فروردین ماه امسال صفحه اینستاگرامی «ریحانه» منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب، تصویرنوشته‌ای از سخنان ایشان درباره ماه مبارک رمضان و بخشش در این ماه منتشر کرد.

فراگیری مفهوم «مواسات» در محرم و صفر امسال

قدس آنلاین: فروردین ماه امسال صفحه اینستاگرامی «ریحانه» منتسب به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب، تصویرنوشته‌ای از سخنان ایشان درباره ماه مبارک رمضان و بخشش در این ماه منتشر کرد.

رهبر انقلاب در سخنرانی خود در مورد شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا در کشور، مردم را به برپا کردن رزمایش همدلی برای کمک کردن به فقرا و نیازمندان دعوت کردند و فرمودند: ماه رمضان، ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است؛ چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک‌مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتفاق بیفتد، خاطره‌ خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت.

همین بیانات کافی بود تا بار دیگر شور همدلی میان آحاد ملت به اوج خود برسد به گونه‌ای که پس از ماه رمضان نیز این شور وصف‌ناپذیر ادامه یافت تا به محرم و صفر رسید. اینجا بود که هیئت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی‌ها که پیش از این حمیت وصف‌ناپذیر خود را در رخدادهای مختلف اجتماعی به منصه ظهور رسانده بودند، این بار نیز در ادامه راه گذشته و بسیار منسجم‌تر از پیش، به یاری نیازمندان و محرومان شتافتند و جلوه‌های بی‌بدیلی از این حرکت مؤمنانه را به نمایش گذاشتند.

راه‌اندازی پویش‌های نذر سلامت

حجت‌الاسلام علی علمی، رئیس تشکل‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با ما در توصیف همین جلوه‌های به یادماندنی می‌گوید: از اواخر بهمن ماه که موضوع شیوع ویروس کرونا به صورت جدی مطرح شد، نخستین گروه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهادی که بدون هیچ گونه تعلل وارد عرصه مبارزه با این بیماری شدند، گروه‌های هیئت‌های مذهبی بودند که در قالب تشکل‌های دینی اعم از انجمن‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و به طور خاص‌تر هیئت‌های مذهبی ورود پیدا کردند و با ضدعفونی معابر، مساجد، مدارس و سایر اماکن عمومی، مشغول خدمت‌رسانی به جامعه شدند.

وی ادامه می‌دهد: اگر کمی به زمان عقب برگردیم در حادثه زلزله و سیل که استان‌های مختلف کشور درگیر این حوادث بودند نیز هیئت‌های مذهبی با راه‌اندازی پویش‌های مختلف نظیر «یا ساقی العطاشا» به کمک هموطنان آسیب‌دیده شتافتند، اما در موضوع کرونا به دلیل همه‌گیری آن در سطح کشور و تبعاتی که به همراه داشت، هیئت‌های مذهبی به طور ویژه وارد میدان شدند و در قالب پایگاه‌ها و موکب‌های سلامت که در ماه محرم راه‌اندازی شده است، به توزیع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی بین همشهریان پرداخته‌اند و در برگزاری اصل عزاداری ایام محرم هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت از جان عزاداران سیدالشهدا(ع) با این شعار که جان عزاداران امام حسین(ع) امانت است، ورود پیدا کردند و با همین رویکرد نیز مراسم اربعین و عزاداری‌های پایان ماه صفر برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام علمی با اشاره به اینکه در ایام مبارزه با کرونا نذری‌های ایام محرم و صفر به سوی نذر سلامت هدایت شده است، می‌افزاید: هیئت‌های مذهبی با راه‌اندازی پویش‌های نذر سلامت نقش اجتماعی خود در این ایام را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده‌اند.

یک پیام و فراگیر شدن مفهوم مواسات در جامعه

به گفته مسئول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، در سال جاری به دلیل تفاوتی که محرم امسال با سال‌های قبل داشت، مراجع‌تقلید فتواهایی در خصوص نذورات صادر کردند که اگر افرادی نذر شرعی کرده‌اند می‌توانند نذر خود را به حداقل ادا و بقیه ظرفیت آن را در قالب کمک به محرومان و خانواده‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا هزینه کنند و به تأسی از وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) به یاری محرومان و دستگیری از نیازمندان بشتابند که خوشبختانه این مهم به نحو احسن انجام شد.

وی با اشاره به تغییر شکل نذورات هیئت‌های مذهبی، می‌گوید: در ایام کرونا پخت و پز هیئت‌ها تعطیل شده بود و نذورات و کمک‌ها به شکل منسجم و شبکه‌ای و در قالب کمک‌های مؤمنانه و پویش نذر سلامت، به صورت جیره‌خشک بین افراد آسیب‌دیده و کم‌بضاعت جامعه توزیع شد.

