عشق به سرور و سالار شهیدان، عشقی بی‌پایان است که هر کس به فراخور توانش به آن ارادت دارد. برگزاری هر ساله مراسم‌ها، برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و پیاده‌روی اربعین همه حکایت از همین عرض ارادت‌هاست و هنرمندان رشته‌های مختلف، زبان هنر را برای این ابراز ارادت و عاشقی به امام حسین(ع) برگزیده‌اند.

قدم هایم را نذر ظهورت میکنم

سرورهادیان/

عشق به سرور و سالار شهیدان، عشقی بی‌پایان است که هر کس به فراخور توانش به آن ارادت دارد. برگزاری هر ساله مراسم‌ها، برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و پیاده‌روی اربعین همه حکایت از همین عرض ارادت‌هاست و هنرمندان رشته‌های مختلف، زبان هنر را برای این ابراز ارادت و عاشقی به امام حسین(ع) برگزیده‌اند.

این روزها یکی از فیلمسازان جوان شهرمان نیز مشغول ساخت فیلم کوتاهی به نام «مسافر اربعین» است.

مهرداد حدادیان متولد ۱۳۶۳ در قوچان، دانش‌آموخته رشته حمل و نقل در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: در این پروژه که به مناسبت اربعین در حال ساخت است، کارگردانی این کار را به عهده دارم.

•       از عکاسی تا فیلم‌سازی

وی می‌افزاید: با توجه به دوره‌هایی که در سینماجوان مشهد گذراندم، مدرک کارگردانی را دریافت کردم و به علت علاقه‌ای که به سینما داشتم دو سالی است به صورت جدی در فضای سینما مشغول به کار هستم.

این هنرمند فیلمساز توضیح می‌دهد: کار هنری من با عکاسی شروع شد و هشت سال است که عکاسی می‌کنم و دوره‌های عکاسی را کامل گذراندم و با توجه به شرایطی که بود، حس کردم علاقه‌ام به سینما نسبت به عکاسی بیشتر است و حق مطلب را با سینما بهتر می‌توان ادا کرد، به همین دلیل کار تصویر را ادامه دادم.

•       مستندسازی

حدادیان درباره کارهایی که تاکنون انجام داده است، بیان می‌دارد: من مستندساز هستم و می‌توانم به ساخت مستندی برای ارشاد مشهد اشاره کنم، مستندی به نام «از فرش تا عرش» که به زندگی‌نامه یکی از بزرگان مشهد می‌پردازد. همچنین مستندی در خصوص شرایط کرونا به نام «بحران انسان» را به تصویر کشیدم.

•       اربعین و کرونا

وی در خصوص آخرین ساخته‌اش که این روزها در حال تصویربرداری آن است، اظهار می‌دارد: نام کار جدیدم «مسافر اربعین» است که داستان آن درباره اربعین و شرایط کنونی جامعه و مواجه شدنمان با کروناست.

این کارگردان تأکید می‌کند: با توجه به اینکه اربعین امسال به علت کرونا دارای محدودیت‌هایی است و افراد نمی‌توانند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند، این فیلم با همین محوریت در حال ساخت است و به این نکته اشاره دارد که هدف افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند نیز هدف والایی است. ما در این داستان سعی کرده‌ایم که آن هدف والا را به یک شکل دیگر نشان دهیم، زیرا هدف در اربعین فقط پیاده‌روی نیست بلکه یک پاک‌سازی است و سعی کرده‌ایم آن را به تصویر بکشیم.

حدادیان تصریح می‌کند: از این رو این رفتار را در فردی به تصویر کشیده‌ایم که سال گذشته در اربعین شرکت کرده است اما امسال به دلیل کرونا امکان آنکه با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع ) مشرف شود را ندارد و از این رو به شکل و در مسیر دیگری این روایت احساس را نشان داده‌ایم که حق مطلب ادا شود.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: نام کار فعلاً «مسافر اربعین» است اما ممکن است تغییر کند و مدت زمان این کار حدود ۱۰ دقیقه است.

وی تصریح می‌کند: عوامل این فیلم بچه‌های مؤسسه مصاف ایرانیان هستند و بازیگر آن احسان ناصری، فیلمبردار: محسن نارنجانی، صدابردار: محمدجواد قربانی و... هستند.

مسئول واحد مهدویت مؤسسه مصاف ایرانیان نیز می‌گوید: این مؤسسه در حوزه مهدویت کار می‌کند و در مناسبت‌های مختلف سال ارتباط آن مناسبت با امام زمان(عج) را که یا در روایت‌ها یا در سخنان علما یا بزرگان آمده است یا عموم مردم آن ارتباط را درک کرده‌اند به تصویر می‌کشیم و یا به رشته تحریر درمی‌آوریم.

•       نذر ظهور

سجاد کیمیایی می‌افزاید: برای مثال اربعین سال گذشته روی کوله‌پشتی‌های زائران پیاده‌روی اربعین جمله «تک تک قدم‌هایم را نذر ظهورت می‌کنم» را اضافه کردیم که بیش از ۴۰۰ هزار عدد از این نوشته‌ها را آماده کردیم و روی کوله‌پشتی‌ها در لب مرز می‌زدیم و این جمله به چهار زبان اردو، عربی، انگلیسی و فارسی بود. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا تصمیم بر آن شد که یک فیلم کوتاه بسازیم، زیرا به دلیل کرونا خیلی‌ها نمی‌توانند به کربلا مشرف شوند.

•       از اربعین تا ارادت از راه دور

وی خاطرنشان می‌سازد: فیلمی که امسال به کارگردانی مهرداد حدادیان در حال ساخت آن هستیم نشان می‌دهد شخصی را که پارسال اربعین روی کوله پشتی‌اش نوشته شده بود «تک تک قدم‌هایم را نذر ظهورت می‌کنم» امسال همان شخص در این فیلم کوتاه در ایران ‌مانده است و به نحوی دیگر «تک تک اعمالش را نذر ظهورش می‌کند».

کیمیایی اظهار می‌دارد: نام این فیلم «مسافر اربعین» است که این فیلم برای فضای مجازی ساخته می‌شود و با ارتباطی که با صدا و سیما داریم امیدواریم به زودی شاهد پخش آن در سیما نیز باشیم.

برچسب‌ها