مهاباد- تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد در زبان کردی به معنی «چشمه گرازهاست» که با ۹۲۷ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای «قره داغ» واقع‌شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه‌های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت‌گردی کشور به‌عنوان نخستین سایت پرنده‌نگری در ایران نیز معرفی‌شده است.

حمله گرازها به مزارع مهاباد؛ روستائیان خواستار چاره‌اندیشی مسئولان شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: کانی برازان، تقریباً در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه‌مندان می‌دهد که این امر از منحصربه‌فردترین ویژگی‌های این زیستگاه آبی در کشور است و آن را از دیگر تالاب‌های موجود متمایز می‌سازد.

اما در کنار تمامی این ویژگی‌ها حضور متعدد گرازها که برای یافتن خوراکی مزارع مردم روستایی این منطقه را شخم می‌زنند دردسرساز شده است.

دردسر روستائیان

حمله گرازها به‌صورت دسته‌جمعی به روستای «بفراوان» و تخریب محصول مردم این روستا حالی موجی از نگرانی را و البته دردسر اضافی را برای روستائیان فراهم کرده است.

متأسفانه گرازها با حمله به مزارع ذرت و چغندرقند، بخشی از محصول مردم این روستا را تخریب کردند و بنا بر گفته کشاورزان گله‌های گراز با ایجاد شیارهای عمیق موجب آسیب به ریشه گیاهان و هم‌چنین ناهمواری زمین می‌شوند.

بسیاری از  کشاورزان که توانایی ایجاد حصار یا فنس در اراضی کشاورزی را به دلیل وسعت آن ندارند لذا با مشکل جدی در برخورد با گرازها روبرو هستند.

از ماست که بر ماست

در همین رابطه یکی از فعالان حیات‌وحش به ما می‌گوید: دخالت انسان در طبیعت موجب شده تا جمعیت گرگ و پلنگ که از دشمنان گرازها به شمار می‌رود، نابودشده و یا کاهش یابد و لذا جمعیت گراز وحشی به علت نداشتن دشمن در طبیعت افزایش یابد.

امید اسمی می‌گوید: از سویی ورود انسان‌ها به زیستگاه گراز و محدود شدن محل زیست این حیوان باعث کاهش امنیت غذایی آن شده و گرازها مجبور به هجوم به باغات و مزارع کشاورزی شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد:  هم‌جواری روستای بفراوان با تالاب کانی‌برازان که گله‌های بسیاری از گرازها را در خود جای‌داده است از قدیم موردتهاجم این حیوانات بوده  و لذا تنها راهکار برای جلوگیری از این خسارت‌ها ایجاد حصار یا حفر کانال در دورادور زمین‌ها  و یا صدر پروانه شکار برای شکار آن‌هاست تا جمعیت آن‌ها به تعادل برسد.

وی اظهار می کند: کشاورزان و باغداران  می توانند با ایجاد یک طناب و یا سیم سرتاسری به دور باغ و زمین خود و نصب چندین قوطی حلبی و انداختن سنگ در درون انها مبادرت به ایجاد حصار فیزیکی کنند.

این فعال محیط زیست ابراز می کند: ایجاد سر وصدا،استفاده از نور و روشنائی و همچنین روشن کردن آتش در مواقع احتمال هجوم وحوش،می تواند در این زمینه مفید واقع شود زیرا حیواناتی مانند خوک و گراز وحشی بطور مستقیم حرکت می کنند و با مواجه شدن با این تله ها و ایجاد سر و صدای حاصله با برخورد کردن با آنها اقدام به فرار می کنند.

قانون چه می‌گوید؟

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مهاباد در این خصوص می‌گوید: طبق قانون، کشاورزان باید در مزارعی که به زیستگاه گرازها در سواحل جنوبی دریاچه ارومیه و تالاب بین‌المللی کانی‌برازان نزدیک است با فنس‌کشی مزارع و ایجاد گودال از حمله گزارش‌ها به مزارع خود جلوگیری کنند.

فاروق سخنور می‌افزاید: درگذشته ایجاد خسارت توسط حیات‌وحش شامل بیمه محصولات کشاورزی نمی‌شد، اما از چند سال قبل بودجه‌ای برای جبران خسارت واردشده به مزارعی که باوجود رعایت شرایط ذکرشده (فنس‌کشی و ایجاد گودال) توسط وحوش موردحمله قرار می‌گیرد تعیین‌شده است.

سخنور در خصوص مجوز شکار گرازها نیز بیان می کند: با توجه به افزایش جمعیت گرازها و حمله آن‌ها به‌صورت گله‌ای به مزارع، مجوز شکار آن به برخی اقلیت‌های مذهبی منطقه (برای مصرف) و تعدادی میرشکاران (به‌شرط دفن لاشه) داده‌شده است.

وی در خصوص سرشماری گرازها در محدوده تالاب کانی‌برازان می افزاید: گرازهای کانی‌برازان بیشتر در محدوده نیزارهای روستای داشخانه زیست می‌کنند و تاکنون گله‌های ۸۵ قلاده‌ای، ۴۴ و ۳۶ قلاده‌ای در این منطقه مشاهده‌شده است.

برچسب‌ها