حجت‌الاسلام علمی در خصوص پویش همدلی که مورد تأکید مقام‌معظم رهبری است، اظهار می‌دارد: در پی شیوع ویروس کرونا برخی از کسب و کارها دچار مشکل شدند و درآمد قشر متوسط جامعه دچار آسیب شد و پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص پویش همدلانه و کمک‌های مؤمنانه، هیئت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی در قالب‌های مختلف در این موضوع نقش‌آفرینی کردند و طبق آمار اعلام شده بخش عمده‌ای از حداقل‌های معیشتی خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده ناشی از بحران کرونا را تأمین کرده و به صورت مستمر ادامه دارد که البته فقط مربوط به ایام کرونا نیست و تلاش می‌شود پس از بحران کرونا نیز بتوانیم با همدلی مؤمنانه مسیر کمک به خانواده‌های نیازمند را ادامه دهیم. در واقع این پیام رهبر انقلاب موجب شد تا هیئت‌های مذهبی در قالب گروه‌های جهادی با قوای بیشتر در رزمایش مؤمنانه با هدف فراگیر شدن مفهوم مواسات در جامعه، نقش‌آفرینی کنند.

ادای حق‌الناس؛ درس بزرگ قیام عاشورا

وی با اشاره به اینکه موج نخست کمک‌های مؤمنانه در ماه مبارک رمضان شکل گرفت و موج دوم آن با شروع ماه محرم آغاز و در ماه صفر نیز همچنان ادامه دارد، می‌گوید:در این ایام به همت هیئت‌های مذهبی و همکاری خیرانی که ظرفیت کمک به محرومان و خانواده‌های نیازمند را داشته‌اند، اتفاقات مبارکی رقم خورده که نقش مؤثری در کاهش بخشی از مشکلات و دغدغه‌های افراد نیازمند جامعه داشته است.

به گفته علمی، تفاوت ایام محرم و صفر امسال با سال‌های گذشته شناخت و معرفت‌عمیقی است که ما نسبت به آن کسب کرده‌ایم. ما امسال به طور شفاف‌تر دو موضوع امر به معروف و حق‌الناس را درک کردیم که هر دو موضوع از درس‌های بزرگ قیام عاشورا بوده است.

وی ادامه می‌دهد: عاشورا یک دانشگاه بزرگ است که همه کرامت‌های انسانی در آن تدریس شده و پیام‌های زیادی برای اهل تفکر دارد. در روایات آمده است نخستین اقدام حضرت سیدالشهدا(ع) وقتی به کربلا رسیدند این بود که زمین‌های کربلا را خریداری کردند و در پاسخ به اصحابشان که از ایشان سؤال کردند چرا این زمین‌ها را خریداری کردید، فرمودند: «این زمین‌ها را خریداری می‌کنم تا اگر من و اصحابم در این سرزمین دفن شدیم، سرزمین غصبی نباشد». به طور حتم این اقدام حضرت سیدالشهدا(ع) یک پیام خیلی بزرگ برای ما دارد و آن حق‌الناس است که باید ادا شود. در محرم و صفر امسال نیز جان عزاداران سیدالشهدا(ع) امانت بود و اگر هیئتی در این ایام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کرد و سلامت عزاداران را به مخاطره می‌انداخت، حق‌الناس به گردن آن‌ها می‌افتاد.

همه ما باید تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم 

حجت‌الاسلام علمی می‌افزاید: طبق فرمایش مقام ولایت همه ما باید تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم تا این بیماری منجر به مبتلا شدن عزیزی از عزاداران اهل بیت(ع) نشود و در واقع مراقبت از جان عزاداران اهل بیت(ع) در شرایط فعلی یک حق‌الناس است که باید ادا شود.

وی همچنین می‌گوید: کرونا به ما آموخت آلودگی یک نفر فقط به خود او ارتباط ندارد و به سایر افراد جامعه نیز آسیب می‌رساند، به طوری که اگر فردی بدون ماسک وارد جمعی شود به او تذکر می‌دهند و او می‌پذیرد که این نوعی امربه‌معروف است و پیام آن این است که آلودگی تو ممکن است موجب آلودگی من و جامعه شود و همان‌طور که یک ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، مباحث اخلاقی و گناه هم می‌تواند از فردی به سایر افراد جامعه سرایت کند و این مشکلات به کل جامعه تسریع پیدا کند.      

برچسب‌ها