قره‌باغ این روزها نقطه ثقل یکی از درگیری‌های نظامی منطقه قفقاز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. منطقه‌ای که پیش از این بارها آتش جنگ را به خود دیده و این بار دامنه برخی درگیری‌ها به مناطق مسکونی و غیر نظامی رسیده است. جنگی که از ۶ مهر شروع شد و تا به امروز که ۱۰ روز از آن می‌گذرد، کیفیت و کمیت قدرت نظامی دو طرف نبرد را تا مقدار قابل ملاحظه‌ای نشان داده و از سوی دیگر، تلفات قابل ملاحظه‌ای را بر جای گذاشته است. گزارش پیش رو، مقایسه قدرت نظامی دو طرف درگیر جنگ قره‌باغ با استفاده از داده‌های عمومی مراکز معتبر نظامی است.

مقایسه قدرت نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان

قدس آنلاین:  قره‌باغ این روزها نقطه ثقل یکی از درگیری‌های نظامی منطقه قفقاز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. منطقه‌ای که پیش از این بارها آتش جنگ را به خود دیده و این بار دامنه برخی درگیری‌ها به مناطق مسکونی و غیر نظامی رسیده است. جنگی که از ۶ مهر شروع شد و تا به امروز که ۱۰ روز از آن می‌گذرد، کیفیت و کمیت قدرت نظامی دو طرف نبرد را تا مقدار قابل ملاحظه‌ای نشان داده و از سوی دیگر، تلفات قابل ملاحظه‌ای را بر جای گذاشته است. گزارش پیش رو، مقایسه قدرت نظامی دو طرف درگیر جنگ قره‌باغ با استفاده از داده‌های عمومی مراکز معتبر نظامی است.

قدرت نظامی عمومی

جمهوری آذربایجان جمعیتی حدود ۹میلیون و۷۱۳هزارو ۵۰۰ نفر با مساحتی ۸۶هزارو۶۰۰متر مربعی دارد. در مقابل ارمنستان با جمعیت ۲میلیون و ۹۹۸ هزارو۶۰۰ نفری مساحتی افزون بر ۲۹ هزارو۷۴۳ را داراست. بودجه نظامی جمهوری آذربایجان ۵.۴ درصد تولید ناخالص ملی این کشور معادل ۲.۷۳ میلیارد دلار است. در مقابل نیز، بودجه نظامی ارمنستان ۴.۷ درصد تولید ناخالص ملی این کشور معادل ۵۰۰ میلیون دلار است که ضعف شدید ارمنستان در بودجه نظامی را نشان می‌دهد. جمهوری آذربایجان ۰۶۶هزارو۹۴۰ نفر نیروی نظامی فعال، ۳۰۰هزار نفر نیروی نظامی رزرو و ۳ میلیون نفر نیروی نظامی مردمی قابل استفاده دارد. در سوی مقابل، ارمنستان ۴۵هزار نفر سرباز، ۲۱۰هزار نیروی نظامی ذخیره و ۸۰۹هزار نفر نیروی نظامی مردمی در اختیار دارد.

نیروی زمینی

تعداد تانک‌های جمهوری آذربایجان ۶۶۵ عراده و ارمنستان ۵۲۹ عراده است. ادوات زرهی آذربایجان هزارو۶۳۷ عراده و ارمنستان هزار عراده است. در توپخانه، ۷۴۰ قبضه توپ متعقل به جمهوری آذربایجان و ۲۹۳ قبضه در اختیار ارمنستان است. جمهوری آذربایجان ۲۳۷ توپ خودکششی و در مقابل، تنها ۳۸ قبضه از آن ارمنستان است. در آخر، جمهوری آذربایجان ۱۹۶ سامانه راکت انداز در اختیار داشته و ارمنستان، ۱۰۵ سامانه را یگان‌های زمینی خود استفاده می‌کند.

نیروی هوایی

دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حوزه پرنده‌های باسرنشین نظیر جنگنده‌ها و بالگردها چندان قوی نیستند و عمده تجهیزات آن‌ها قدیمی است. جمهوری آذربایجان در مجموع ۱۲۷ هواپیما در اختیار دارد که شامل پنج جنگنده میگ ۲۱، ۱۳ جنگنده چند منظوره میگ ۲۹، ۱۱ جنگنده تهاجمی سوخو ۲۵ و ۷۵ بالگرد است. در مقابل، در نیروی هوایی ارمنستان ۶۵ هواپیما دیده می‌شود که شامل هشت جنگنده چند منظوره سوخو ۳۰، ۱۳ جنگنده تهاجمی سوخو ۲۵ و ۴۲ بالگرد است.

در حوزه پهپادی، جمهوری آذربایجان دست پرتری در موازنه با ارمنستان دارد. این کشور طیف گسترده‌ای از پهپادهای بایراکدار (بیرق‌دار) ساخت ترکیه، هرمس ۴۵۰، هرون، سرچر، اوربیتر، هرمس ۹۰۰، اروستار، ضد رادار هارپ و انتحاری هاروپ همگی ساخت رژیم صهیونیستی را در اختیار دارد. در مقابل، ارمنستان نیز پهپادهای X-۵۵، هرش و کرانک ساخت خود را مورد استفاده قرار می‌دهد.

نیروی دریایی

در حوزه نیروی دریایی، از آن جا که ارمنستان مرز دریایی ندارد، آمار تماماً به نفع جمهوری آذربایجان است. نکته قابل توجه آن است که نیروی دریایی این کشور چندان نمی‌تواند در جنگ قره‌باغ مشارکت کند. آذربایجان یک ناوچه کلاس پتیا با چهار زیر دریایی در اختیار دارد.

توان هسته‌ای

هیچ کدام از کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان توان هسته‌ای در حوزه نظامی ندارند.

پیشروی اخیر

در جنگ اخیری که همچنان میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در جریان است، موازنه عرصه نبرد به طور قابل ملاحظه‌ای به سود آذربایجان قرار داشته است. این کشور در مناقشه اخیر توانسته ۱۲ منطقه را در منطقه اشغالی قره‌باغ آزاد کند. طی نبرد ۱۰ روزه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تمرکز عملیات‌های نظامی آذربایجان بر عنصر پهپادی و مشخصاً عملیات ترکیبی پهپادهای شناسایی رزمی بایراکدار و انتحاری هاروپ قرار داشته است. در سمت مقابل، ارمنستان بر عنصر زرهی و ضد زرهی متمرکز شده است. امید است که این جنگ که دامنه‌های آن به مناطق مسکونی و غیر نظامی نیز کشیده شده، هر چه زودتر با برقراری آتش بس خاتمه یافته و انسان‌های بی‌گناه قربانی آن نشوند.

خسارت‌های دو طرف در باکس جداگانه وسط

بر اساس مدارک تصویری، می‌توان تلفات تأیید شده ارمنستان/ جمهوری قره‌باغ در جنگ‌ قره‌باغ را از ابتدای درگیری این چنین فهرست کرد:

- ۴۱ دستگاه تانک T-۷۲ از انواع مختلف

- یک دستگاه تانک T-۹۰

- یک دستگاه نفربر BMP-۳

- یک دستگاه نفربر BMP-۲

- ۱۳ دستگاه پرتابگر راکت ۱۲۲ میلی‌متری BM-۲۱ گراد

- هفت قبضه توپ ۱۲۲ میلی‌متری D-۳۰

- یک قبضه توپ ۱۵۲ میلی‌متری D-۲۰

- سه عراده توپ خودکششی ۱۵۲ میلی‌متری ۲S۳ آکاتسیا

- یک عراده توپ خودکششی ۱۲۲ میلی‌متری ۲S۱ گاوازدیکا

- ۹ دستگاه سیستم پدافندی SA-۸

- سه دستگاه سیستم پدافندی SA-۱۳

- پنج دستگاه نفربر BMP-۱

- حدود ۶۰ دستگاه کامیون تدارکاتی از انواع مختلف

- سه دستگاه نفربر MT-LB

شایان ذکر است یک سیستم جنگ الکترونیک Repellent-۱ با کاربری نامشخص (روسی یا ارمنی) نیز منهدم شده و یک جنگنده سوخو ۲۵ نیز به دلایل نامشخص سقوط کرده است. دو تیوب موشک کورنت EM و چهار تیوب موشک فاگوت به همراه دو پرتابگر/سایت هدف‌گیری این سیستم‌ها نیز به دست قوای آذربایجان افتاده است. این حجم تلفات که عمده آن ناشی از عملکرد پهپادهای مسلح و انتحاری باکو بوده است، در بازه زمانی بلندمدت/میان مدت برای نیرویی مانند ارتش ارمنستان/جمهوری قره‌باغ بسیار بالا ارزیابی شده و تداوم آن منجر به فرسایش شدید و ناتوانی از اجرای مناسب عملیات رزمی نیروهای ارمنی خواهد شد.

ارتش آذربایجان نیز همچنان در برابر تیم‌های ضدزره و توپخانه ارمنی دچار تلفات و خسارت‌های متعددی شده که تاکنون طبق مدارک تصویری بدین شرح است:

- ۱۹ دستگاه تانک T-۷۲ از مدل های مختلف

- دو دستگاه تانک T-۹۰

- سه نفربر BMP-۱

- هشت نفربر BMP-۲ (تعدادی غنیمتی)

- دو خودروی زرهی BTR-۸۲

- یک خودروی بازیابی زرهی IMR-۲

- پنج هواپیمای شناسایی سبک An-۲ تغییر یافته بی‌سرنشین

- ۱۰ فروند پهپاد (انواع هرمس ۴۵۰، هاروپ و اوربیتر)

- چهار دستگاه کامیون

برچسب‌ها