: وحدت عمل یکی از موئلفه‌ها و موتور محرکه اقتصاد ملی، ساماندهی، آرامش و امنیت پایدار شهری و روستایی است.

حداقل سه نفر از اعضای شورای شهر باید از بانوان باشند

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری هم به عنوان نماینده دیگری از احزاب معتقد است، که کاندیداها باید دارای دانش لازم و توانایی لازم برای اداره کلانشهر مشهد باشند، همچنین دارای انگیزه لازم و تعهد لازم برای خدمت به شهر مشهد، شهروندان، زائرین و مسافران مشهد باشند.

سید محسن بنی‌هاشمی با اشاره به اینکه کاندیداهایی که احزاب معرفی می‌کنند باید از خدمت‌رسانی به مردم لذت ببرند و خدمت به مردم را برای خود یک تکلیف و یک افتخار بدانند، گفت: اداره و خدمت به شهروندان و زائران مشهد محتاج تخصص‌های گوناگونی است، که لزوماً در هنگام بستن لیست‌های احزاب باید به آن توجه شود، ضمناً حداقل سه نفر از اعضای شورای شهر باید از بانوان باشند.

حال زمان پاسخ دادن به پرسش دوم رسیده است، همانطور که در گزارش‌های قبلی این خبرگزاری تشریح کردیم نقش احزاب در معرفی کاندیدهای اصلح برای انتخابات نقش ویژه و مهمی است.

یکی از مواردی که نیاز به اصلاح فوری دارد قضیه احزاب کاغذی و جدیدا تلگرامی است. امیدواریم مسؤولان مربوطه توجه ویژه نسبت به این موضوع معطوف داشته و اگر قانون اجازه می‌دهد عملکرد احزاب رصد شود.

لازم است بگوییم که منظور از رصد دخالت دولت در امور احزاب نیست، بلکه مقصود این است که اگر صرف ثبت و حضور و وجود یک حزب برای کشور بار مالی به دنبال دارد با دقت و وسواس رسیدگی کنند و از طرفی انتظار می‌رود، اهالی قلم و کسانی که به نقش مفید احزاب در روند مردم سالاری معتقد هستند از اینگونه احزاب نتیجه عملکرد و بیان فصلی و سالانه را مطالبه کنند. بسیار جای نگرانی است اگر بی توجه از کنار مقولاتی این چنینی گذر کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها