مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: خانه تاریخی جعفری در روستای نوق شهرستان بجستان این استان با شماره ۳۳ هزار و ۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه جعفری روستای نوق بجستان در خراسان رضوی ثبت ملی شد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر  افزود: با توجه به ساختار و برسی‌های میدانی، این بنا مربوط به دوره صفویه است.

وی ادامه داد: این خانه تاریخی در شمار خانه‌های اعیانی نوق محسوب می‌شده و وجه تسمیه این خانه برگرفته از اسم مالک آن یعنی جعفری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در باره ویژگیهای خاص خانه جعفری گفت: استقرار اتاقهای متعدد در اطراف حیاط و ایوان بلند در ضلع جنوبی اثر، تزئینات و گچبری‌های پیشانی ایوان، گچبری و تزئینات هندسی زیبایی که در دو طرف ایوان قرار دارد و بعضی از درهای چوبی و اولیه بنا از ویژگی‌های خاص این خانه تاریخی است.

وی افزود: خانه جعفری در پهنه غربی روستا و در داخل بافت مسکونی آن قرار دارد.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی نیز گفت: مساحت کلی این بنا ۲۵۳ متر مربع است و از سه طرف به فضای بیرون و یک طرف دیگر به بافت روستا متصل است.

محمود طغرایی با بیان اینکه خانه تاریخی جعفری  فاقد بادگیر است، افزود: سازه و هسته اولیه بنا و فضاهای معماری موجود در آن که از جنس خشت و آجر می‌باشد هنوز به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: نمای بیرونی منزل اندود کاهگل است که دیواره‌های خارجی را ساده و بدون تزئین خاص قرار داده است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: سر در ورودی در ضلع شرقی بنا با طاق جناقی پوشیده شده که در دو طرف آن سکوها یا به اصطلاح پیرنشین قرار دارد و سر در به وسیله دالانی با یک زاویه ۹۰ درجه و پوشش ضربی به حیاط مرکزی وصل می‌شود.

وی افزود: این بنا دارای هفت اتاق و یک مطبخ در گرداگرد حیاط و یک اتاق در پشت ایوان اصلی است که به منظور سکونتگاه خانوادگی طراحی و ساخته شده و در حال حاضر نیز دارای سکنه و در اختیار ورثه مرحوم جعفری است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها